Gå til innhold

Alt mulig PC - Sandy - Maks 15k


Anbefalte innlegg

Cooler Master HAF 922

Romslig miditower med massevis av lufting. Har jobbet i dette kabinettet, og det var god plass og god løsning for å føre kabler bak hovedkortet. Har røde LED-lys i vifta foran og bak. Har et litt aggressivt design som noen kanskje ikke vil like, og litt dyrt. Hvis disse to tingene trekker ned, så kan du jo se på neste:

 

Cooler Master 690 II Advanced

Har svært god kjøleevne, god plass til å jobbe på (for å være et miditower), gode løsninger for kabelføring, store medfølgende vifter og mulighet til å montere enda mer hvis du skal overklokke. De største grafikkortene får plass i dette kabinettet. Dette kabinettet gir deg mye for pengene og vil nok være et "sikkert" kjøp. Litt "gamer"-preg, med lys i frontvifta. Har sett mange strålende anmeldelser av dette kabinettet, men har ingen personlig erfaring. Var veldig nært å kjøpe dette, men valget falt på kabinettet nedenfor siden jeg ville ha noe stillegående.

 

Fractal Design Define R3

Stilrent kabinett. Noe av det mest stillegående du kan få, og ytelsen (kjøling) kan likevel sammenliknes med andre gamer-kabinett. Her er det også gode muligheter for å montere ekstra vifter, blant annet kan det monteres en ekstra vifte foran, en i sidedøren og en i bunn (alle bør være intakes). Har dog kun to slots for DVD-stasjon eller liknende eller frontdør. De aller største grafikkortene (6950, 6970, 6990), vil ikke få plass i dette kabinettet. Da må du i stedet gå for den større versjonen Fractal Design Define XL, som også har plass til 4 DVD-stasjoner eller liknende. Kan fås i 4 farger: Helsvart, Svart med "titanium"-farget frontpanel, svart med sølvfront, eller helhvitt. Komplett har ikke R3-versjonen i helsvart, men Dustinhome har. Har selv bestilt XL-versjonen, og får den i morgen. Kan vel komme med ytterligere kommentarer da om ønskelig :)

 

In-Win Dragon Slayer Micro Tower

Det økonomiske, lille kabinettet fra In-Win er et Micro-ATX-kabinett som er mye mindre enn de ovenfor, men noen ønsker jo ikke å ha et stort gamer-kabinett, så da er dette perfekt. Eventuelt er det jo også greit hvis du tar med PC-en på LAN, da slipper du å ha noe stort. micro-ATX-hovedkort er også billigere, men dette er kanskje ikke så viktig i din prisklasse... Har god kjøleløsning, og er designet slik at du faktisk vil få plass til de lengste grafikkortene her. Har dog få plasser for harddisker på grunn av størrelsen.

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager hvis det var litt uklart, men jeg har kjøpt Fractal Design Define XL. Ikke R3. XL er en god del større enn R3.

 

Jeg valgte å kjøpe Define XL fordi jeg har et Radeon HD 6950, som etter all sannsynlighet ville vært for langt for et Define R3. Men det er kun Radeon-kort som er så lange, GeForce-kortene er noe kortere og vil alle få plass i et Define R3.

 

Forøvrig så kan jeg anbefale å se

- det er en hvit versjon som jeg personlig ikke synes er så fin, men bortsett fra fargen er alt likt fra en svart versjon. Og
.
Lenke til kommentar
Fractal Design Define R3

