Gå til innhold

LED belysning, vekking og stilfullt kontrollpanel.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg hadde bestilt inn deler til et 8x8x8 led-cube prosjekt, men loddinga av 0603 smd leds viste seg å bli en for stor utfordring. Jeg har en god del deler, men må nok bestille en god del flere.

 

Trenger hjelp til å sette opp deleliste, begynner så smått selv:

- Atmega328

- Touchpad fra en laptop. Planlegger å bruke den slik.

- 5-6 RGB leds: slik at jeg kan justere varmetemperatur på hvitt selv.

- Noen transistorer (trenger vel noen som tåler mye strøm).

- Noe slags enkelt display.

 

 

Jeg har programmert litt i Python før, men jeg har ikke hatt det på noe avansert nivå. Det kommer nok til å komme plenty med spørsmål rundt alt her. Skal prøve å sette opp tankekart eller hva det nå heter.

 

Kort å konsist, dette er planen: Lyset skal kunne stilles inn slik at det dimmes opp fra 0% til 100% i løpet av 30 min som vekking. Kanskje skal blå dimmes opp før de andre, sånt finner man ut når det er oppe å går.

 

 

Inputs: touchpad opp, TP ned, TP- tap (venstreklikk), TP venstre, TP høyre, TP hastighet.

 

 

Jeg tenker bruke høyre og venstre sammen med hastighet til å dimme opp eller ned lyset. Det skal være nok med et skikkelig sveip, eller to, for å fullt dimme opp eller dimme ned lyset. Derfor der det viktig at hastighet også kan leses av mikroprosessoren, slik at man ikke blir stående å holde til venstre/høyre helt til det er ned/opp dimmet.

 

Opp og ned, sammen med klikk, skal brukes til å stille inn vekking - og eventuelt justere de individuelle fargene.

 

All input settes stor pris på :yes:

Endret av storken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Skjønner godt at du ga opp loddinga av de små SMD LED's ja.... :D

 

Kan i første omgang bare komme med tips om RGB LED's.

 

Vet ikke hvor sterkt lys du trenger, men denne saken gir rikelig med lys. :thumbup:

Merk at den krever noe høy drivspenning, og en solid kjøleplate.

 

Litt mere moderat effekt på denne modellen, noe enklere å drive men trenger fortsatt grei kjøling.

 

Nede på standard nivå finner vi disse, har selv brukt en slik i en RGB Mood lamp

Den gir et fint stemningslys, men tror ikke jeg ville våknet av den lysstyrken alene.

 

Ellers så finner du jo mange greie hvite LED's også hos Dealextreme, med ulik fargetemperatur. Om du vil gjøre prosjektet litt enklere med bare hvite LED's

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...