Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tre spørsmål i forbindelse med hjullager


Anbefalte innlegg

Jeg har svært lite greie på bil, men har tre spørsmål i sammenheng med vedlagte bilde:

 

1. Må mutteren markert med rød pil fjernes/løsnes for å kunne skifte stabiliseringsstaget?

2. Kan et ødelagt hjullager føre til at mutteren løsner?

3. Kan det føre til at hjullageret skades/ødelegges dersom denne mutteren ikke er festet skikkelig?

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette!

post-142170-0-20733500-1299241914_thumb.jpg

Endret av hhagaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal vel mye til for å faktisk miste hjulet fordi navmutteren ikke er skrudd inn. Kan vel kjøre langt selv uten den i det hele tatt. Lageret sitter i all hovedsak bare på friksjon, men kan vel dele seg opp over tid slik at den ene halvdelen ramler ut sammen med spindelen. Det er få lagre nå om dagen hvor strammingen til lageret er i navmutteren.

 

Før hjulet faktisk ramler av må den først bryte seg igjennom bremsen, og da vil det nok bli et ufattelig bråk og kraftig risting (noe det også vil være fra før av om lageret deler seg opp) som burde få enhver til å stoppe umiddelbart. Er det på et drivhjul vil akslingen være løs, og det i seg selv kan vel lage endel bråk og vibrasjoner.

Lenke til kommentar

Hvis du da tar for deg et bakhjul uten hjuldrift, med trommelbrems. Her er det koniske rullelagre (som regel), som ikke må skrus for hardt til.

Å kunne kjøre langt uten navmutter her, er jo direkte livsfarlig. Denne mutteren låser trommelen (og lageret) til "senterbolten", som igjen hjulet er festet på. I en sving vil krefter prøve å presse hjulet ut.

Derfor er det særs viktig å bruke moment ved tiltrekning av disse lagrene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal vel mye til for å faktisk miste hjulet fordi navmutteren ikke er skrudd inn. Kan vel kjøre langt selv uten den i det hele tatt. Lageret sitter i all hovedsak bare på friksjon, men kan vel dele seg opp over tid slik at den ene halvdelen ramler ut sammen med spindelen. Det er få lagre nå om dagen hvor strammingen til lageret er i navmutteren.

Det er sant, jeg tenkte på et "vanlig" "gammeldags" hjullager med to koniske rullelagre. Denne løsningen er vel i dag mindre brukt på småbiler, men fortsatt det vanlige på hengere og større kjøretøy.

 

Før hjulet faktisk ramler av må den først bryte seg igjennom bremsen, og da vil det nok bli et ufattelig bråk og kraftig risting (noe det også vil være fra før av om lageret deler seg opp) som burde få enhver til å stoppe umiddelbart. Er det på et drivhjul vil akslingen være løs, og det i seg selv kan vel lage endel bråk og vibrasjoner.

Godt poeng med bremsene, i alle fall på skivebremser. Trommelbrems uten stor slitekant i trommelen er en annen sak.:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...