Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg stilte multiplier nå nettop fra stock (som er 14) til 16, og i bios så jeg at target cpu speed gikk opp til 3200mhz. i cpu-z så står det fortsatt multiplayer på 14 og core speed på 2809.. hvorfor viser cpu-z feil? temperaturene gikk opp under prime95 testing, så tydelig at jeg har klokket den.

 

hardware finner du i signaturen min.

 

På forhånd, takk for svar.

 

Hilsen,

Crazyjoey

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan godt hende den er på. eneste jeg stilte på i bios var multiplayern. når prosessoren ikke blir belastet kjører den på 800mhz. når jeg belaster den er den oppe i 3,2ghz som jeg satt den til, siden temperaturen er høyere en den var før jeg klokket..

 

Men er det pga cool'n quiet som gjør dette?

Lenke til kommentar

Multiplayer [adjective]; (games) Requiring or having multiple human players. <- definisjonen av multiplayer.

 

En CPU multiplier er helt riktig CPU ratio, som igjen ganges med BUS speed for å oppnå en klokkefrekvens. Som Malmis sier er 1055T ikke en Black Edition prosessor, noe som betyr at den har en fastlåst multiplier, så med mindre din modell er superCPU på LSD med 10/10 i selvfornektelse kommer du aldri til å kunne endre klokkefrekvens ved å stille på den. Eneste måten for deg å overclocke er justering av BUS-frekvensen, noe som også får andre komponenter i systemet ditt til å yte litt hvassere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

om jeg ikke får stilt på multiplier, som jeg får stilt på, hvorfor ble temperaturen mye høyere da? da hadde jeg ikke rørt bus speed.. Så også en video på youtube angående samme prosessor hvor han hadde klokket prosessoren til 4 ghz bare med å stille multiplieren..

 

sorry for skrivefeil.. har null peiling på overklokking.. :p

 

edit: var vist bus speed han endra på..

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar

Da rimer det litt mer, ja!

 

For å være helt ærlig foretrekker jeg å clocke med FSB selv, til tross for at CPU'en min er Black Edition. FSB er bindeleddet mellom Northbridge (RAM) og prosessoren; hvis du øker FSB, øker også mengden data som overføres fra RAM til CPU per klokkesyklus.

 

Er litt mer "tricky" for nybegynnere dog, siden du nå må ta hensyn til mer enn bare CPU-volt under tweaking. Les guides eller se step-by-step videoer på youtube, så får du en helt ok grunnleggende forståelse vil jeg tro. Ingen systemer er like, så det handler om å prøve seg forsiktig frem.

 

Vær dog obs på at hvis du har stock kjøler kommer denne til å begrense hvor høyt du kan gå. AMD-prosessorer er kjent for å sluke spenning (Volt), noe som genererer plenty varme. Temperaturene vist i windows er heller ikke alltid til å stole på (17 grader idle på en 1055T-prosessor klokka til 4.2GHz med luftkjøling i en romptemperatur på 23 grader anyone?), noe som tyder på vanvittig ustabile temperatursensorer.

 

Edit: Lykke til! ;)

Endret av gaasart
  • Liker 1
Lenke til kommentar

tenkte jeg ikke skulle klokke ram, så da må jeg stille ned freq på den for å så øke fsb. målet mitt er 3,6ghz. Har stock kjøler nå, men den skal byttes ut når jeg får råd til ny kjøler. Tenkte jeg skulle holde meg litt unna volten før det blir ustabil for å så stille den litt opp. Men hvor langt kan jeg stille den? så på youtube, en som klokket med nesten samme hovedkortet som meg (gtd versonen) og han fikk den opp i 4ghz med volt på 1,4. maskinen står ikke på 24/7, så den trenger vel egentlig ikke å være stabil i lenger en 12 timer. Sitter ikke mer en maks 12 timer med pc'n om dagen..

 

tenkte jeg skulle skaffe meg Corsair A50 kjøler snart, er den noe bra?

 

Takk ;)

Lenke til kommentar

og hvor lenge bør jeg kjøre prime95 test? kjører den nå, har kjørt den i ca en time, stabilt er det. litt høye temperaturer da, 60 grader på cpu, men jeg har jo fortsatt stock kjøler..

 

Nå har jeg bus speed på 215 (200 stock) og multiplier på 14. som blir 3020. ramen kjører på noe rundt 1450 tror jeg.. har ikke rørt volten, den står på auto enda..

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar

For å sikre et stabilt system burde Prime95 kjøre så lenge som mulig egentlig - over natta minimum, etter du har landa på et resultat du er fornøyd med. Å øke én om gangen er kanskje å være litt i overkant forsiktig;) Blir en vanvittig tidkrevende prosess. Øk med 5 om gangen helt til systemet tryner, ta gjerne 15-20min prime mellom hver increase over 215.

 

60 grader på cpu'en er ikke avskrekkende høyt, men sier det igjen: x6-serien til AMD har ofte vist seg å ha helt ekstremt upålitelige temperatursensorer. Kryssjekk gjerne mellom flere programmer som kan lese av temp i windows; eksempelvis SIW, AIDA 64, CoreTemp, AMD OverDrive etc.

 

Når det kommer til hvor høyt du kan stille core volt kommer du nok til å få litt forskjellige svar dersom du spør deg rundt. Har sett folk kjøre over 1.5, men normen sier vel at rundt 1.4V er safe. Gjerne litt under (1.37ish?), men det skulle ikke være noe problem på 3.6GHz. Vil absolutt tro du må justere spenninga på både NB, PLL og RAM også for et 100% velfungerende system. PLL volten må du være svært, svært forsiktig med dog. Bare små økninger.

 

Anyway, volten tweakes først etter du har tryna første gangen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

har ikke trynet en eneste gang enda.. var bare at maskinen frøys istad, men det er noe den egentlig har gjort en haug med ganger når jeg starter et program som krever admintilatelse..

 

Men en litt anen ting jeg synes er rart, er at ramen min er på 1600mhz, og volten skal være på 1.9, men ifølge bios første gangen jeg startet opp stod den på 1333mhz og volten på 1,65. har stilt til riktige verdier, men den fryser fortsatt. kan jeg ha mottat feil ram?

 

uansett, kjører prosessoren på 3020mhz nå, har kjørt prime95 i 1 og en halv time nå, og stabilt er det. Jeg kan ikke ha den på over natta, da noen av viftene bråker, og min mor hører det godt...

 

Men kan egentlig la den stå å stabilitetsteste i hele morgen, for da kan jeg bare bruke htpc'n i mellomtiden.

 

har kjørt prime95 i 2 timer og 25 minutter uten feil, ingen advarsler. kan kjøre den lenger imorgen..

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...