Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen døde etter Ubuntu installasjon


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skulle installere Ubuntu 10.10 (ved siden av Windows 7) i dag. Da installasjonen var ferdig fikk jeg ikke opp noe bilde. PCen var helt død. Var bare PSU vifta som surret.

 

Akkurat i det jeg starter får vifta til skjermkortet og alle de andre viftene et lite rykk også slutter de. Virker som om det er noe galt med strømmen. Må også trykke et par ganger på power-knappen for at det skal starte noe i det hele tatt også.

 

Har en Shuttle xpc sn27p2

Nvidia Geforce 8800GTS

4GB RAM

Intel Core 2 Duo 2,4 Ghz.

400W

 

Noen som vet hva som kan være galt? Har hatt Ubuntu på den før.

 

Takker for svar!

 

EDIT: Har forresten prøvd å resette BIOS, bytte på RAM brikkene og prøvd å kjørte den opp kun med CPU, RAM, Skjermkort.

Endret av bokhylle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt vanskelig å si det 100 % sikkert om det er PSU eller hovedkort. Men en PSU leverer normalt 3 forskjellige spenninger, 3.3V, 5V og 12V. Klikker en av de tre, vil det skape problemer for en PC og/eller et hovedkort.

Den enkleste måten å finne ut dette er som sagt å teste med en annen PSU, litt vanskelig når det er snakk om en Shuttle, men umulig er det ikke.

 

Når det gjelder den viften du koblet til, så går nok den på 12V og det kan nok være at 12V fra PSU er OK, men hva med 3.3V og 5V? Vet du hvordan det gjøres, kan 3.3V og 5V måles med et multimeter.

Lenke til kommentar

Kan kommentere på et par ting ihvertfall:

 

Ubuntu som feilårsak kan du utelukke. Uansett om Ubuntu formaterte hele harddisken din så kunne den ikke hindre maskinen fra å starte og komme seg frem til POST skjermen ihvertfall - ved mindre BIOS ble flashet selfølgleig hehe, men vi får annta at Ubuntu installasonen holder seg for god til å rote med sånt ;) Dermed kan du utelukke det, og all annen software som feilårsak ihvertfall - dermed tror jeg dette var rimelig tilfeldig årsak.

 

Dette høres mest ut som en PSU problem for meg. Det høres såpass typisk ut at det er det første jeg vil annbefale å teste med. Hvis du har en ekstra stasjonær maskin er det som regle ikke værre enn at du "låner" PSUen fra den andre og sjekker. Bare pass på at du ikke låner en 300watter PSU til å teste på en maskin som sluker 600+watt - ellers kan du risikere at du brenner ut den PSUen du tester med :)

 

Det KAN selvfølgleig også være hovedkortet som er problemet - men erfaringsmessig så er det lang mer skjeldent at hovedkortet ryker av slitasje enn PSU. PSUer er nestne garantert å ryke før eller siden etter en del år. Hovedkort lever derimot som regel mye lengre dersom de ikke er defekt tilå begynne med.

 

Å teste hovedkortet er desverre det vanskeligste du kan gjøre. Det er mye arbeid - og den eneste måten du egentig kan teste det på er jo ved å ha et reservekort av lik type - noe folk som regel ikke har tilgjengelig.

 

Siden PSU er mer sansynlig til å være feilkilden, samt er enklere å teste, så annbefaler jeg at det er i den enden du begynner feilsøket.

 

PCen er 4 år gammel sier du? Hsuk at du har 5 års reklamasjonsrett. Så - om du finner ut at det er PSUen som er gåen her så er det ikke værre enn at du melder reklamasjon på delen og får en erstatningsdel tilbake av selger. Norske lover gjelder selvfølgleig bare om varen var kjøpt i Norge - men det anntar jeg :)

 

Om maskinen var kjøpt som en hel ferdigmaskin så kan du egentlig også reklamere hele maskinen som en enhet. Det er egentlig ikke forventet at du skal feilsøke slike ting og finne feilkilden, så om du vil så kan du overlate det til selgers supportverksted - men det tar som regel også lengre tid samt at du må sende hele maskinen frem og tilbake.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Har skaffet meg en PSU og noen adaptere. Shuttlehovedkortet har ikke 24 pin inngang, men 8 pin og en 6 pin istedenfor. Må 24 pinen til PSUen være tilkoblet for å gi strøm?

