Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål angående relé og parklys


Anbefalte innlegg

Hei,

har en Ford E350 '94. Ingen av parklysene foran funker, men de funker bak. Sikringen er god. Det er ettermontert et par tusenmetere i grillen, og disse fungerer ikke. Ser at tusenmeterne er koblet på et relé. Er det sannsynlig at reléet fungerer som strømbryter for både parklysene og tusenmeterene, og at reléet er gåent? Det ville i alle fall forklart hvorfor hverken tusenmeterne eller parklysene foran virker.

Hvis ikke relé er problemet, hva kan det da være? Er ikke pære eller sikring, og tror heller ikke det er ledning. Fikk 2er feil på EU og trenger dette fikset innen 7 dager.

 

PS: Kan man benytte seg av et tilfeldig valgt relé? Altså, har det noe å si hvilken bil reléet kommer fra, eller hvilken type det er?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste relèet man finner på parklys er typisk kjørelysrelè, og der er det to veier inn, og èn ut, så uansett hvilken stilling relèet står vil det lyse. For å finne ut om problemet ligger her er det bare å se bakpå bilen, virker markeringslysene bak er ikke problemet der.

 

Det som kan være er at vedkommende som har koblet opp ekstralysene har køddet til koblingen, f.eks for å koble inn parklysene som er i ekstralysene der det finnes (det er dessuten ulovlig, bare så det er sagt). Kan være en kobling som er ødelagt eller noe.

 

Ekstralyskoblinger kan ganske enkelt gjøre mye merkelige ting med lyskoblingen dersom det er feil utført eller det er en jordfeil et sted.

 

Hvis parklysene er koblet på relèet til ekstralysene er det forresten noe veldig, veldig, veldig, feil med den koblingen.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Takk, gxi. Problemet er fikset og du hadde delvis rett. Reléet var for det første bare til tusenmeterne, og ikke til parklysene. Men forrige eier hadde tydeligvis bestemt seg for at det var sykt kult med parklys i ekstralysene i stedetfor der de originalt var. Derfor hadde han gjemt bort alt av ledninger, pæreholdere og pærer som egentlig hørte til de originale ekstralysene. Men med hjelp fra en bekjent ble ledningene funnet igjen. Deretter tok vi ut pærene og pæreholderne som var i tusenmeterne og satte dem inn i hovedlyset der de egentlig skal være.

 

Bilen går forhåpentligvis i gjennom EU i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...