Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

gamle høytallere! hjelp?

Zoop

Anbefalte innlegg

Skrevet

JEg har fått tak i to kasser som er 1 meter høye og hver av dem inneholder 2 store høytallere og en liten diskan, ellerno... de store elemntene er 30 cm i diametern,

merke er JVC og det står "Sp.97BKE" på dem.

dette står også på den " Power handling capacity 125 W, Mucis- 250W."

så jeg lurer på om dette er noe å spare på,om det vil gi noe bra lyd og om hva slags forsterker trenger jeg får å dra det?

Ps. jeg er helt blank når det gjelder anlegg og lyd!

bilde av dem: post-228132-0-55728200-1301006246_thumb.jpg

post-228132-0-93528100-1301006364_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra lyd blir det nok ikke, men det burde være endel bass i dem i det minste. Men det mangler mellomtoner i dem, så det burde du få tak i før du begynner å bruke dem.

Står det 125w, så bør du naturlig nok ha en forsterker på minst 2x125w i 8ohm ;)

Dette er da høyttalere til å bruke INNE hvis du er i tvil om det.

Skrevet (endret)

Kanskje du kan tette hullene og bruke dem som hjemmekinosub eller no. Kunne sikkert vært arti. Tviler på at lyden er så innmari bra, dessuten får du sikkert noe nytt som spiller bedre til en tusing eller to.

Endret av appelsinbrus
Skrevet

MEn hva med selve elemntene? kan jeg ta ut disse og plassere dem hver for seg i en basskasse og ha det i bil?

Skrevet

MEn hva med selve elemntene? kan jeg ta ut disse og plassere dem hver for seg i en basskasse og ha det i bil?

Ja, du kan det, men det blir nok ikke like bra som en grei bilsub. Skal du gjøre det så lag kasser som er en fjerdedel av størrelsen du har nå(pr element), og lukket

Skrevet

Ser ut som det er diskanter som mangler.

I kroner er ikke disse mye verdt, siden de ikke er komplett.

et par horndiskanter fra Ljudia kan muligens settes inn. Da kunne nok dette blitt noen gøye partyhøytalere på terrassen (for naboene...).

Vær obs på at eksisterende delefilter og elementer også kan være i ustand. Dette er det første jeg ville sjekket før jeg hadde gått i gang.

Skrevet

Det mangler nok en av hver her ser det ut til, en diskant på ene høyttaleren, og en mellomtone på den andre. De vi ser på bildene har ihvertfall forskjellig størrelse ;)

Skrevet (endret)

Det jeg ville gjort, som et litt useriøst forsøk (jeg har eksperimentert mye med bass oppgjennom åra), er å lage en kasse som er beregnet for bare 1 stk 12" og hatt bassport i bunnen. Laget en kasse for en del år siden som spilte helt sykt. Veldig enkelt opplegg; var en 12" fra Biltema som kosta 400 spenn. Spilte over all forventning, faktisk. Ikke fantastisk fin lyd, men flytta mye luft. Ville gjort noe lignende her, nemlig lage en kassen på 40x40x40 cm (ikke brenn-nøye på et prosjekt av denne typen..) og så montert et element på de fire flatene som er synlig når subben står inne ved veggen.

Har du en terning i nærleiken? Se for deg at bassporten er 1-tallet. Den skal peke nedover. Husk å dimensjoner denne riktig, uten at jeg har noe spesielt å anbefale. Kanskje ikke brenn-viktig heller, med tanke på hva slags prosjekt det er. Tenker mest stor nok i diameter, slik at du ikke får blåse-lyd. Og den kan godt være 25-30 cm lang.

Nuhvel.. Så kan du se for deg en stk 12" på side 2, 3, 4 og 6, og side 5 skal stå mot veggen.

Du må naturlig nok ha spikes eller knotter eller noe på undersida, og kan godt ha litt høyde, feks 5 cm eller der omkring.

Kunne vært fønni.. :w00t:

Endret av appelsinbrus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...