Gå til innhold

Kjøpe Telemarkski - hva er viktig?


Benjamin

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har planer om å kjøpe meg telemarkski, for første gang. Jeg har stått en del på slalåmski og langrenn/fjellski før, og mener selv at jeg har god kontroll på de. Nå trenger jeg imidlertid telemarkski, randonnee er også et alternativ, men jeg har lyst til å prøve meg med løs hæl i nedoverbakkene også. Utgangspunktet er at jeg skal på følkehøgskole til neste år, noe som kommer til å innebære en del toppturer på ski.

 

Det er imidlertid en del ting jeg lurer, for det første, hvor lange bør skia være sånn ca? Selv er jeg ca 182 cm. Jeg lurer også på hva jeg bør se etter. Litt bredde må jeg ha, for de må kunne takle løssnø, men det er helt sikkert andre ting også som er greit å være klar over som fersking. Dette gjelder også sko og bindinger. Burde jeg for eksempel ha myke eller stive fjærer i bindingene, og hva mener folket om NTN-bindinger. De er dyre (og pris er absolutt en faktor), så jeg vet ikke helt om de er aktuelle i det hele tatt, men er de gode, og egner seg for nybegynnere også?

 

Benjamin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som regel skal du ha telemarksi i din egen høyde +/- et par cm.

En bredere ski vil si at den er mer egnet for løssnø, og litt smalere med større carve for bakker.

 

NTN er en mye stivere binding enn de tradisjonelle telemarkbindingene, vanligvis ligger fleksen i skoen, men på ntn er mye av fleksen i bindingen. Dette kan gjøre så den er vanskelog å bruke i starten.

Endret av chrissn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...