Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] USB-port uten strøm før XP starter


Anbefalte innlegg

Hei,

har PC med XP (SP3).

 

Lang historie kort: F-secure slettet en virusfil med navn a la Gen: Variant.Kazy.14553

og jeg sa ok til restart for å få fjernet virusfilen. Tydeligvis er en del av viruset igjen i registeret, for XP lar seg ikke starte. Har skjønt fra div forum at en virusfil i registeret sannsynligvis etterspør den slettede filen før XP starter.

 

Så til det egentlige problemet, jeg kommer så langt at jeg får opp valg om starte XP på ny (forhåndsvalgt), starte opp XP med sist fungerende versjon, starte opp i sikermodus etc.

 

Å starte opp XP på ny leder meg bare inn i den samme loopen, og jeg får ikke valgt andre alternativer fordi tastaturet mitt ikke fungerer (strømløs) FØR XP har startet.

 

Det er tydeligvis ikke strøm på USB-porten før XP har startet (det er strøm også når ledeteksten ved oppstart vises,så jeg kommer eksempelvis inn i BIOS)

 

Noen som har tips til hvordan jeg kan sørge for at det alltid er strøm på USB-porten?

Eller må jeg bare anskaffe et tastatur med gammeldags tilkobling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

har PC med XP (SP3).

 

Lang historie kort: F-secure slettet en virusfil med navn a la Gen: Variant.Kazy.14553

og jeg sa ok til restart for å få fjernet virusfilen. Tydeligvis er en del av viruset igjen i registeret, for XP lar seg ikke starte. Har skjønt fra div forum at en virusfil i registeret sannsynligvis etterspør den slettede filen før XP starter.

 

Så til det egentlige problemet, jeg kommer så langt at jeg får opp valg om starte XP på ny (forhåndsvalgt), starte opp XP med sist fungerende versjon, starte opp i sikermodus etc.

 

Å starte opp XP på ny leder meg bare inn i den samme loopen, og jeg får ikke valgt andre alternativer fordi tastaturet mitt ikke fungerer (strømløs) FØR XP har startet.

 

Det er tydeligvis ikke strøm på USB-porten før XP har startet (det er strøm også når ledeteksten ved oppstart vises,så jeg kommer eksempelvis inn i BIOS)

 

Noen som har tips til hvordan jeg kan sørge for at det alltid er strøm på USB-porten?

Eller må jeg bare anskaffe et tastatur med gammeldags tilkobling?

 

Har du mulighet til å bruke noe annet enn usb tastatur? ps/2 kontakter (ellerhvadenåhetigjen) skal fungere uansett. Verdt et forsøk

Lenke til kommentar

Har du en BIOS instilling for "Legacy USB devices",

og kan komme inn i BIOS, er det rart om den slår av strømmen "underveis".

 

Hva skjer med lampene på keyb. underveis i oppstarten ?

 

 

 

Edit: hva heter hovedkortet ditt ?

Takk for svar.

Hovedkortet: MSI 865PE NEO2-V, I865PE, Socket-478,ATX http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=302142

 

Ved oppstart slår lysene seg på og lyser gjennom oppstartssekvensen med tekst, når XP skal til å startes slås lysene av. Normalt vil lysene komme på igjen når xp er startet.

Lenke til kommentar

Sjekket opp manualen, i tilfelle den nevnte noe om strømstyring av USB,

men fant ikke noe slikt i farta.

 

 

Men kan du sjekke ut BIOS settinger for "Integrated Peripherals" :

 

USB Controller

This setting is used to enable/disable the onboard USB controllers. Setting options:

[Disabled], [Enabled].

USB Device Legacy Support

Set to [Enabled] if your need to use any USB 1.1/2.0 device in the operating system

that does not support or have any USB 1.1/2.0 driver installed, such as DOS and SCO

Unix. Set to [Disabled] only if you want to use any USB device other than the USB

mouse. Setting options: [Disabled], [Enabled].

 

Hvilke settinger har du der ?

 

Edit:

Har du prøvd noen av de andre USB portene, bare i tilfelle ?

(lampesekvensen høres normal ut)

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...