Gå til innhold

Hvordan kjøre Fraps in-game uten fps-drop?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg lurer på hvordan man kan recorde med fraps men likevel ikke få en dårligere fps.

Tenkte å recorde meg selv i diverse spill, men det er utrolig vanskelig å spille i det hele tatt mens man filmer.

 

Jeg har ATI Radeon 5770, AMD Phenom X4 965 BE og en WD 500 GB HDD. En kompis mener at man må recorde direkte til en SSD eller til en annen HDD for at det ikke skal lagge mens man filmer. Stemmer dette? Isåfall kan jeg bruke en ekstern harddisk som man kobler inn via USB?

 

Takk for all hjelp! :)

Endret av Complain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to flaskehalser som FRAPS må overvinne: CPU bruk og dataraten for skriving til disk.

 

Hvilken av disse som blir kritisk velger du når du velger kompresjonsgrad på videoen som skal lagres.

 

* Høy kompresjon = høy CPU belastning men lite som må lagres til disk. Hvis CPU allerede er høyt belastet under spilling så sier det seg selv at FPS'en dropper.

 

* Ingen kompresjon = ingen ekstra belastning på CPU, men masse data som må lagres på disk ( fort 1+GB pr minutt. )

 

* Balansert kompresjon = Balansert mellom CPU og disk til å passe akkurat det spillet på din maskin, må eksperimentes frem til.

 

USB disk er for treg uansett, bare å glemme.

Lenke til kommentar

Det første du bør gjøre er å sette framerate til 30-50 i Fraps. Selv om du får 100 FPS når du spiller normalt så vil du ikke få dette mens Fraps tar opp. Da tvinges frameraten ned til det du har satt i Fraps. Ideelt sett kunne du tatt opp i 100 FPS, men det krever mye mer plass og mer CPU-kraft.

 

Ekstra harddisk er ikke så kritisk hvis du ikke skal loade noe brett under opptaket. Skriving til disk belaster ikke CPUen så mye. Det du vil merke er at loading som før tok 10 sekunder vil ta 20-30 sekunder under opptak med Fraps. Dette kan du enkelt bare speede opp eller klippe bort under redigeringen etterpå.

 

Fraps har ikke mulighet til å velge kompresjonsrate. Allikevel kjører Fraps en relativt rask metode som ikke belaster CPUen så mye, men som til gjengjeld krever litt diskplass. Det er uansett ikke så ille som om det skulle kjørt uten komprimering.

 

Husk at hvis det hakker for mye så kan det hjelpe å kjøre på half-size i stedet for full-size. Da blir oppløsningen kun halvparten.

Lenke til kommentar

Nå er kvaliteten på filmen utrolig viktig for meg, og noe under 720p er ikke akseptabelt.

Om jeg har forstått det riktig, så blir jeg nødt til å skaffe meg en ekstra HDD eller SSD med en veldig god read/write speed?

 

Jeg vet ikke hvor aktuelt dette blir da kvaliteten på filmer etter redigering i enten WMM eller Sony Vegas blir ganske så dårlig hos meg. Dette er både fordi jeg har relativt lite kunnskap om slikt, og at det ikke er noen enkle guider å finne. Bruker MPEG-4/H.264(har også prøvd andre codecer). I tillegg ødelegger skjermdriveren min veldig mye mtp. fargebehandling, et problem jeg ikke får løst uansett hva jeg prøver.

 

Er det noen som kan anbefale meg et program for å filme skrivebordet mitt med? Har intensjoner om å filme diverse i photoshop, og da er det svært viktig at kvaliteten er på topp.

Lenke til kommentar

Min konklusjon: Last ned prøveversjonen av Fraps og finn ut litt hvordan det hakker osv. Ikke kjøp noe hardware ennå!

 

 

Nå er kvaliteten på filmen utrolig viktig for meg, og noe under 720p er ikke akseptabelt.

Hva slags oppløsning spiller du vanligvis på? Hvis ting går tregt kan du i så fall sette ned oppløsningen på spillet til 1280x720 og kjøre full-frame.

 

 

Om jeg har forstått det riktig, så blir jeg nødt til å skaffe meg en ekstra HDD eller SSD med en veldig god read/write speed?

Nei. Avhengig av oppløsning og framerate så mener jeg å huske at rådataene fra Fraps krever ca. 2-10 MB/s. Selv den tregeste disken i dag klarer i alle fall 40 MB/s skriv. Hvor rask disken leser er ikke så interessant. Under opptak skriver Fraps til disken og leser ikke noe.

 

Ergo så trenger du ikke en ekstra disk. Unntaket er hvis du ønsker kort loading screen. Problemet med å kjøre Fraps på samme disk som spillet ligger på er: når du laster inn et nytt brett må det leses data fra disken. Hvis Fraps samtidig skriver data til den samme disken går ting tregere. Men som sagt, dette er noe du kan redigere bort i etterkant. Hvis du ønsker at loading screen skal ta like lang tid som når du ikke recorder, da må du punge ut for en ekstra disk. Men det er ikke nødvendig med en SSD-disk da disse typisk klarer godt over 100 MB/s og du kun trenger en brøkdel av dette.

