Gå til innhold

Minianmeldelse av den siste boken du leste


Anbefalte innlegg

Vi har en tråd i Film-forumet med en anmeldelse av den siste filmen vi så, og det var en stund en tråd i Spill-forumet for det siste spillet vi spilte. Så hvorfor ikke ha en for den siste boken vi leste? Jeg kan begynne.

 

 

 

Nightmare on Elm Street: Dreamspawn

 

Som tittelen antyder er dette basert på Nightmare on Elm Street-serien, men den har ingenting med filmene å gjøre. Freddy er selvsagt med, men det foregår i en helt annen by med helt andre folk. (det er en kobling til Elm Street, selvsagt, men jeg gidder ikke spolere hva det er.) Jeg har lest en del rimelig dårlige bøker og tegneserier basert på diverse filmer og spill, og ærlig talt er det kun Alien, Predator og Resident Evil-bøker jeg faktisk har likt. En bok basert på en viss Freddy Krueger lovet ikke så helt bra, men siden jeg er en stor fan av filmene og faktisk ikke hatet remaken gav jeg boken en sjanse.

 

Historien handler kort fortalt om en jente som har flyttet fra by til by hele livet sitt sammen med moren etter at faren døde. At hun i tillegg er litt fyldig gjør ikke saken bedre, og hun mobbes stadig på skolen. På den nye skolen møter hun en annen jente som også er en "outsider" og blir mobbet en del, og de to slår seg sammen og blir venninner. Men så var det det der med å ta hevn og ting som ikke alltid går etter planen...

 

Som sagt var jeg svært skeptisk til denne i starten, spesielt siden filmene ofte er bygd opp rundt effektene. Jo bedre effektene er, jo mer skremmende blir filmen. I en bok uten effekter kunne det vel ikke bli bra? Jo, helt klart. Karakterene er veldig gjennomtenkte, historien har nok av overraskelser, og enkelte scener er så brutale at jeg nesten la fra meg boken. Akkurat sånn det skal være. Selv humor har de fått plass til, uten at det tar for mye fokus. Det eneste som kanskje er litt negativt er at det tar rimelig lang tid før Freddy dukker opp, så første halvdel er på mange måter et highschool-drama. Men ta det med ro, det er verdt ventingen. Kort sagt blir denne neppe filmatisert, og om den blir det vil det bli en svært sensurert versjon. 'nough said.

 

Vurdering: 8/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det var så utrolig bra respons på denne tråden tar jeg like greit en ny. :p

 

 

 

Friday 13th: Church of the Divine Psychopat

 

Jeg var skeptisk til Elm Street i bokform, men det er ingenting i forhold til Friday 13th. Stort sett alle filmene er identiske: Ungdommer drar til Camp Crystal Lake, eller Camp Blood som den ble kalt senere. Jason dukker opp. Ungdommene blir slaktet helt til en eller to gjenstår. Det er jo utrolig mye å skrive en hel bok om. :p

 

Men tydeligvis er det akkurat det forfatteren har tenkt når han skrev denne boken. Vi trenger mer historie, og det har vi fått. En sprø religiøs gruppe har leaset Camp Crystal Lake og planlegger å bruke det som sitt nye hovedkvarter. Det i seg selv er jo idioti, men for å sprenge idioti-skalaen fullstendig har presten prestert å finne kroppen til Jason Voorhees og planlegger å vekke ham opp så han kan gå på et lite korstog og drepe alle synderne. Jada, meget bra plan det der. Den er jo utrolig gjennomtenkt og kan jo ikke slå feil... :p

 

Selv om dette "bare" er Friday 13th er den ganske bra skrevet, og det er nok av interessante karakterer til å holde det gående hele veien. Historien er engasjerende nok til å holde det gående, og Jason... vel, Jason er Jason. Han gjør det han gjør best, men holder seg i bakgrunnen i store deler av boken. Vi får hele tiden følelsen av at han er rett i nærheten og kan dukke opp når som helst, men likevel har han ikke hovedfokuset. Hadde han hatt det ville det nok ha blitt en kjedelig bok, så historien fokuserer på helt andre ting stort sett hele veien. Det eneste jeg savner er litt mer bakgrunnsstoff om Jason selv, men på den annen side er det nok bakgrunnsstoff om de fleste andre viktige karakter, så det gjør ikke noe. Og hvem vet ikke hvem Jason er?