Stilrent kabinett. Noe av det mest stillegående du kan få, og ytelsen (kjøling) kan likevel sammenliknes med andre gamer-kabinett. Her er det også gode muligheter for å montere ekstra vifter, blant annet kan det monteres en ekstra vifte foran, en i sidedøren og en i bunn (alle bør være intakes). Har dog kun to slots for DVD-stasjon eller liknende eller frontdør. De aller største grafikkortene (6950, 6970, 6990), vil ikke få plass i dette kabinettet. Da må du i stedet gå for den større versjonen Fractal Design Define XL, som også har plass til 4 DVD-stasjoner eller liknende. Kan fås i 4 farger: Helsvart, Svart med "titanium"-farget frontpanel, svart med sølvfront, eller helhvitt. Komplett har ikke R3-versjonen i helsvart, men Dustinhome har. Har selv bestilt XL-versjonen, og får den i morgen. Kan vel komme med ytterligere kommentarer da om ønskelig :)

 

Såvidt jeg kan se på produktspesifikasjonen til Fractal Design R3 så støtter den skjermkort opptil 290mm lengde på skjermkortet. Og da skal de fleste skjermkort passe. Jeg har sjekket 6970 fra MSI og den får i alle fall plass. Ville tro de fleste får plass.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se på produktspesifikasjonen til Fractal Design R3 så støtter den skjermkort opptil 290mm lengde på skjermkortet. Og da skal de fleste skjermkort passe. Jeg har sjekket 6970 fra MSI og den får i alle fall plass. Ville tro de fleste får plass.

Stemmer, men se dette innlegget hvor jeg skrev litt mer utdypende om akkurat dette. I mitt tilfelle har jeg et 297mm langt kort, nemlig ASUS Radeon HD 6950 DirectCU II.

 

Se forøvrig

som viser at lange kort kan være problematiske i et R3 - det ser ut som et referansekort han setter inn (ATI 5870), de er ca 28 cm lange, men hans var i følge beskrivelsen 31 cm (Google Translate). Uansett valgte jeg selv å være på den sikre siden og kjøpte et større kabinett siden jeg ikke skal dra det med rundt og jeg har god plass til et stort kabinett. Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

Kjøper Fractal Design Define XL jeg også :) Så NICE ut, og ved å se filmen fikk jeg svaret mitt på at jeg IKKE trenger ssd ramme for å motere ssd disker :) SWEET :)

 

Tips til bra CPU kjøler?

 

Og, hvilken PSU kjører du i det kabinettet?

Endret av Skjo
Lenke til kommentar

Cooler Master Silent Pro M700. Ikke det beste, men greit nok for mitt bruk - slo til siden det var tilbud på Komplett. Er litt spent på om strømkablene fra PSU til hovedkortet er lange nok (siden kabinettet er så stort), men det får jeg nå se i morgen. :)

 

Har selv en Noctua NH-U12P SE2 som jeg har hatt en stund. Er veldig fornøyd med den, kjøler bra selv om jeg kun har festet til én vifte og overklokket prosessoren. :)

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

Cooler Master Silent Pro M700. Ikke det beste, men greit nok for mitt bruk - slo til siden det var tilbud på Komplett. Er litt spent på om strømkablene fra PSU til hovedkortet er lange nok (siden kabinettet er så stort), men det får jeg nå se i morgen. :)

 

Har selv en Noctua NH-U12P SE2 som jeg har hatt en stund. Er veldig fornøyd med den, kjøler bra selv om jeg kun har festet til én vifte og overklokket prosessoren. :)

 

gi en lyd hvordan det går med monteringen da :)

Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg fått kabinettet. Driver med montering nå, så kan poste en fullstendig kommentar med bilder når jeg er ferdig hvis du ønsker det :)

 

Men kabinettet var dessverre skadet ved levering. Det gjorde at frontpanelet satt litt løst - dvs 1 av 6 "knotter" som holdt frontpanelet på plass hadde brukket, mens 3 litt mindre viktige knotter var også brukket (vet helt ærlig ikke hva de ble brukt til). Dessuten så det ut som at det hadde blitt brukt lim på steder der det egentlig ikke skulle ha vært noe lim på baksiden av frontpanelet (ved noen av de knottene som IKKE var brukket). Det skilte seg rett og slett så mye ut at jeg reagerte på at det var der.

