Gå til innhold

hjelp til kjøp/bygging av stasjonær gaming pc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg vil kjøpe/bygge en stasjonær gaming pc som kan kjøre spillet Crysis på max grafikk.

jeg har mus, tastatur og sjerm så trenger bare pcen. pc-en må koste rundt under 9 tusen, noen kroner over er da ikke så farlig:)

Senk forventningene littegranne. En maskin til 9,000.- kan ikke kjøre Crysis på MAX, men uansett på veldig gode instillinger. Nåja, ignorerer den forrige tråden din og hjelper deg litt på vei;

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=902896&su=D84829F8-EE40-4207-8AE8-B249A9E48FF9

 

Litt over 9,000, men ganske kraftig. Kabinettet kan du velge til noe helt annet, selvfølgelig, jeg tok det med pga prisen og at det er blant de beste miditowerene tilgjengelig. Strømforsyninga er god og på tilbud. Sandy Bridge + GTX 570 OC gir masser av ytelse. Spinpoint F3 som ypperlig lagringsdisk og den SSD'en på 64GB som jeg mener gir raskest opplevd ytelse (sett bort ifra Corsair Perfomance 3 64GB, men den er av nyere slag). Minnebrikkene ser nok dessverre ikke så heftige ut, men de er solide og veldig overklokk vennlige.

 

Mindre SSD enn Teac sin liste, samt mindre minne, men jeg ser ikke helt hva enn 14-åring skal med 8GB Ram og 128GB SSD. Siden hovedprioriteten hans er spilling av Crysis på max instillinger, tok jeg heller med et vanvittig skjermkort.

Endret av Montseur
Lenke til kommentar

jeg vil kjøpe/bygge en stasjonær gaming pc som kan kjøre spillet Crysis på max grafikk.

jeg har mus, tastatur og sjerm så trenger bare pcen. pc-en må koste rundt under 9 tusen, noen kroner over er da ikke så farlig:)

Senk forventningene littegranne. En maskin til 9,000.- kan ikke kjøre Crysis på MAX, men uansett på veldig gode instillinger. Nåja, ignorerer den forrige tråden din og hjelper deg litt på vei;

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=902896&su=D84829F8-EE40-4207-8AE8-B249A9E48FF9

 

Litt over 9,000, men ganske kraftig. Kabinettet kan du velge til noe helt annet, selvfølgelig, jeg tok det med pga prisen og at det er blant de beste miditowerene tilgjengelig. Strømforsyninga er god og på tilbud. Sandy Bridge + GTX 570 OC gir masser av ytelse. Spinpoint F3 som ypperlig lagringsdisk og den SSD'en på 64GB som jeg mener gir raskest opplevd ytelse (sett bort ifra Corsair Perfomance 3 64GB, men den er av nyere slag). Minnebrikkene ser nok dessverre ikke så heftige ut, men de er solide og veldig overklokk vennlige.

 

Mindre SSD enn Teac sin liste, samt mindre minne, men jeg ser ikke helt hva enn 14-åring skal med 8GB Ram og 128GB SSD. Siden hovedprioriteten hans er spilling av Crysis på max instillinger, tok jeg heller med et vanvittig skjermkort.

 

selfølgelig kan en til pc til 9000 kjøre crysis på max. på den listen du ga meg er det 570 gtx eller noe, men på youtube er det folk som spiller crysis på max med gtx 260!!

så...

Lenke til kommentar

Vel det er i så fall med veldig lav fps (frames per second). Men folk har en forskjellig oppfatning, og forskjellige preferanser på hva som er spillbart når det kommer til fps. For min del blir det slik:

 

under 30: ikke spillbart, etterslepet er veldig merkbart, online er det en stor ulempe

 

30 - 40: Spillbart, men etterslepet er merkbart, online vil det fortsatt være en ulempe.

 

40 - 50: Nå begynner det å komme seg, lagget er ikke veldig merkbart, brå bevegelser kan provosere frem etterslep.

