Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Høyre side av venstre museknapp funker ikke.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var det jeg tenkte meg. I grove trekk i alle fall.

 

Fant ikke noe spesiell åpning på musen, er ikke sikker på om jeg må bryte den opp eller noe. Det er vel sånn med alt nå til dags at hvis et ikke funker må vi kjøpe ny istedenfor å fikse dem selv.

 

Er en jævla dyr mus og den varte ikke så lenge akkurat. Har vel hatt den i 5 mnd. eller noe sånt.

 

Lagde en rask tegning hvor jeg lagde prikker på musen hvor den ikke funker. Man kan se at når jeg prøvde nå var det mest midten som ikke funket. Der de røde prikkene er var der jeg holdt fingen da jeg tegner rundingene.

 

post-216501-0-46769000-1298327989_thumb.png

Rød = Steder som funker

Liten Rød = Steder som funket til dels

Svar = Steder hvor musen ikke funket i den hele tatt.

Lenke til kommentar

Har ikke sjekket men dette er en ganske dyr mus hvis jeg ikke husker feil.

 

Hvis du kobler den til andre maskiner, får du samme symtomene der.

hvis ja, kontakt stedet du kjøpte den og returner den til dem og de sender deg en ny.

 

i øyeblikket du åpner den så mister du den muligheten.

Lenke til kommentar

Hei' date='

 

Du nevner i en post nylig at man kan kjøpe seg nye microbrytere for mus som har blitt "trykket ihjel".

 

Jeg må si at jeg aldri hadde tenkt over den muligheten - og jeg har en Razer Diamondback som fungerer flott utneom netop at microbryteren er 90% gåen.

 

Hvis du har noen halvveis peil på det, kan du peke meg i riktig retning på hvilken del det er jeg trenger for å erstatte den?

 

-Stigma

[/quote']

Se gjerne på http://www.dansdata.com/diamondback.htm der har de et fint bilde av hvordan musen ser ut inni.

inside1024.jpg

Her ser du to røde rektangler ved siden av det øverste kretskortet. Dette er mikrobryterene. Som du ser så er trykkfeltet på disse veldig lite i forhold til størrelsen på museknappene og med tanke på at sidene på museknappen virker, men ikke midten så tror jeg feilen heller ligger i den mekaniske overføringsmekanismen (les pinnen som trykker på bryteren).

 

Det ser du ikke før du åpner musen, men hvis det er tilfellet så slipper du kanskje unna med litt epoxy.

 

 

Når det er sagt så bruker diamondbacken samme optikk som MX518 og MX518 sitter mye bedre i hånden imo.

 

Edit: Gal bbcode på bildet.

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

Hei' date='

 

Du nevner i en post nylig at man kan kjøpe seg nye microbrytere for mus som har blitt "trykket ihjel".

 

Jeg må si at jeg aldri hadde tenkt over den muligheten - og jeg har en Razer Diamondback som fungerer flott utneom netop at microbryteren er 90% gåen.

 

Hvis du har noen halvveis peil på det, kan du peke meg i riktig retning på hvilken del det er jeg trenger for å erstatte den?

 

-Stigma

[/quote']

Se gjerne på http://www.dansdata.com/diamondback.htm der har de et fint bilde av hvordan musen ser ut inni.

inside1024.jpg

Her ser du to røde rektangler ved siden av det øverste kretskortet. Dette er mikrobryterene. Som du ser så er trykkfeltet på disse veldig lite i forhold til størrelsen på museknappene og med tanke på at sidene på museknappen virker, men ikke midten så tror jeg feilen heller ligger i den mekaniske overføringsmekanismen (les pinnen som trykker på bryteren).

 

Det ser du ikke før du åpner musen, men hvis det er tilfellet så slipper du kanskje unna med litt epoxy.

 

 

Når det er sagt så bruker diamondbacken samme optikk som MX518 og MX518 sitter mye bedre i hånden imo.

 

Edit: Gal bbcode på bildet.

 

Jeg har allerede åpnet musen selvfølgleig - og har konkludert med at det er den røde trykkedingsen på microbryteren som rett og slett trengs å trykkes inn mye lengre for å klikke nå enn før. Trykker jeg på dem dirkte med en pen eller noe sånt så reagerer høyre og venste helt forskjellig - så jeg anntar jeg må bytte disse.