 

Vurdering: 8.5/10 Anbefales til fans av filmene,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land

av Dag Solstad

 

2dcbw4g.jpg

 

 

Selve historien er ganske lang, ettersom den går over en tidsperiode på rundt ti år. Hovedsaklig handler den om Knut Pedersen som flytter til Larvik i Vestfold for å bli lektor på Larvik gymnas. Etter hvert blir man med i et parti kalt AKP(m-l), hvor de håper på en rød revolusjon i Norge. Pedersen blir kommunist, og han prøver å kombinere dette med å jobbe for arbeiderfolket og dette med å være en intellektuell lektor på et gymnas.

 

Dag Solstad er utrolig flink til å skildre, til å fortelle og han har en flott humoristisk sans.

 

Terningkast 8/10

Lenke til kommentar

L

av Erlend Loe

 

post-73529-0-01386500-1303648437_thumb.jpg

 

Erlend Loe forteller om da han var på ekspedisjon på en øde øy i Polynesia. Målet med ekspedisjonen var å bekrefte forfatterens teori om at de lokale kom fra Sør-Amerika på skøyter. Dette var selvsagt en tulle-ekspedisjon. Det gjennomgående temaet var at alt har blitt bygd på forhånd. Vi lever i et land som er trygt og godt, der alt er lagt til rette for oss kommende generasjoner. Vi har ingen store kriger, lite urettferdighet og ingenting å oppdage. Dette fikk Erlend Loe og seks andre til å reise på en ekspedisjon i Thor Heyerdahls ånd, for å sette seg selv og Norge på kartet.

 

Boken er skrevet i den karakteristiske naive stilen som kjennetegner de tidligere bøkene til Loe. Det er ikke så mye driv, og den er litt vel lang, men de små morsomhetene og påfunna til gjengen gjør det hele til en ok lesing. Jeg liker spesielt delen der guttene tester noen utvalgte ideologier i praksis, som definitivt er bokas høydepunkt.

 

5/10

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er ikke den siste boken jeg har lest, men er ikke så lenge siden.

 

Dune

Frank Herbert

post-152514-0-67643200-1304514553_thumb.jpg

 

Dune er regnet som en av de viktigste (og beste) sci-fi bøkene gjennom tidene. Handlingen foregår hovedsakelig på planeten Arrakis (Dune), hvor man følger en tenåring og hans adelige familie. De kommer fra en planet hvor de har nok av alt, men Dune er en ørkenplanet, hvor hver minste lille dråpe vann er viktig. Grunnen til at de er der er fordi det finnes et krydder ved navn Melange på Dune, som det eneste stedet i universet. Krydderet er naturligvis svært dyrt. Det høres kanskje ikke så spennende ut, men den verdenen Frank Herbert lager er helt fantastisk. Karakterene, og historien like så. Det som er spesielt bra er hvor dypt det hele er. Det finnes lag på lag med temaer, som religion, politikk, økologi, rasisme, vennskap, kjærlighet med mer, og Frank Herbert mestrer å flette disse sammen til en ekstremt spennende historie.

 

Det er totalt 6 bøker i serien, men det er den første som er best. Slutten er relativt konkluderende, så det er mulig å kun lese den første, men merk at resten er veldig gode også.

 

10/10

Endret av Error
Lenke til kommentar

 

 

Dante's Equation

av Jane Jensen

 

Hovedgrunnen til hvorfor jeg kjøpte denne boken er fordi den er skrevet av Jane Jensen. Jeg har aldri lest noe av henne før, men jeg er en stor fan av spillene hennes som Gabriel Knight og Grey Matter. Derfor tenkte jeg å gi denne boken en sjanse.