 

 

Jeg vet ikke hvor aktuelt dette blir da kvaliteten på filmer etter redigering i enten WMM eller Sony Vegas blir ganske så dårlig hos meg. Dette er både fordi jeg har relativt lite kunnskap om slikt, og at det ikke er noen enkle guider å finne. Bruker MPEG-4/H.264(har også prøvd andre codecer). I tillegg ødelegger skjermdriveren min veldig mye mtp. fargebehandling, et problem jeg ikke får løst uansett hva jeg prøver.

Du må huske på å lage prosjekt i Vegas/WMM i HD-oppløsning som er 1920x1080 eller 1280x720. Det er også viktig hvordan du rendrer ut det ferdige produktet. Du må velge HD-oppløsning i outputen og ha ca. 5-10 Mbps bitrate.

 

 

Er det noen som kan anbefale meg et program for å filme skrivebordet mitt med? Har intensjoner om å filme diverse i photoshop, og da er det svært viktig at kvaliteten er på topp.

Camstudio er et gratisprogram som har fungert bra for meg.

Lenke til kommentar

Har litt erfaring med frapsing opp gjennom tidene - og jeg syntes at man må ha en egen disk å frapse til. Kjører nå en caviar black disk - og dette fungerer utmerket. Du kommer sikkert unna med en billigere disk uten at det påvirker ytelsen på record i fraps.

 

(tar opp i 1920x1200 - som regel 60fps )

 

Jeg kan ikke svare på hvorfor du får så mye dårligere kvalitet etter du begynner å kna på videoen i redigeringsprogz - det trenger ikke være slik.

En huskeregel du kan prøve å passe på er at du skal alltid ha samme oppløsning gjennom hele prosessen, evnt om du skal forandre på oppløsning så må du være nøye på hvordan du gjør det.

 

Du skriver at du bruker h264 - det gjør jeg også, og standard instillingene + 2 pass fungerer utmerket for meg. Redigerer i Sony Vegas (liten stund siden nå), og encoder i vdub.

Lenke til kommentar

Jeg bruker 1920x1080 oppløsning til vanlig, og når jeg da brukte Camstudio til å recorde med (i 1920x1080) var FPSen stabilt på 12-13 FPS. Jeg endret oppløsningen(både i windows og camstudio) til 1280x720, og FPSen økte med omkring 0.50, selv om jeg ikke hadde noen andre programmer oppe. Så over alle innstillinger i programmet, og prøvde å recorde med forskjellige FPSer(fra 30 til 90), men likevel ble den ikke høyere enn oppgitt tidligere

 

Jeg har enda ikke prøvd Fraps etter tipsene jeg har fått, men jeg regner med at jeg vil oppleve de samme problemene der også. Uansett får man vel ikke filmet skrivebordet med Fraps heller?

 

I går kjøpte jeg meg en HDMI-kabel og byttet ut DVI-kabelen fra skjermkortet til skjermen. Dette åpnet for litt andre innstillinger i Catalyst-driveren, og gjorde bildet og fargebehandlingen en smule bedre, men jeg er fortsatt ikke fornøyd. Tror likevel at dette problemet ikke blir bemerkelig under recordings, med mindre det er snakk om spill som BC2.

 

Harddisken min kan umulig være problemet da jeg overfører(kopierer) i 40-50 MB/s.

 

 

EDIT: Kjørte Fraps i COD: MW2 på full grafikk. Det var en god del hakking, og FPSen var på dønn 60 inntil jeg begynte å filme, hvor da FPSen droppet til 45-50 for det meste, men ofte 30-20 også. Uansett FPS jeg hadde, var det også en del hakking under filmingen.

Jeg skal da kunne recorde uten hakking mtp. hardwaren min. Hva kan problemet være?

Endret av Complain
Lenke til kommentar

 

Harddisken min kan umulig være problemet da jeg overfører(kopierer) i 40-50 MB/s.

 

 

 

Var det slik at du bare hadde 1 stk hdd? At spillet og fraps-destinasjon er på samme disk? Husk at når du frapser så trenger du 40-50MB/s hele tiden. Om det kommer bare noen få IO-operasjoner fra spillet mot disken så begynner den å rote med andre ting enn fraps.

Lenke til kommentar

Tror muligens jeg har en gammel harddisk på 250 GB liggende. Den er vel 5-6 år gammel, men den burde vel gjøre jobben? Dersom den ikke fungerer, burde jeg da kjøpe en ny HDD?

 

Hva tror du problemet med Camstudio er, om du har peiling?

 

Camstudio har jeg aldri vært borti før. Men jeg skal prøve det nå i kveld.

 

Å kjøpe en WD black 1TB er ikke store investeringen. Så det er gjerne ikke dumt å skaffe seg en disk uansett. Spesielt om du skal redigere endel video, er det greit å ha feks prosjektfilene på en disk og rendring destinasjon på en annen om du skal rendre i et lossless/~lossless codec.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...