Gå til innhold

Lage PC uten grafikkort?


Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge PC og lurer på hvordan Intel's integrerte grafikk fungerer. PCen skal hovedsaklig brukes til Adobes CS5, MS Office, full HD avspilling og surfing. Jeg kunne eksempelvis tenke meg å bruke en i5-2500 og da dukker det opp mange spørsmål. Tar de første som dukker opp nå:

 

1. Trenger jeg et spesielt HK for å utnytte innebygd grafikk? Isåfall, finnes det i m-ATX?

 

2. Jeg har tenkt å koble PCen opp til en 24" (1920x1200) og en 20" (1680x1050). Vil det gå eller trenger jeg et eget grafikkort?

 

3. Jeg har hørt om feil og tilbakekalling på Sandy Bridge. Er det mye feil på f.eks. i5-2500?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Vet ikke, mener at intels nye chipset som kom i det skjulte hadde intergrert grafikk for sandy brigde.

 

2. Nå har ikke jeg brukt noen av de intergrerte skjermkortene på en stund, men jeg tviler på at du kan kjøre dualscreen med intergrert grafikkkort, men det kan jo gå.

 

3. Er bare hovedkortene det er noe feil med. Er ikke noe feil med prosessorene.

Lenke til kommentar

Har sett den. Problemet er at det er minstekravet og det står ikke så mye (som jeg forstår) om integrert grafikk. Sitter forresten på en AMD (2,7 ghz tror jeg) dual core prosessor av noe slag 4GB minne og geforce 8500 eller 8600. PCen går treigt når jeg har oppe en del photoshop filer pluss litt illustrator og indesign.

Lenke til kommentar
Ahh, OK. Vil HK eksempelet ditt over greie å dra to skjermer og spille av HD filmer med en i5-2500?

 

HDMI Support

Enjoy Full HD 1080p Multimedia Home-Theater Entertainment

High-Definition Multimedia Interface (HDMI) is a set of digital video standards that delivers multi-channel audio and uncompressed digital video for full HD 1080p visuals through through a single cable. Supporting HDCP copy protection such as Blu-ray Discs, HDMI provides you with the highest-quality home theater experience.

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=oztxS9uaDrwQwO2Y&templete=2

 

Den vil da ta full hd på en skjerm, vet ikke hvordan det er med 2 skjermer.

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis til din bruk, da du ikke henter så mye ekstra med å overdimensjonere skjermkort som ikke brukes. Men velger du f.eks et oppsett med AMD 890GX hovedkort (har integrert GPU som fint klarer 1920 x 1080 på to skjermer) og en X6 CPU så kommer du faktisk rimeligere ut.

 

Dog har jeg ikke funnet noen gode sammenligninger av i5 2500 og f.eks X6 1090T systemer der man enten bruker i5 sin interne GPU eller GPU-en i 890GX hovedkortet. Men CPU-messig til din bruk er nok i5 2500 det beste valget pr dato.

Lenke til kommentar

Dog har jeg ikke funnet noen gode sammenligninger av i5 2500 og f.eks X6 1090T systemer der man enten bruker i5 sin interne GPU eller GPU-en i 890GX hovedkortet. Men CPU-messig til din bruk er nok i5 2500 det beste valget pr dato.

Takk! Kanskje jeg kan komme rimelig ut av det ved å kjøpe en oppgraderingspakke hos komplett med 6 1090T og ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3 AMD 890FX+SB850...

Lenke til kommentar

På de settinga som er brukt på spill her slår nok CPU-forskjellen mer ut enn forskjellen mellom HD4290 i 890GX og Intel HD3000 delen i i5 2500K.

 

Men uansett er trådstarter mest opptatt av ytelse i forhold til en viss bruk, og da er uansett ikke i5 2500 noe dårlig valg. Dog ville jeg uansett i5 2500 eller X6 1090T valgt å sette inn et passivt kjølt skjermkort til en 5 - 600 kr.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe poeng å gå for i5 2500 når i5 2500K bare koster 100 kroner mer og fullt ut Unlocks CPUens grafikkprosessor.

 

Det er heller ikke noe poeng å kjøpe et lite dedikert grafikk kort da du må velge mellom å plugge skjermen i hovedkortet for CPU HD3000 graphics eller i grafikk kortet uten da å få tilgang på CPUens grafikkprosessor. Du må velge enten eller, men det er kanskje mulig å kjøre to skjermer på den måten, uten at jeg vet det sikkert.

 

Det lureste er å vente til hovedkort med Z68 chipset kommer som er en kombinasjon av funksjonene i H67 og P67 chipsettene. Hva de umiddelbare fordelene er, det er litt usikkert.

 

 

Lenke til kommentar

Det er heller ikke noe poeng å kjøpe et lite dedikert grafikk kort da du må velge mellom å plugge skjermen i hovedkortet for CPU HD3000 graphics eller i grafikk kortet uten da å få tilgang på CPUens grafikkprosessor. Du må velge enten eller, men det er kanskje mulig å kjøre to skjermer på den måten, uten at jeg vet det sikkert.

Takk arthon, der fikk jeg svar på noe jeg var usikker på. Det er litt kjipt å betale Intel's HD graphics, for så å ikke få utnyttet det.

Vet noen når Z68 hovedkort kommer?

Lenke til kommentar

Om grafikkytelsen i HD3000 er for dårlig så må man faktisk gjøre et slikt valg. Selv om HD3000 er det beste Intel har av integrert grafikk så virker det som om ytelsen er litt over integrert grafikk på AMD 890GX hovedkorter (AMD HD4290). Et skjermkort til 5 - 600 kr gir langt bedre ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...