 

Får ikke noe respons fra maskina med den andre PSUen..

 

Er det ingen 20 eller 24pin kontakt? det høres merkelig ut.

 

Det som er helt kritisk for oppstart er at oppstartssingal kabelen er koblet til, ellers kommer ikke signal fra startknappen frem til hovedkortet.

 

Denne kabelen er grønn (og det er den eneste kabelen som er grønn).

 

Derfor bør du finne den kabelbunten som har den grønne ledningen først og fremst. Denne er den absolutt viktigste for å starte opp i det hele tatt. Uteon dette er det ofte en 4 eller 6pin kontakt i tillegg som gir ekstra 12volt direkte til CPU, men denne kan du ofte starte opp uten også så lenge ikke CPUen er spesiellt strømkrevende.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Fant den grønnekabelen. Satt (pressa) en 8 pin adapter på den. Fortsatt ingen reaksjon. Er det noe mer jeg kan prøve eller bare konkludere med at hovedkortet har streika?

 

Jeg ve tikke helt hva slags power connector du har der... har aldri hørt om en 8pin adapter for hovedstrømmen.

 

Du skal jo der tross alt ha jord, +5v, +12v, -12v, PSON, +5VSB, osv. og sansynligvis flere av noen av dem pga. amp begrensninger pr. ledning. Jeg tviler litt på om det er mulig å få til på en 8-pin kontakt, og i så fall er det ihvertfall en standard jeg er helt ukjennt med.

 

Kanskje jeg kan si noe mer dersom du kan gi meg et bilde av hovedkortet, eller nøyaktig modelll så jeg kan finne et bilde på nettet - så jeg ser hva det er snakk om.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Kanskje jeg kan si noe mer dersom du kan gi meg et bilde av hovedkortet, eller nøyaktig modelll så jeg kan finne et bilde på nettet - så jeg ser hva det er snakk om.

 

-Stigma

 

 

Stigma, sorry så mye at jeg bryter inn her, men dette bildet er av en Shuttle PSU med, så vidt jeg kan se, alle kabler. Ingen 20 pins eller???

 

Du bryter jo ikke inn når du kommer med hjelp ... =P

 

Joda, der ser det faktisk ut som det er en liten (8?) pins plug i stedet for de vanlige 20/24 pings hovedkortpluggene. Da er jeg litt usikker på om du må ha denne OG en av de andre påkoblet for å få start, eller om det holder med bare denne evt. Den grønne ledningen der er ihvertfall power-on. kortslutter du den grønne med en svart en så burde PSUen starte om den lever. Noen PSUer trenger også en liten minimumslast for å starte riktig (en harddisk for eksempel). SIkkert ikke denne da den er en mini-psu, men tester du med noe på en av de vanlige molexene så er du ihvertfall trygg på det.

 

Synd vi ikke får sett bedre på de andre kontaktene der...

Jeg er desverre ikke kjennt med disse 8pin kontaktene fra erfaring så jeg kan bare gi et educated guess basert på det jeg ser i så fall.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Er en 8 pins ja, men det ser ikke ut til at noe fungerer. Kjøper meg bare et nytt hovedkort og et kabinett. Har jo ikke råd til en helt ny pc :(

Tusen takk for hjelpen ihvertfall :)

 

 

Jeg vil anbefale deg å måle utgangene på den 8pins pluggen og helst andre plugger også på den gamle PSUen før du kjøper nytt hovedkort og kabinett. Men mindre det nye kabinettet blir levert med PSU da. :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...