 

Men skadene var så små at det ikke hadde hatt noe å si verken ved daglig bruk eller selv ved transport eller liknedne.

 

Sendte en mail til Dustin home (der jeg bestilte det) og fortalte om skadene, med bilder og alt (kan poste de her også), og de svarte med å sende meg et nytt kabinett og sa jeg kunne beholde eller kaste det ødelagte. Snakk om kundeservice! :)

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

Ok. Tok ikke bilder underveis. Men her er hvordan jeg opplevde det: Kabinettet er stort og greit å jobbe i. Harddisker og DVD-stasjon må festes med skruer, og det er vibrasjonsabsorberende gummidotter på alle harddiskskuffene. Det er mulig å feste SSD-er direkte i alle harddiskskuffene, så du trenger ikke å bry deg om ekstra ramme for montering av SSD-er. Kabelorganisering går kjempegreit, er vel ca 3 cm bak hovedkortet og masse hull å føre ledningene gjennom, som du ser av bildet. Det er også helt åpent bak harddiskene.

 

Innsida av kabinettet mitt ser sånn ut med alt montert:

mVpG2l.jpg

(trykk på bildet for å se større)

 

Her kan du se at kabelorganisering ikke har vært noe problem.

 

Du kan også se på bildet mitt at jeg har fjernet harddiskrammen til høyre for grafikkortet mitt. Har bare 3 disker tilkoblet, så fant ut at det var like greit å fjerne den ene harddiskrammen for å få bedre lufttilførsel. Grafikkortet er 30 cm langt (ASUS Radeon HD 6950 DirectCU), så hvis du fjerner harddiskrammen slik jeg gjorde vil du ha plass til VELDIG lange grafikkort :p

 

På toppen ser du kabelen til 8-pin strøm til hovedkortet (gul/svart kabel). Dette er IKKE kabelen som kommer fra strømforsyningen, men en 25cm forlengelse av kabelen fra strømforsyningen. Kabelen fra PSU til toppen av hovedkortet var nemlig for kort - hadde kunnet koble den til hvis jeg hadde åpnet luken og ført den direkte, men jeg ville jo føre den gjennom kabelhullet og bak hovedkortet. Dette var et problem jeg hadde forutsett, så jeg hadde faktisk kjøpt med en sånn forlenger sammen med kabinettet (kabelen ble forøvrig sendt i separat pakning, men betalte ikke ekstra frakt siden det var i samme ordre).

 

Når det gjelder korte kabler: 24-pins strømkontakten som kobles til på høyre side av hovedkortet var AKKURAT lang nok. Hadde den vært 1 cm kortere, hadde jeg ikke kunnet koble den til slik. Da måtte jeg ha åpnet luken og koblet direkte, men igjen så hadde jeg jo lyst til å ha så lite rot som mulig, så hadde flaks der. Hvis du er redd for at den blir for kort, så kan du kjøpe denne. Men som sagt gikk det greit med min strømforsyning og hovedkort (Cooler Master M700 og et MSI P67A-GD55).

 

Dette var ikke den eneste korte kabelen. Hvis du ser på kabelen som er koblet til helt nederst til venstre på hovedkortet mitt, så er dette en lydkabel fra kabinettet. Denne var akkurat lang nok, men klarte ikke å føre den gjennom det nederst kabelhullet, måtte føre den gjennom det kabelhullet som var ovenfor for at jeg skulle klare å koble den til.

 

Kabinettet er ganske tungt - du vil merke at sidedørene på kabinettet er en del tyngre enn på andre kabinetter. Dessuten var ikke disse like lette å feste som på mitt gamle kabinettet (Cooler Master Storm Scout), men det er ikke noe særlig problem.

