Gå til innhold

[Løst] Hvor skal konto for privatutak komme i balansen?


Anbefalte innlegg

Har et enkeltmannsforetak hvor jeg bruker kun min privatekonto. Bokfører mot konto 2060-privatuttak på alle inn- og utbetalinger som skjer i selskapet. Lurer nå på hvor dette skal komme inn under i balansen.. Stemmer det at det som er bokført på konto 2060 skal vises i "annen egenkapital"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg forstår spørsmålet rett: saldo på privatkontoene (bl.a. 2057 Bruk av privatbil, 2059 Innskudd kontanter fra eier, 2060 Private uttak, 2061 Uttak kontanter, 2063 Uttak driftsmidler, 2064 Uttak varer og tjenester, 2069 Elektronisk kommunikasjon, 2073 Skatter) posteres mot konto 2050 Egenkapital ved årsavslutning. (mitt regnskapsprogram gjør dette automatisk.)

Lenke til kommentar

Altså det jeg er litt usikker på, er hvor konto 2060 skal linkes mot i balansen. Jeg mangler en referanse i fra konto 2060 og til balansen, og lurer derfor på om summen på konto 2060 automatisk skal komme igjen i linjen for "annen egenkapital" i balansen min :-)

Lenke til kommentar

I min balanse kommer alle kontoene fra 2050 til 2078 som det er saldo (posteringer) på opp på hver sin linje i min balanse under hovedavsnittet "Egenkapital og gjeld", underavsnittet egenkapital, om det hjelper noe.

 

Altså slik:

 

EGENKAPITAL OG GJELD

 

2050 Egenkapital

2055 Innskudd fra privat

2057 Bruk av privatbil i næring

Egenkapital (delsum linjene over)

 

2061 Uttak kontanter til privat

2068 Privat elektronisk kommunikasjon

Uttak privat (delsum linjene over)

 

2073 Forskuddsskatt

Uttak privat, skatter (delsum linjen over)

 

Sum egenkapital (summen av alle linjene/avsnittene over)

 

Så kommer gjeldskonti, delsummer, sum gjeld, og sum gjeld+egenkapital, videre nedover.

 

Konto 2060 er vel en som det posteres begge veier på, og som erstatter både 2055 og 2061, og det mest logiske ville vel være om denne sto enten i avsnittet egenkapital eller uttak privat, avhengig av om saldo er positiv eller negativ. Mest sannsynlig har du vel tatt mer ut til privat bruk (bl.a. i "lønn" til deg selv) enn du har skutt inn, og da hører den logisk sett inn i avsnittet uttak privat i eksempelet over.

 

Om dette var til noen hjelp, eller bare mer forvirring, aner jeg ikke...

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår spørsmålet rett: saldo på privatkontoene (bl.a. 2057 Bruk av privatbil, 2059 Innskudd kontanter fra eier, 2060 Private uttak, 2061 Uttak kontanter, 2063 Uttak driftsmidler, 2064 Uttak varer og tjenester, 2069 Elektronisk kommunikasjon, 2073 Skatter) posteres mot konto 2050 Egenkapital ved årsavslutning. (mitt regnskapsprogram gjør dette automatisk.)

 

Men det blir vel riktig å føre f. innbetalingene mot konto 2061, da jeg får alle innbetalingene på min privatkonto (når selskapet ikke har noen egen bankkonto)? Maser litt her jeg, men håper det er greit :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...