Gå til innhold

Explorer bruker 99% CPU


Anbefalte innlegg

Jeg har et problem. Noen ganger når jeg bruker (Windows) Exploreren så blir PC'en veldig treig. En rask kikk på Taskmanageren viser hvorfor. Exploreren bruker nesten aller ressurser (Rundt 99%) som om noe i den har gått i loop. Det er bare å lukke den ned og starte opp igjen, men det kan være ufattelig irriterende.

System : AMD XP 3200, Asus AN78X Deluxe, 1G DD400Sapphire Atlantis 9500 PRO, WD 1200 SE - Windows XP SP1 m alle oppdateringer utenom 811493 da jeg leste at den kunne føre til nedsløvinger.

 

Noen som har en idè? Alle svar mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar at du da har åpnet en mappe med mange multimedia filer i? I så fall vil Windows (alt etter innstillinger av mappevisning) gå gjennom hver enkelt fil og finne varigheten og andre "vesentlige verdier" om hver multimediafil. Vanligvis AVI, MPEG og tilsvarende multimediafiler. Hvis da denne mappa inneholder 100-vis av MB med multimediafiler, vil Exploreren bli ganske så opptatt, naturlig nok...

 

Du kan også laste ned Process Explorer gratis på http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware...e/procexp.shtml og sjekke hviken prosess som stjeler ressursene. En prosess (program) som legger beslag på mye ressuser kan stilles inn til å bruke mindre av CPU-en tid.

Lenke til kommentar

Windows er kjent for å tulle mye med AVI-filer. Spesielt med de AVI-filene som ikke er fullstendig nedlastet. Det som skjer er at Explorer leser gjennom hele fila hvis den ikke finner taggene.

 

Siden du ikke har så mange filer der, ta å bytt midlertidig på filendelsen til de. F.eks. til AV_ istedenfor AVI osv. På den måten finner du om disse filene er årsaken.

 

Tipper du har minst en svær multimediafil der som er årsaken, om ikke flere..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...