Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

John Deere 1640 Turbo


Anbefalte innlegg

Arva en gammel John Deere 1640 av bestefaren min, når jeg var 6/7 år. Brukte den jevnt siden det. Syns den blei for veik etter hvert, så jeg begynte å undersøke turbo-alternativet.

Siden jeg er mekaniker, ble det til å prøve. Kjøpte en brukt turbo til en Audi (husker ikke modell) Fikk laga til rør og slanger. (sender med bilde) Men den blei for liten. Hadde en kamerat som hadde en gammel peugeot pickup. (turbodiesel) som virka til å være i orden. Desverre hadde det ligget en skrue nedi, mot turbinbladet. Fikk jo turboen, så tenkte jeg skulle se om jeg fikk "fiksa den" Hadde den med på skola, starta dremmelen, og slipte alle turbinblada så de be skarpe. Satte senere turbinen i dreiebenken, og retta den.

post-231957-0-05963400-1299242313_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Senere justerte jeg ventiler, bytta motorolje, og motoroljefilter, før jeg kjøpte rør. Jeg skar lyddemperen av eksosmanifoilen, og laga en rørbit som gikk i fra eksosmanifoil-flensen, som da gikk til tuboflensen. Etter mye retting, og justering, fikk jeg turboen til å stå bent. Hadde noen tynne oljeslanger som tålte 2000bar trykk, som jeg la fra uttaket til oljetrykksgiveren, og opp til turboen. Hadde noen grøvre armerte plastslanger som jeg la fra oljereturen på turboen til oljepåfyllingshullet til motoren. Snudde slangen som gikk til motoren fra luftfilteret og skrudde den fast på turboen. Så starta jeg opp. Turboen plystra, og virka stabil. motoren gikk greit, ingen lekkasjer.

post-231957-0-34352400-1299242765_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Stjal noen lufftslanger fra delebilen til brodern, og laga til ei mildertidlig ordning på slangene fra luftfilter til turbo. Monterte turbotrykksmåler på den.post-231957-0-39548300-1299242871_thumb.jpg

Som da går på 0.5 bar. stabilt og fint.

Fiksa sammen alt sammen, og satte på panseret igjen. post-231957-0-67212000-1299243176_thumb.jpg Slik ble den seende ut.

Hadde den effekt-testa hos det lokale traktorverkstedet. Der kjørte jeg på 1.1 bar i ladetrykk.

Gamlingene som så jeg kom med traktorn min som hadde runna 10.000t lo av meg. monterte på, og prøvde. Orginalt hadde deeren min ca 60 hk. Etter jeg monterte turboen min hadde det blitt 135-140hk ut av den. og dreiemoment som ikke ligna noe. Skal se om jeg finner lappen de skreiv ut :p

 

Senere skal jeg montere intercooler. Noe jeg trenger. (noen som har?) :)

Endret av Havar18
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...