Gå til innhold

Norsk til nynorsk.


heltc

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt problemer med nynorsk. Bladd i boken i timesvis og jeg KLARER ikke å fikse denne teksten. Hvis bare en av dere nynorsk eksperter kunne fort oversettet denne lille teksten så ville jeg vært evig takknemlig. Tusen takk på forhånd ! :)

 

Tekst: Min bestefar.

Bestefaren min er 84 år. Han har vært som en gamlere far for meg. Jeg har alltid kunnet komme til ham, men det har jeg vel egentlig aldri gjort. Når jeg snakker om at han var som en gamlere far så mener jeg at jeg egentlig ikke var så mye med ham utenom da faren min faktisk besøkte ham. Dette mener jeg er veldig trist, for han døde jo faktisk i fjor. Han het Bernt og var en av de sterkeste personene jeg har møtt (psykisk ment). Jeg har altfor mange ganger møtt veggen og helt glemt ham. Allikevel så må jeg si at han fortsatt er i det spesielle stedet i hjertet mitt. Bernt var i krigen. Han var rundt 14 år da han hørte at Hitler hadde stort sett tatt over Tyskland. Det var da oldemor bestemte å sende ham til søsteren sin ute på landet. Heldigvis var dette stedet ikke preget på noen som helst måte av krigen, og Bernt klarte seg godt.

Jeg husker han fortalte meg om da han møtte bestemor. Han var omtrent 25 år og var borte i byen. I religionen vår så blir det ofte holdt møter, men akkurat i dette møtet så hadde en annen ung kvinne møtt opp for å delta.

Han falt straks pladask. Det tok ikke år før de bestemte seg for at de var hverandres rette. Det ble holdt et bryllup på hovedsenteret i vår kristne kristne kirke og mange venner hygget seg med prat og mat. Heldigvis så hadde de lyst på en baby. Ja, hele 14 barn! Selvfølgelig så måtte en liten gutt (også kalt faren min) bli en av dem. Bestefar kunne virkelig fortelle historier. Enten de var skumle, triste eller glade så fikk han alltid en stemning ved det hele. Dette var nok noe av genene som ble overført fra ham til faren min. For faren min er drabla god til å fortelle han og. :)

Uansett så har jeg ikke noen minner om bestefaren min Bernt, jeg vil bare at han skal vite at jeg fortsatt er glad i ham. Jeg fikk aldri sagt det selvom jeg alltid har villet det.

Tusen takk for den tiden du og bestemor ga oss. Jeg skal prøve å tenke mer på deg.

Din sønnesønn Casper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...