Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. jeg skal lage en veggplakat om midtøsten.

oppgavetekst:

bruk en historisk hendelse eller en folkegruppe fra et av disse kapitlene som utgangspunkt for et produkt du skal lage. produktet kan være en informasjonsplakat eller debattinlegg.

kapitler:

midtøsten, det vanskelige konfliktområdet

flykten er mitt våpen

jogoslavia eksploder.

målene jeg skal nå er:

lage spørsmål om sentrale internasjonale konflikter på 1900 tallet ot til vårt eget århundre, formulere årsaksforklaringer og diskutere konsekvenser av konfliktene

dette er "stikkord" jeg har skrevet:

Midtøsten konflikten, er en århundrelang konflikt. De fleste arabiske land og israel er fortsatt i konflikt med hverandre.

Seksdagerskrigen:

Var imellom isreal og arabiske land.

Varte 6 dager i 1967.

Sloss om områder

Men etter krigen hadde de firedoblet landområdene og doblet tilgangen til ferskvannet.

Årsaker/ konsekvenser

Flyktningspørsmålet. Mange folk flykter fra sine hjemområder. I 1950 var det 711 000 ,. Og etter

Krigen i 169 ble det 750 000. og etter 1967 flyktet 150 000.

Palestinerne mener at disse flyktningene har rett til å¨komme tilbake til sine opprinnelige bosteder. Selv om

Staten Israel eier disse områdene.

Olje, kull:

Folk krangler veldig mye om olje, kull eller som sagt resussene som er rundt omkring.

Vannresussurene:

Isreal tar ca 80% av vannresursene fra aquiferfjellet mens palestinerne får bare 20 %.

Etter krigen i 1967 ble palestinerne nektet adgang til sine egene vannresusser, av en fintelig makt. Og flere hundre tusen av dem blir tvunget til å kjøpe vannet fra okkupasjonsmakten til veldig høye priser.

Isreal gir statsborgerne 3-5 ganger så mye vann per person, som de gir palestinerne.

De fant ut å lage en mur spm innlemmer spesielt vannriket i israel.

Israel har allerede et overbruk av vann. Og det behovet øker.

Så landet får større behov for vann fra landene rundt.

flere tips?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...