Gå til innhold

Oppsett av "casual gaming" PC.ca 10.000,-


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en ny PC og lurer på om dere har noen kommentarer på oppsettet.

Jeg spiller litt, men ikke så mye, så kunne klart meg med GTX460.

Jeg kommer også til å kjøre litt virtualisering nå og da og trenger derfor endel ram. Har i dag 4GB og det blir for lite.

Oppsettet skal holde 3-5 år, evt lenger.

Å få det til å holde koken etter et par år, skal det overklokkes.

 

 

Dette har jeg i dag:

--------------------

Kabinett: Xigmatek Pantheon

Vifte: Noctua NF-S12B 3stk

Vifte: Noctua NF-P14 FLX

SSD: Intel X-25M 40GB

Tastatur, mus, dvd-rw og høyttalere

 

 

Handlekurven ser slik ut:

-------------------------

PSU: Silver Power SP-SS620M

HK: ASIS P8P67 Deluxe

PSU: Intel Core i5-2500K

Kjøler: Noctua NH-U12P

RAM: Kingston HyperX DDR3 1600MHz 16GB

GFX: ASUS GeForce GTX 560Ti

Skjerm: Samsung Syncmaster BX2431 24" LED

HDD: Samsung Spinpoint F4EG 2TB

 

 

Jeg er usikker på følgende:

* Klarer jeg meg med 8GB RAM?

* Holder strømforsyningen? I følge Extreme Outervision holder det med 515W. Jeg skal ha modulær.

 

Kom gjerne med alternativer til RAM og PSU og evt annet, skriv gjerne hvorfor jeg bør velge det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

8GB ram burde være nok for deg, men hvis du ikke er veldig opptatt av budsjettet ditt så er jo ram såpass billig nå at du taper ikke spesielt mye på å kjøpe 16gb.

Kilde

 

i5 2500k vs i7 2600k kommer an på, som de andre sier, hva du skal bruke pcen til. Ved spilling er forskjellen så liten/ingen forskjell at det er naturlig og gå for 2500k.

 

2600k har derimot den fordelen av at den har hyperthreading (8 teoretiske kjerner) og gir en kjempe fordel ved blant annet 3D rendering, encoding og til dels komprimering hvis du driver med store filer.

 

Du sier du skal "kjøre litt virtualisering", hvis du kan utdype det litt så kan vi hjelpe deg bedre om 2600k er verdt det for deg. Hvilket program bruker du? Eventuelt kan du gjøre litt research selv.

 

Forøvrig syns jeg du har gjort et kjempe godt valg på grafikkortet, sjekk eventuelt ut Gigabyte sitt Super Overclocked kort, som gir deg litt ekstra. Eller MSI sitt Twin Frozr hvis du er opptatt av støynivået.

Endret av siindre
Lenke til kommentar

@siindre

Var nyttig lesestoff det om mengde ram.

 

Så foreløpig har jeg gått ned til 8GB og endret til i7-2600K. Tenker at jeg kan kjøpe mer RAM senere, blir billigere enn å måtte kjøpe ny CPU.

 

Jeg kjører med jevne mellomrom et oppsett på x antall virtuelle Windows Server 2008 (med Hyper-V). Var derfor jeg var litt skeptisk til 8GB RAM, men det kan alltids oppgraderes.

 

Det Gigabyte SOC kortet finner jeg ikke på lager, komplett får det inn 1 april eller noe sånt, det blir litt lenge å vente.

Lenke til kommentar

@siindre

Var nyttig lesestoff det om mengde ram.

 

Så foreløpig har jeg gått ned til 8GB og endret til i7-2600K. Tenker at jeg kan kjøpe mer RAM senere, blir billigere enn å måtte kjøpe ny CPU.

 

Jeg kjører med jevne mellomrom et oppsett på x antall virtuelle Windows Server 2008 (med Hyper-V). Var derfor jeg var litt skeptisk til 8GB RAM, men det kan alltids oppgraderes.

 

Det Gigabyte SOC kortet finner jeg ikke på lager, komplett får det inn 1 april eller noe sånt, det blir litt lenge å vente.

Da kan du jo evt. sjekke ut Asus' Direct CU versjonen, Msi's Twin Frozr II eller Gigabyte's "vanlige" OC versjon? Fine kort alle sammen.

 

Jeg synes at markedet er slikt at man tjener mye mer på å kjøpe et kort med alternativ kjøleløsning fra produsenter/fabrikkoverklokk enn referanse model. Prisene er kjempe bilige og minimal forskjell mellom referanse og alternativ.

Lenke til kommentar

Jeg gikk for 16GB Corsair XMS RAM og i7-2600K (tilbud på komplett).

Byttet ut skjermkortet med Gainward GTX 560Ti Golden sample (SOC) og ble en Cooler Master SilentPro M700 PSU da denne også var på tilbud og jeg er "allergisk" mot støy.

 

Takk for alle innspill. Skal oppdatere når jeg har satt sammen maskinen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg endelig fått satt opp maskinen.

Et defekt hovedkort og litt installasjonskluss så var problemene over.

 

Hovedkortet jeg fikk virket, men kun hvis jeg kjørte maks 2 ram-brikker og i single channel.

Så jeg måtte vente ca 14 dager på nytt hovedkort fordi det ikke var på lager.

 

Når jeg fikk det nye hovedkortet, prøvde jeg å installere Windows 7 på 3 eller 4 forskjellige harddisker, alle gangene med feilmeldinger, noen under installasjonen, andre ganger fikk jeg ikke installert W7 SP1. Dette løste seg ved å resette UEFI. Var ergelig for jeg pleier alltid å resette BIOS/UEFI, men denne gangen glemte jeg det.

 

Jeg bruker nå HyperDuo funksjonen på hovedkortet, så jeg kombinerer en 40GB Intel SSD med en Hitachi 1TB HDD (den kjappeste jeg hadde tilgjengelig) og får nesten SSD-følelse som lovet. I CrystalDiskMark får jeg ca halvparten av ytelsen mot ren SSD, men følelsen er nesten som SSD og det er jo det som betyr noe.

 

Er ellers veldig fornøyd med maskinen så langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...