Gå til innhold

Sliter med temp.


Jimmarn

Anbefalte innlegg

Hei, sliter med temperatur på CPU. Har ett coolermaster stacker kabinett

12568373708333.jpeg

 

I denne har jeg ett nForce 680i HovedKort, XFX Nvidia 8800GTX XXX, intel Q6600

Og vifta som fulgte med hovedkortet. Tror vifta har sitti litt løst og temp'n kom nå og da over 100 grader som gjorde att den slo seg av. Tenkte lenge ikke over det, men lastet til slutt ned Coretemp og Speedfan, fant ut at temp'n var mææd høy så åpnet den igjen å sjekka, da fant jeg ut at den ene skrue tingen på ribba til cpu'n var løs. Så jeg tok av vifta med ribba og gjorde den ren for støv samtidig med resten av pc'n, monterte på igjen viften (hadde dessverre ikke ny kjølepasta) og passet på at den satt. Den ser ut til å sitte nå og hittil går ikke temperaturen over 69 ser det ut som. GPU'n derimot ligger på rundt 78c.

Burde jeg gå til innkjøp mot nye vifter når pengene strekker seg dit? GPU har stock vifte.

Har vurdert å bytte GPU snart, for litt bedre ytelse i kommende spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme problem med maskinen min. CPU lå skyhøyt og ble ustabil. Mitt tips er å dobbeltsjekke at CPU vifta sitter godt fast. Trodde jeg også hadde satt min fast når jeg fikk elleville temperaturer, men etter en dobbelsjekk fant jeg fort ut at den var bittelitt løs. Fikset på det og har aldri hatt problemer siden.

 

Men at GPU'en din ligger så høyt også kan jo være tegn på dårlig kjøling inne i kabinettet. Vi kjører samme skjermkort ser jeg, men jeg har aldri hatt min på så høy temperatur ennå jeg kjører max grafikk på alle spill.

 

Hva slags vifter bruker du i kabinettet? Har du en som kjører inn frisk luft og en som kjører den ut?

Lenke til kommentar

Temperaturen til skjermkortet er nok ikke så gale som du tror, da et 8800GTX tåler over 100 grader, i motsetning til CPU og HK. De er laget for å holde seg på 85-95 grader sjiktet under tung belastning. Så spørsmålet er hva den ligger på under tung belastning.

 

Er det snakk om 78 grader under belastning så er det faktisk ganske bra til å være det skjermkortet. Uansett... en ny kjøler er faktisk dyrere enn selve skjermkortet, så den ville jeg nok ikke byttet. ;)

 

 

 

 

Prosessoren derimot, har nok godt av bedre kjøling ja. Ny kjølepasta kan nok hjelpe en del bare det...

 

 

Lenke til kommentar

Temperaturen til skjermkortet er nok ikke så gale som du tror, da et 8800GTX tåler over 100 grader, i motsetning til CPU og HK. De er laget for å holde seg på 85-95 grader sjiktet under tung belastning. Så spørsmålet er hva den ligger på under tung belastning.

 

Er det snakk om 78 grader under belastning så er det faktisk ganske bra til å være det skjermkortet. Uansett... en ny kjøler er faktisk dyrere enn selve skjermkortet, så den ville jeg nok ikke byttet. ;)

 

 

 

 

Prosessoren derimot, har nok godt av bedre kjøling ja. Ny kjølepasta kan nok hjelpe en del bare det...

Okei takk skal du ha :)

Endret av Jimmarn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...