 

Det største spørsmålet er egentlig hvordan jeg kan få fatt i identiske deler. Og så selvfølgleig hadde det vært greit å vite i grove trekk hva prosessen er for å bytte dem ut og hvor vanskelig det er. Jeg kan lodde, men jeg er langt ifra noen ekspert på presisjonslodding heller :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg har allerede åpnet musen selvfølgleig - og har konkludert med at det er den røde trykkedingsen på microbryteren som rett og slett trengs å trykkes inn mye lengre for å klikke nå enn før. Trykker jeg på dem dirkte med en pen eller noe sånt så reagerer høyre og venste helt forskjellig - så jeg anntar jeg må bytte disse.

 

Det største spørsmålet er egentlig hvordan jeg kan få fatt i identiske deler. Og så selvfølgleig hadde det vært greit å vite i grove trekk hva prosessen er for å bytte dem ut og hvor vanskelig det er. Jeg kan lodde, men jeg er langt ifra noen ekspert på presisjonslodding heller :)

 

-Stigma

Sannsynligvis så er dette hullkomponenter (altså ikke overflatemonterte), men det er umulig å se på bildet. Det vil si at loddingen er relativt enkel.

 

Når det gjelder å få tak i identiske mikrobrytere så er det kun snakk om å finne brytere med lik pinneplassering og dimensjon m.v. Det søker du etter på http://digikey.com for eksempel. Det du vil ha er mikrobrytere trough-hole med leaver, leaf og da treffer du på noe som http://www.e-switch.com/Portals/0/Series_Pdf/MS.pdf for eksempel.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis så er dette hullkomponenter (altså ikke overflatemonterte), men det er umulig å se på bildet. Det vil si at loddingen er relativt enkel.

 

Når det gjelder å få tak i identiske mikrobrytere så er det kun snakk om å finne brytere med lik pinneplassering og dimensjon m.v. Det søker du etter på http://digikey.com for eksempel. Det du vil ha er mikrobrytere trough-hole med leaver, leaf og da treffer du på noe som http://www.e-switch.com/Portals/0/Series_Pdf/MS.pdf for eksempel.

 

Det er ikke verdt å prøve å finne nøyaktig delenummer eller noe sånt altså mener du? Vet ikke om slike deler vil være tilgjengelig i salg for oss vanige forbrukere i det hele tatt. Hvis ikke så får jeg søke litt i de linkene du gav og ser om det er noe som ser ut til å stemme.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hvis du finner et delenummer så vil du ofte oppleve at der ikke er noen fabrikant eller at fabrikanten kun leverer i hundretusenvis av enheter i slengen. Så lenge dimensjonene er kompatible og spesifikasjonene ikke er allverdens langt unna så skal det virke. Det kan kanskje være verdt å vurdere å flytte mikrobryteren fra høyre siden til venstre og sette inn erstatningen på venstre siden da høyrelikk kanskje ikke er så viktig med tanke på trykkfølsomhet på bryteren.

Lenke til kommentar

Det jeg opplevde med min Razer var at den etterhvert begynte å "plinge" ut og inn. Altså du hørte lyden av at den ble koblet fra og koblet til igjen.

 

Jeg mistenker at det var forårsaket av for mange overkjøringer av ledningen. Fant ingen annen god forklaring og var ikke helt fornøyd med den forklaringen heller.

Lenke til kommentar

Mye tull med produkter med mange funksjoner har jeg funnet ut.

 

Dyre tastaturer funker aldri bra. Har hatt Roccat Valo Keyboard som jeg kjøpte for 700-800 hvis ikke jeg tar helt feil og en annen som jeg ikke husker navnet på i hodet. De ble ubrukelig etter ett par måneder.

 

Også min andre mus med over 10 knapper som ikke funker som det skal etter en liten tids bruk av mine standarder i alle fall.

 

Sitter nå her med ett tastatur fra 2004 og det funker som en skjarm! Sammen med min tre år gamle Logitech MX518. De er ikke like handy å game MMORPGs med men det får heller være.

 

Mye tull med produkter med mange funksjoner har jeg funnet ut.

 

Dyre tastaturer funker aldri bra. Har hatt Roccat Valo Keyboard som jeg kjøpte for 700-800 hvis ikke jeg tar helt feil og en annen som jeg ikke husker navnet på i hodet. De ble ubrukelig etter ett par måneder.

 

Også min andre mus med over 10 knapper som ikke funker som det skal etter en liten tids bruk av mine standarder i alle fall.

 

Sitter nå her med ett tastatur fra 2004 og det funker som en skjarm! Sammen med min tre år gamle Logitech MX518. De er ikke like handy å game MMORPGs med men det får heller være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...