 

50 - 60: Veldig bra

 

60: Optimalt

 

over 60: Merker ikke forskjell på verdier over 60

 

Jeg har en klokket i5750 og GTX 460 og kjører Crysis 2 demoen på "Hardcore" med rundt 40fps. Crysis Warhead med alt max og ingen AA/AF på rundt 40, men går alt for ofte ned til 30.

Lenke til kommentar

Vel det er i så fall med veldig lav fps (frames per second). Men folk har en forskjellig oppfatning, og forskjellige preferanser på hva som er spillbart når det kommer til fps. For min del blir det slik:

 

under 30: ikke spillbart, etterslepet er veldig merkbart, online er det en stor ulempe

 

30 - 40: Spillbart, men etterslepet er merkbart, online vil det fortsatt være en ulempe.

 

40 - 50: Nå begynner det å komme seg, lagget er ikke veldig merkbart, brå bevegelser kan provosere frem etterslep.

 

50 - 60: Veldig bra

 

60: Optimalt

 

over 60: Merker ikke forskjell på verdier over 60

 

Jeg har en klokket i5750 og GTX 460 og kjører Crysis 2 demoen på "Hardcore" med rundt 40fps. Crysis Warhead med alt max og ingen AA/AF på rundt 40, men går alt for ofte ned til 30.

 

Jeg spiller spill med 20-30 fps og jeg synes det går fint :) Bland annet BFBC2 :)

Lenke til kommentar

jeg vurderer å kjøpe denne: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=902896&su=D84829F8-EE40-4207-8AE8-B249A9E48FF9 men passer delene sammen? hvis jeg trykker kjøp alt på den listen, må jeg sette sammen alt inn i kabinnete? kommer delene i hver sin pakke? og kan jeg kjøre crysis på max med ultra realism mode på rundt 30-40 fps? noen som har noen ideer om hvilke deler som bør byttes ut?

Endret av ghosty-111
Lenke til kommentar

snip

 

Jeg spiller spill med 20-30 fps og jeg synes det går fint :) Bland annet BFBC2 :)

 

Ja, som sagt, veldig subjektivt hva som er spillbart. Jeg har også spilt BC2 på 20-30fps på min gamle rigg og det gikk ok. Men når jeg kjøpte nytt og kunne kjøre det på høyere settings og fps på rundt 60 var det en helt annen verden. Det gir meg mye mer glede når ting reagerer slik jeg vil at det skal. Ting blir ikke "blurry" når jeg snur meg raskt, og ting virker enkelt og greit mer "smooth"

 

jeg vurderer å kjøpe denne: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=902896&su=D84829F8-EE40-4207-8AE8-B249A9E48FF9 men passer delene sammen? hvis jeg trykker kjøp alt på den listen, må jeg sette sammen alt inn i kabinnete? kommer delene i hver sin pakke? og kan jeg kjøre crysis på max med ultra realism mode på rundt 30-40 fps? noen som har noen ideer om hvilke deler som bør byttes ut?

 

Så lenge du ikke har på AA/AF så vil du kunne kjøre Crysis på max ja. Med AA/AF så kan det være at ting hakker mye, men det vet du ikke før du prøver.

 

Det du har satt sammen er en handliste med enkeltstående komponenter, så de kommer i egne esker ja og du må bygge PCen selv.

Ønsker du å bygge selv?

 

Edit: Ser du har valgt P8P67. Det støtter kun crossfire (2 AMD grafikkort), og den andre ex.16 slotten støtter kun x4 mode.

 

Jeg ville hoppet opp til PRO versionen, den støtter Crossfire og SLI (2 nVidia kort), og den andre ex.16 porten går da på 8x.

 

Det er veldig greit med støtte for SLI siden du har nVidia kort, en gang i fremtiden når spill krever mer er det veldig greit å ha oppgraderingsmuligheten.

Endret av siindre
Lenke til kommentar

det er ikke jeg som valgte de på listen, jeg fikk listen av en og jeg så det var 570 gtx og i5 derfor vil jeg kanskje kjøpe de og sette sammen. det du skrev var litt komplisert(kjønte ikke en drit nesten). kan ikke du bare forandre litt på listen og sende link til meg?