 

Til sist kan jeg nevne viftene: Det følger med en viftekontroller der det er ett hjul for å skru hastigheten til vifta opp eller ned - her mangler jeg en kabel (mulig jeg rotet den bort) så jeg får ikke brukt den. Får håpe jeg får en ny kabel når jeg får erstatningskabinettet mitt. :) Denne kontrolleren kobler du til en av de ledige PCI-panelene bak på kabinettet. Det så forresten ut til at du kunne koble til 3 vifter til denne kontrolleren. Vifta som bråker mest i maskinen er faktisk den bak kabinettet (til høyre i bildet) - både PSU, CPU og grafikkort er mer stillegående. Viftene går på rundt 1000 RPM når de er koblet til hovedkortet - heldigvis kan jeg skru dem ned til rundt 600 RPM og da er de mer eller mindre lydløse.

 

Alt i alt er jeg fornøyd med kabinettet :)

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

Tenkte eg skulle berre poste eit fint oppsett som eg har tenkt å bestille.

Trur det blir ein bra gamer pc =)

Eller burde eg forandre på noko??

 

(Kabinett)---------- Antec Twelve Hundred Big Tower Sort (Usikker)

(Strømforsyning)---- CORSAIR HX 750W ATX12V 2.2 / EPS12V

(Prosessor)--------- INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155

(CPU Kjøler)-------- CORSAIR H70 HYDRO CPU COOLER

(Hovedkort)--------- ASUS P8P67 DELUXE P67 S-1155 ATX

(Minne)------------- CORSAIR 8GB DDR3 1866MHZ (2X4GB) CL9 VENGEANCE

(Skjermkort)-------- Gainward GeForce GTX 580 1536MB PhysX

Eller Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX

(Skjerm)------------ BenQ 24" LCD G2420HD

(SSD Disk)---------- CORSAIR FORCE 2.5" 120GB SSD MLC

(Harddisk)---------- SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB

 

Veldig usikker på om eg skal velge 570 eller 580.

Har lest at GTX 570 er kun 10-14% dårligare enn GTX 580.

Og med tanke på varme så lurte eg på om det er stor forkjell og koble H50/H70 slik eller slik?

Vist på bilde =)

 

Bilde 1

Bilde 2

Endret av thom6800
Lenke til kommentar

Ok. Tok ikke bilder underveis. Men her er hvordan jeg opplevde det: Kabinettet er stort og greit å jobbe i. Harddisker og DVD-stasjon må festes med skruer, og det er vibrasjonsabsorberende gummidotter på alle harddiskskuffene. Det er mulig å feste SSD-er direkte i alle harddiskskuffene, så du trenger ikke å bry deg om ekstra ramme for montering av SSD-er. Kabelorganisering går kjempegreit, er vel ca 3 cm bak hovedkortet og masse hull å føre ledningene gjennom, som du ser av bildet. Det er også helt åpent bak harddiskene.

 

Innsida av kabinettet mitt ser sånn ut med alt montert:

mVpG2l.jpg

(trykk på bildet for å se større)

 

Her kan du se at kabelorganisering ikke har vært noe problem.

 

Du kan også se på bildet mitt at jeg har fjernet harddiskrammen til høyre for grafikkortet mitt. Har bare 3 disker tilkoblet, så fant ut at det var like greit å fjerne den ene harddiskrammen for å få bedre lufttilførsel. Grafikkortet er 30 cm langt (ASUS Radeon HD 6950 DirectCU), så hvis du fjerner harddiskrammen slik jeg gjorde vil du ha plass til VELDIG lange grafikkort :p

 

På toppen ser du kabelen til 8-pin strøm til hovedkortet (gul/svart kabel). Dette er IKKE kabelen som kommer fra strømforsyningen, men en 25cm forlengelse av kabelen fra strømforsyningen. Kabelen fra PSU til toppen av hovedkortet var nemlig for kort - hadde kunnet koble den til hvis jeg hadde åpnet luken og ført den direkte, men jeg ville jo føre den gjennom kabelhullet og bak hovedkortet. Dette var et problem jeg hadde forutsett, så jeg hadde faktisk kjøpt med en sånn forlenger sammen med kabinettet (kabelen ble forøvrig sendt i separat pakning, men betalte ikke ekstra frakt siden det var i samme ordre).

