Gå til innhold

Nytt Carl Zeiss-objektiver knirker under fokusering


Anbefalte innlegg

Hei, folkens!

 

Etter mye om og men så valgte jeg å kjøpe et nytt SAL-2470Z fra DCempire i USA gjennom Ebay. Grunnen til at jeg kjøpte det gjennom Ebay var utelukkende prisforskjellen i forhold til norske nettbutikker.

 

Men etter noen få gangers bruk merket jeg nå et problem. Når objektivet fokuserer så knirker (eller gnisser om det er et mer beskrivende ord). Fokusen treffer og SSM-motoren er rask, men lyden er høy og utrolig irriterende. Har prøvd andre objektiver, og det er kun på dette objektivet problemet oppstår.

 

Jeg har selvfølgelig ikke de samme rettighetene som hvis jeg hadde kjøpt det i Norge, men hvor står jeg? Hvem bør jeg henvende meg til? Første og siste gang jeg kjøper gjennom Ebay - det er sikkert! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med nytt gromobjektiv, men utrolig kjipt at noe sånt skjer da...

 

Regner med at du sjekket ratingen til selgeren først? Har du prøvd å kontakte dem for å spørre om de har noen løsning? De pleier å være ganske ivrige etter å ordne opp for å ikke ødelegge ratingen sin.

 

Hvis det ikke fører frem kan du jo prøve å snakke med Sony Norge. Selv om de ikke har noe direkte ansvar så har de jo alt å tjene på å yte god service.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Har prøvd andre objektiver, og det er kun på dette objektivet problemet oppstår.

 

 

Når du sier andre, så mener du identisk objektiv.

Har dessverre ikke to 2470Z liggende, nei :p

 

Jeg har ikke kontaktet selgeren enda. Må vel sende en mail, men utrolig kjipt å måtte sende det tilbake til dem og betale frakt osv. Men det er vel prisen man må betale for å kjøpe over nettet... Selgeren var "Top Rated", så de vil nok unngå dårlige tilbakemeldinger, ja. Ringer Sony Norge i morgen for å høre. Jobber heldigvis på Lefdal, så kan kontakte de gjennom jobben.

 

Dette er VIRKELIG surt!

Lenke til kommentar

Snakket med Sony Norge, og de har ingen garanti som dekker kjøp fra USA, så da blir det rep-kost på det. Spørsmålet er om jeg skal gidde å legge såpass mye penger i det, eller om jeg skal leve med knirkingen. Jeg vet jo heller ikke om objektivet blir værre med tiden - om det kan ta ytterlig skade. Det som er så rart er at lyden oppstår IKKE når jeg fokuserer manuelt.

Lenke til kommentar

Ser den selgeren du kjøpte hos på ebay sier de har 1 års garanti og eventuellt 7 dagers full returrett. Hvis sistnevnte er mulig har du ett alternativ der, ellers må du snakke med selger for bruk av garanti. Kjipt at slik skjer, og dessverre er det en av farene med å kjøpe på ebay. Da er det tryggere å handle hos Adorama og B&H Photo som tilbyr mer eller mindre de samme produktene til samme priser, eller litt mer.

 

Hvis du velger å returnere for reparasjon må du huske å ordne med toll for utførsel pga av reparasjon, ellers risikerer du å å må betale moms når det kommer tilbake.

Lenke til kommentar

Etter mye om og men så har jeg funnet ut at jeg IKKE har garanti på produktet her, og det vil påløpe reprasjonskostnader om det leveres inn i Norge. Sony har europeisk og asiatisk garanti, men for varer kjøpt fra USA så gjelder ikke den (heller ikke om de er sendt fra Asia).

 

Jeg står da igjen med to valg: Beholde objektivet, leve med den irriterende lyden og håpe det ikke forverrer seg, eller sende det til Hong Kong for å forsøke og få det på garanti.

 

I og med at det høres ut som det er to linselementer som skraper sammen så er jeg redd det bare blir verre med tiden. Synes likevel det er rart at lyden ikke er der når jeg fokuserer normalt...

 

Jeg må vel bare sende den østover. Huff!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...