 

jeg vet faktisk ikke hvilke deler som er hovedkort... jeg vet bare i5=prosessor og 570gtx=grafikkort. plis forklar litt?

Lenke til kommentar

det er ikke jeg som valgte de på listen, jeg fikk listen av en og jeg så det var 570 gtx og i5 derfor vil jeg kanskje kjøpe de og sette sammen. det du skrev var litt komplisert(kjønte ikke en drit nesten). kan ikke du bare forandre litt på listen og sende link til meg?

 

jeg vet faktisk ikke hvilke deler som er hovedkort... jeg vet bare i5=prosessor og 570gtx=grafikkort. plis forklar litt?

 

Ok, kan begynne med å forklare noen definisjoner først

 

SLI = En teknologi som gjør at du kan ha flere nVidia grafikkort i pcen din samtidig. Hvis du skal ha to GTX 570 grafikkort i pcen din om noen år fordi du trenger mer ytelse, så MÅ hovedkortet ditt støtte SLI.

 

Crossfire = En teknologi som gjør at du kan ha flere AMD grafikkort i pcen din samtidig. Hvis du skal ha to AMD grafikkort i pcen din om noen år fordi du trenger mer ytelse, så MÅ hovedkortet ditt støtte Crossfire.

 

Siden GTX 570 er et nVidia kort så er det smart om hovedkortet du kjøper støtter SLI, slik at du kan kjøre to GTX 570 kort i SLI i fremtiden hvis du trenger mer ytelse.

 

Asus P8P67 er hovedkortet på den handlelisten. Det hovedkortet støtter kun Crossfire, ikke SLI. I tillegg så tilbyr det en litt for treig linje til grafikkort nummer to, noe som er lite hensiktsmessig.

 

Asus P8P67 PRO derimot støtter både SLI og Crossfire. Det tilbyr også raskere linjer til begge grafikkortene hvis du har to stykker en gang i fremtiden.

 

For å gjøre det kortere, hvis du vil ha en oppgraderings vennlig pc til fremtiden så er det smart og investere litt ekstra i hovedkortet slik at du får PRO versjonen.

 

Har du tenkt til å bygge selv? Vil anbefale deg å tilegne deg litt mer kunnskaper før du begir deg utpå selvbygg. Hvis du som du sier selv, ikke forstår hva jeg sier og ikke forstår hvilke komponenter som er på handlelisten.

Lenke til kommentar

det er ikke jeg som valgte de på listen, jeg fikk listen av en og jeg så det var 570 gtx og i5 derfor vil jeg kanskje kjøpe de og sette sammen. det du skrev var litt komplisert(kjønte ikke en drit nesten). kan ikke du bare forandre litt på listen og sende link til meg?

 

jeg vet faktisk ikke hvilke deler som er hovedkort... jeg vet bare i5=prosessor og 570gtx=grafikkort. plis forklar litt?

 

Ok, kan begynne med å forklare noen definisjoner først

 

SLI = En teknologi som gjør at du kan ha flere nVidia grafikkort i pcen din samtidig. Hvis du skal ha to GTX 570 grafikkort i pcen din om noen år fordi du trenger mer ytelse, så MÅ hovedkortet ditt støtte SLI.

 

Crossfire = En teknologi som gjør at du kan ha flere AMD grafikkort i pcen din samtidig. Hvis du skal ha to AMD grafikkort i pcen din om noen år fordi du trenger mer ytelse, så MÅ hovedkortet ditt støtte Crossfire.

 

Siden GTX 570 er et nVidia kort så er det smart om hovedkortet du kjøper støtter SLI, slik at du kan kjøre to GTX 570 kort i SLI i fremtiden hvis du trenger mer ytelse.

 

Asus P8P67 er hovedkortet på den handlelisten. Det hovedkortet støtter kun Crossfire, ikke SLI. I tillegg så tilbyr det en litt for treig linje til grafikkort nummer to, noe som er lite hensiktsmessig.

