Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kan noen av dere guruer forklare meg NØYAKTIG hva jeg trenger av utstyr til dette oppsettet:

 

Har stasjonær pc, koblet via ADSL til nettet. Har også en Dell Inspiron 4000, UTEN nettverkskort, som jeg gjerne vil ha linket opp mot den stasjonære trådløst, slik at jeg kommer på nett med den også. Må dessverre flytte den stasjonære opp på loftet.

Vet at jeg trenger PCMCIA-kort i den bærbare, men MÅÅÅÅ jeg ha accesspunkt og trådløst kort (i den stasjonære) i tillegg???? Eller holder det med trådløst i begge? Please hjelp meg...

 

Mvh

Psykohansen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan fint greie deg uten accesspunkt. Du kan bare velge "ad hoc". (Dvs sammenkjøring av to trådløse kort uten accesspunkt)

 

Ofte vil instalasjonsprogrammet hjelpe deg med å dele internetttilgangen med de andre maskinene som er i det trådløse nettet ditt. Dvs din Dell laptop.

Lenke til kommentar

Du kan også kjøpe trådløst router-aksesspunkt (dvs. med noen 10/100mbps R45-utganger (vanlig nettverksutg.) og et PCMCIA-kort til den bærbare. Denne løsningen kan du få til godt under 1500kr.

Du kobler da:

 

ADSL-modem-->router-aksesspunkt-->Stasjonær (via nettv.kabel) og Bærbar til router-aksesspunkt trådløst

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale at du velger løsningen til L03VIk. Har selv brukt den andre løsningen en stund (riktignok ikke trådløst, men prinsippet blir det samme) og er ikke helt fornøyd.

 

I likhet med deg har jeg en bærbar med ganske dårlig lagringskapasitet og bruker derfor den stasjonære som server. Løsningen fungerer for så vidt fin-fint, men det er irriterende å måtte slå på den stasjonære hver gang jeg trenger tilgang til nettet, f eks når jeg bare skal sjekke eposten min. Nå hører det med til historien at den stasjonære maskinen min er veldig gammel og treg (bruker ca fem minutter på å boote). Jeg bruker den derfor utelukkende som filserver.

 

Jeg skal skaffe meg trådløst nett med det første og kommer da til å gå for L03VIks løsning. Trådløs kommunikasjon mellom den stasjonære og aksesspunktet har jeg ikke noe behov for.

Lenke til kommentar

Ooops, så nå at du fikk PCMCIA-kort med den routeren du valgte også...

Da blir det en vurderingssak om du vil bruke ca. 500kr på 54mbit.

 

Husk forresten å bruke samme leverandør av router/kort. Ofte sinnsyke ytelsesforskjeller hvir man bruker forskjellige leverandører til tråløse komponenter....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...