Gå til innhold

Kontroller-og HD innstallasjonsproblem


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp innstallert Promise Ultra100 TX2 og en WDC WD2000JB Sp.

 

Av en eller anne grunn står kontrolleren under "SCSI and RAID controllers".

 

I tillegg står disken som "DISK 2" i "Computer Management/DisC Management". Når jeg ser på Properties kommer det bare opp Følgende "WDC WD2000JB-32EVAO SCSI Disk Device". Denne disken kan da ikke være en SCSI disk?

 

I tillegg viser det kun 128GB da det egentlig skal være 200GB...

 

Disken er ennå ikke formatert...

 

Takker så mye for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at Promise-kontrolleren blir oppfattet som SCSI, er at den er ekstern. Alle kontrollere som ikke er bygd inn i PC'en brikkesett blir faktisk oppdaget som SCSI-kontrollere av Windows.

 

Disken din vil heller aldri bli oppfattet som 200GB. Grunnen er at en MB er 1024KB mens harddiskfabrikantene oppgir 1000KB. Derfor blir disken mindre, men du skulle fått mer enn 128GB. Tror Promise-kontrolleren din ikke støtter disker større en 128GB, men en BIOS-oppgradering burde gjøre susen.

Lenke til kommentar

Takk. Dette forklarer en del, men hva skal jeg gjøre for å få denne disken til å fungere som en vanlig disk?

 

Denne er ennå ikke formatert. Hvet ikke helt hvordan jeg gjør dette i XP...

 

Takker for all videre råd og veliedning.

Lenke til kommentar

viss du kjører winxp så kan det hende at det er windows som messer for deg.

http://groups.google.com/groups?selm=%23Bu...8&output=gplain

http://www.abxzone.com/forums/showthread.p...&threadid=37938

 

Det er snakk om en regedit, microsoft har også en patch for dette.

Om dette ikke er problemet, så kan det hende noe bios flashing er verdt å prøve.

 

Edit: Fant microsoft patchen dette tror jeg fisker problemet ditt :).

http://support.microsoft.com/default.aspx?...ben-us%3b303013

Lenke til kommentar

Du har ikke partisjonert disken heller? Hvis du ikke har gjort det, bør du laste ned ny BIOS til kontrolleren din først. Du kan seff hoppe over det, men da mister du en del plass. Til partisjoneringen kan du bruke et spesialprogram som Powerquest partitionmagic, eller du kan bruke Windows' program. Dette finner du under administrative verktøy, datamaskinbehandling, lagringsplass og diskbehandling.

 

Skal disken bare være en ekstradisk, partisjonerer du en utvidet partisjon, og deler den så opp i det antallet logiske partisjoner du måtte ønske.

Lenke til kommentar

http://www.promise.com/support/download/do...egory=bios&os=0

 

 

Hvem av disse skal jeg velge? Jeg mener å ha et 48-bit LBA problem. Hvordan finner jeg ut om BIOSen min støtter 48-bit LBA?

 

 

 

Jeg har ikke et SP1 innstallert. Jeg får heller ikke innstallert SP1. Jeg har prøvd denne koden uten at noe skjedde:

 

REGEDIT4

 

[HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesAtapiParameters]

"EnableBigLba"=dword:00000001

Lenke til kommentar
http://www.promise.com/support/download/download2_eng.asp?productId=11&category=bios&os=0

 

 

Hvem av disse skal jeg velge? Jeg mener å ha et 48-bit LBA problem. Hvordan finner jeg ut om BIOSen min støtter 48-bit LBA?

 

 

 

Jeg har ikke et SP1 innstallert. Jeg får heller ikke innstallert SP1. Jeg har prøvd denne koden uten at noe skjedde:

 

REGEDIT4

 

[HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesAtapiParameters]

"EnableBigLba"=dword:00000001

 

Når du sier "Jeg har prøvd denne koden uten at noe skjedde:", hva mener du da? Har du skrevet det der i run?

 

hvis du går på kjør... og skriver regedit kommer det opp et program. Med noen mapper og sånn. Så klikker du deg fram hit: HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesAtapiParameters

 

og så skriver du dword:00000001 som verdi i posten EnableBigLba. Vær veldig forsiktig med hva du gjør her.

Lenke til kommentar

Takk...nå gikk jeg inn, men jeg må vite hva dette er på engelsk. Jeg har både Modify og Modify Binary Data.

 

Jeg regner med du mener er:

 

www.mako.no/diverse/edit.JPG

 

eller denne?

 

www.mako.no/diverse/binary.JPG

 

 

og at jeg skriver "00000001". Dersom det er den siste, skal det være mellomrom mellom noen av nullene/tallene?

 

(Må bare spørre for å være sikker)

 

Biosen i Promise registrerer 186GB så det er nok ikke den.

 

1000takk for hjelp.spent å se om dette er det som er tingen...:-)

Lenke til kommentar

Jeg sjekka Biosen og det viser seg at den har den versjonen som tillater høyere diskplass enn 137GB. Jeg regner med det er derfor at det står 186 GB ved oppstart på en 200GB harddisk.

 

EDIT: Ser ut som om jeg fant feilen. Driveren hadde lurt seg til å bli en windowsdriver som XP selv hadde lagt inn. Jeg la inn en original driver og nå ser det ut som om den funker. Bios versjonen i Promise måtte ha en spesiell windows driver.

 

Holder for øyeblikket på med å formatere disken :-)

GB funnet: 189

 

EDIT: Funker som en drøm nå:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...