 

Asus P8P67 PRO derimot støtter både SLI og Crossfire. Det tilbyr også raskere linjer til begge grafikkortene hvis du har to stykker en gang i fremtiden.

 

For å gjøre det kortere, hvis du vil ha en oppgraderings vennlig pc til fremtiden så er det smart og investere litt ekstra i hovedkortet slik at du får PRO versjonen.

 

Har du tenkt til å bygge selv? Vil anbefale deg å tilegne deg litt mer kunnskaper før du begir deg utpå selvbygg. Hvis du som du sier selv, ikke forstår hva jeg sier og ikke forstår hvilke komponenter som er på handlelisten.

 

takk:)

men går det an å få komplett til å bygge den for meg?

uansett, dette blir ganske dyrt da.

først når jeg tenkte å kjøpe pc trodde jeg en pc til 5-8 tusen kunne kjøre crysis lett på max

Lenke til kommentar

Hvis du stiller litt mindre krav så kan du få en billigere PC. Forskjellen på high og medium settings i Crysis er ikke veldige store. Det er fortsatt et kjempe flott spill å se på. Hvis vi tar utgangspunkt i den komplett listen så kan du endre til et GTX 560Ti grafikkort, da sparer du ca 1000kr. Fjerner du SSDen også har du en pc til 7500kr ca som vil kjøre Crysis mer enn godt nok.

 

Trenger du SSDen?

 

edit: Så vidt jeg vet så kan komplett bygge den for deg ja, det må du nesten sjekke selv. Tror det koster rundt 600kr.

Endret av siindre
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å montere selv hvis du kan litt. Du lærer hvordan datamaskinen er satt sammen og det blir enklere å bytte deler senere.

 

Ikke vanskelig bare bruk GOD TID første gang. Mange fine guider på nettet som man kan se igjennom og sitter man fast et sted kan man lese litt til. Det er enkelt å sette sammen en pc, de ALLER fleste klarer det og du sparer de pengene som det koster å få den ferdig satt sammen.

Lenke til kommentar

Lagde en handleliste på dustinhome. Dette er vel omtrent det raskeste du får i det prissjikte. Merk at hovedkortet ikke støtter sli, så du har ikke mulighet til å kjøre sli i fremtiden. Skal du det må du oppgradere til PRO versjonen (som jeg snakket om i det andre innlegget mitt).

Skal du det må du mest sannsynlig gå for en større strømforsyning også. Det er heller ikke med en SSD, for har du virkelig behov for det?

 

I den listen er det en Green disk, den er ikke spesielt rask. Skal du bruke den som hoveddisk (altså at windows skal på den) bør du gå for samsungs F3 disk, den som er i komplett listen. Skal du kun bruke den til lagring vil Green disken fungere bra.

Endret av siindre
Lenke til kommentar

Du bør bytte ut minne. Du har valgt trippel channel og vil få bedre ytelse med dual channel når du ikke har i7 prosessor.

 

Du mangler kabinett som du sa, samtidig som du mangler strømforsyner.

 

Ville også valgt Samsung spinpoint F3 istedenfor Western Digital Caviar Blue.

 

Med kabinett og strømforsyner havner du nok over 10k

Lenke til kommentar

Du bør bytte ut minne. Du har valgt trippel channel og vil få bedre ytelse med dual channel når du ikke har i7 prosessor.

 

Du mangler kabinett som du sa, samtidig som du mangler strømforsyner.

 

Ville også valgt Samsung spinpoint F3 istedenfor Western Digital Caviar Blue.

 

Med kabinett og strømforsyner havner du nok over 10k

er strømforsyner lader eller stikkontakt tingen?

Lenke til kommentar

Strømforsyneren er den boksen som er inni kabinettet som du kobler ledingen fra veggen til pc-en. Den gir strøm til de forskjellige komponentene.

 

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Power_supply_unit_(computer)

 

Her er de strømforynerene komplett har:

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10061

 

Strømforsyner oftest kalt PSU.

 

 

Man bør kjøpe en strømforsyner av god kvalitet da dette er den datakomponenten som holder lengst i en pc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...