 

Når det gjelder korte kabler: 24-pins strømkontakten som kobles til på høyre side av hovedkortet var AKKURAT lang nok. Hadde den vært 1 cm kortere, hadde jeg ikke kunnet koble den til slik. Da måtte jeg ha åpnet luken og koblet direkte, men igjen så hadde jeg jo lyst til å ha så lite rot som mulig, så hadde flaks der. Hvis du er redd for at den blir for kort, så kan du kjøpe denne. Men som sagt gikk det greit med min strømforsyning og hovedkort (Cooler Master M700 og et MSI P67A-GD55).

 

Dette var ikke den eneste korte kabelen. Hvis du ser på kabelen som er koblet til helt nederst til venstre på hovedkortet mitt, så er dette en lydkabel fra kabinettet. Denne var akkurat lang nok, men klarte ikke å føre den gjennom det nederst kabelhullet, måtte føre den gjennom det kabelhullet som var ovenfor for at jeg skulle klare å koble den til.

 

Kabinettet er ganske tungt - du vil merke at sidedørene på kabinettet er en del tyngre enn på andre kabinetter. Dessuten var ikke disse like lette å feste som på mitt gamle kabinettet (Cooler Master Storm Scout), men det er ikke noe særlig problem.

 

Til sist kan jeg nevne viftene: Det følger med en viftekontroller der det er ett hjul for å skru hastigheten til vifta opp eller ned - her mangler jeg en kabel (mulig jeg rotet den bort) så jeg får ikke brukt den. Får håpe jeg får en ny kabel når jeg får erstatningskabinettet mitt. :) Denne kontrolleren kobler du til en av de ledige PCI-panelene bak på kabinettet. Det så forresten ut til at du kunne koble til 3 vifter til denne kontrolleren. Vifta som bråker mest i maskinen er faktisk den bak kabinettet (til høyre i bildet) - både PSU, CPU og grafikkort er mer stillegående. Viftene går på rundt 1000 RPM når de er koblet til hovedkortet - heldigvis kan jeg skru dem ned til rundt 600 RPM og da er de mer eller mindre lydløse.

 

Alt i alt er jeg fornøyd med kabinettet :)

 

Takk for update! :)

Du anbefaler altså kabisset? Men bør vell kjøpe med begge de strømforlengerne som du linket til da ja...

Hvordan er støyen nå da? Fornøyd med støynivået?

Vanskelig å fjerne den ene hardiskbrønnen?

Lenke til kommentar

Ja, anbefaler kabinettet. Det tryggeste er nok å kjøpe begge strømforlengerne, men det er mulig du ikke kommer til å trenge en 24-pins strømforlenger. Ville nok gjort det likevel.

 

Kan også nevne at det blå LED-lyset rundt på-knappen har et litt kraftig lys - ikke så mye at det plager meg, men er jo verdt å nevne.

 

Harddiskbrønnene er lette å fjerne, og det gikk greit å montere både harddiskene og SSD-en inn i disse.

 

Kan også nevne at fronten er en blank flate - tenkte at "her blir det fingeravtrykk". Men selv om jeg har tatt på fronten ganske mye, så er det ikke mulig å se noen fingeravtrykk. Ble positivt overrasket! :)

 

Støyen er grei. Med to harddisker i kabinettet blir det litt ekstra bråk, men mye mindre enn i et vanlig kabinett. Hvis jeg skrur ned på viftehastigheten til vifta bak kabinettet (den som bråker mest) blir maskinen veldig stillegående. Mulig at vifta jeg har fått ikke er helt optimal, så vurderer å se etter en litt mer stillegående vifte. Men dette er egentlig en fillesak i det store og hele, og er uansett veldig fornøyd med kabinettet :) Hadde jeg kunne velge igjen, hadde jeg fortsatt valgt et Define XL :)

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...