 

Handlingen er litt komplisert, men dreier seg om en rabbi som leter etter koder i Torah'en, en forsker som er på grensen til å utvikle en matematisk formel som kan endre fysikken for alltid, en forfatter som etterforsker en gåte der en rabbi forsvant i løse luften i Auswich konsentrasjonsleiren og en hemmelig agent som jobber for Department of Defence og jakter på forskere som kan ansettes i DoD enten de vil eller ikke.

 

Som sagt er det litt komplisert, men det er veldig engasjerende og bra skrevet, og logisk nok har alle fire en sammenheng som gjør at folkene møtes etterhvert. Mer enn det gidder jeg ikke avsløre, da dere heller bør lese denne selv. Alt jeg kan si er at vi snakker om en rimelig bra vri i handlingen. ;) Boken er på over 600 sider og er neppe gitt ut på norsk, men om dere tar den på engelsk er det en svært bra bok jeg leste på fire dager. En av årets høydare, selv om den ble gitt ut 2003.

 

Vurdering: 8.5/10

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Glen Cook

The Books of the north

Tales of the Black Company

 

BlackCompany.jpg

 

Var veldig skeptisk når jeg begynte å lese siden det var i førsteperson, noe som jeg ikke er spesielt glad i. men du blir sug inn i historien og danner deg et meget godt bilde av de forskjellige karakterene og hva de gjennomgår. Boken utvikler seg til å bli en fantastisk reise med gode karakterer og beskrivelser.

 

9/10.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

R Scott Bakker - The Darkness that Comes Before

 

Boken starter ganske bra, men går kjapt over i en tregere fase som dessverre varer litt for lenge for min del. Syntes boken manglet noe på det emosjonelleplanet. Jeg fikk ikke noe spesielt forhold til noen av karakterene, ei heller fikk boken meg til å le. Usikker på om jeg kommer til å kjøpte oppfølgeren på et senere tidspunkt

 

Patrick Rothfuss - The name of the wind (The kingkiller chronicles 1)

 

Meget fornøyd med dette kjøpet, storkoste meg så lenge boken rakk og deretter var det rett på amazon for å bestille oppfølgeren. Boken har en meget klar hovedperson og vi opplever situasjonene fra hans synspunkt. I motsetting til The Darkness that comes before, så føler jeg at denne boken treffer meg mer på det følesesmessige planet. Noen situasjoner fikk meg til å le, noen til å føle sorg og andre til å bli sint.

Anbefales.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har lest et par bøker siden sist jeg postet her, men skriver bare om en i denne omgange

 

Patrick Rothfuss - The wise man's fear

 

Oppfølgeren til "The name of the wind" og boker forsetter der nummer 1 slapp. Språket er en ren fryd å lese og historien griper tak i deg og slipper ikke engang taket når du er ferdig med den. Mitt eksemplar var på litt under 1000 sider men føltes ut som den bare var på 200.

 

9.5/10

Anbefales på det varmeste om du liker fantasi.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Leve posthornet

Vigdis Hjorth

 

En kort, politisk roman som omhandler kommunikasjonsrådgiveren Ellinor, som med ganske kort tidsfrist er nødt til å jobbe med å overtale Arbeiderpartipolitikere til å stemme ned det 3. postdirektivet på Arbeiderpartiets landsmøte 2011 (tror det er 2011). Hun er en grå og kjedelig person, men arbeidet mot postdirektivet gjør noe med henne, og dette er en personlig så vel som politisk reise vi får vitne. Boken er godt skrevet, men er skrevet med et ganske muntlig språk, og er litt annerledes enn språket jeg har møtt i andre bøker den siste tiden. Ikke noe galt i det, så lenge norsken er god er jeg fornøyd, og med språket i denne boken er jeg fornøyd.

 

Det er en ganske kort bok, og jeg pløyet gjennom den på to ettermiddager. Den er langt fra handlingsmettet, men det var likevel interessant å følge Ellinor på hennes reise og se hvordan møtet med nye folk, det politiske arbeidet og lignende gjorde inntrykk på henne og nærmest revitaliserte henne.

 

En god bok, og jeg kommer utvilsomt til å lese flere av Hjorths bøker, men den er ikke topplistemateriale heller. Det er en fin, kort bok man leser gjennom raskt, og som man legger bak seg ganske kjapt etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...