Gå til innhold

Skjult anlegg og fysisk liten forsterker - tips/erfaring?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal bygge nytt hus, og ønsker å hjemme høytalerne i veggen. TVstua er ikke så altfor stor, så tror det hadde vært greit å fått høytalerne inn i veggen, og evt (siden det er yttervegg bak sofaen) bakhøytalere opp i taket. Skulle gjerne også hatt en forsterker jeg kunne fått opp fra gulvet og inn i veggmontert reol fra Ikea (montert rett på veggen, takler derfor ikke 43++ cm dype elementer....

 

Noen forslag og erfaringer, på både innbygde høytalere og om det finnes fysiske mindre forsterkere som alikevel er "greie nok"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Et lite budsjett, samt hvor mange høytalere du ønsker rundt om er greit å ha info om.

Om det er et nytt hus som bygges, er det normalt ikke noe problem å ha høytalere i yttervegg.

Veldig vanlig med et tynt lag isolasjon innerst før dampsperren kommer, så det vil ikke lage noe kluss med høytalere der så lenge de ikke er alt for dype.

 

Ønsker du litt kraftigere bass enn det en innebygget høytaler gir, må du vurdere om du har plass til en frittstående sub, eller vil bruke en veggmontert sub. Skal du bruke en innfelt i vegg bør det vurderes å lage litt forsterkninger der, for å unngå skramling/rasling.

 

Når det gjelder forsterker regner jeg med at det er surround du ønsker. Om man vil ha litt effekt og skal ha bare en integrert reciever, er det nok vanskelig å få disse små.

Det kan finnes noen delt opp i forforsterker/prosessor og effektforsterker som er litt mere kompakte.

Men igjen, det kommer litt an på antall og størrelse på høytalere, ønsket lydtrykk og budsjett ikke minst.

Lenke til kommentar

Hei Nettulf

 

Budsjett/pakke: Ikke satt noe spikret, må se litt an fremover. Men ser for meg 5 innebygde høytalere, tre foran og to i taket (byggherre var umiddelbart lite villig til noe i yttervegg, da måtte innerveggen flyttes litt inn i rommet el. lign.... strenge krav nå vettu til ytterveggene....

 

Klarer jeg meg med 10-12.000 blir jeg glad....

 

Surround ja - har i dag en Onkyo, men skulle gjerne ha funnet noe som er av mindre størrelse. Men jeg antar at det må være noen fysiske begrensninger - siden ingen/få har laget små recievere ennå.... :(

 

Når det gjelder volum, så har jeg et par store, deilige Klipsch i dag, men som dessverre ikke får "brukt seg" mye.... - Så kvalitet er viktigere enn høy lyd. Og ja, ser for meg en bass på gulvet ja...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...