Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen sliter med å starte


Anbefalte innlegg

Den stasjonære pc'n min har i det siste fått en dårlig vane. Når jeg trykker på av/på knappen for å skru den på, så sliter den med å starte. Maskinen skrur seg på i 1sek (hører at vifter og harddisk ect starter opp), så skrur den seg av igjen, så på igjen, så av igjen, så på igjen.... og slik fortsetter den helt til den enten starter og funker, eller skrur seg av av seg selv, eller at jeg drar ut kontakten.

 

PC'n starter alltid til slutt, men det tar alt fra 5sek til 5min. Når PC'n er i gang så fungerer den helt fint, akkurat som vanlig.

 

Den første feilkilden jeg tenker på er PSU'en, for det virker som at den har problemer med å gi nok strøm til å starte pc'n (akkurat som et dårlig batteri på en bil), men da er det rart at pc'n faktisk starter, og er dønn-stabil når den først er i gang. Eller?

 

Noen som har en ide om hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Med min bærbare pc så hadde jeg akkurat det samme problemet inntil jeg leverte den til elkjip og de fiksa det. Da han ga meg pcen sa han at de hadde byttet ut hovedkortet... Vet ikke om det hjelper ettersom dette var snakk om en bærbar mens det du har er en stasjonær.

Jeg kan bla i de arkene jeg fikk og sjekke om det stod noe angående feilen til akkurat dette og hva de byttet ut, men jeg er 95% sikker på at han sa hovedkortet!

Lenke til kommentar

Dette slår meg mest sansynlig til å være en lekkende/skadd kondensator. Dens jobb er å "mellomlagre" strøm. Når de lekker eller blir skadd så klarer de ikke å holde den ladningen de skal, eller tar mye lengre for å nå en akseptabel ladning enn det som var beregnet. Da kan du nettop oppleve slike tilfeller der maskinen ikke starter - men klarer å starte før eller siden bare du fortsetter å prøve å starte den.

 

Hvis så er tilelle, så er dette bare noe som kan fikses ved å bytte ut kondensatoren (noe verkted ikke gidder å gjøre i praksis) eller bytte ut hele komponentet som er påvirket - sansynligvis hovedkortet i dette tilfellet eller evt. PSU-delen i maskinen. Jeg kjenner ikke så mye til PSUer i bærbare maskiner - det er godt mulig at PSUen er en del av hovedkortet på bærbare nå om dagen.

 

I uansett tilfelle høres det ut som en reklamasjon/garanti sak. Husk at om garantien er ute ås har du fremdeles 5 års reklamasjonsrett på datadaler gitt at de er kjøpt i norge. Kontakt din selger.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...