Gå til innhold

Installasjon av vannkjøler til min CPU, hjelp ? :)


Gjest Slettet-znfzAj

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-znfzAj

Hei

 

Har et Fractal Design R3 kabinett med en gammel Intel Core 2 Q6600 Cpu i, med original vifte, har lekt med tanken å installere en vannkjøler til denne. feks en Corsair H50: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=502731#info

 

Har sittet og sett litt på montering etc rundt dette, og skjønner at det følger med 1 vifte i denne pakken, hadde tenkt til å montere radiatoren på en av viftene som sitter bak/oppe på mitt kabinett, og sette viften som følger med på andre siden av kabinette, altså på innsiden.

 

Men ser på videoen på komplett at de foreslår i sette viften slik at den suger inn luft fra baksiden, og holder "air flow" igjennom radiatoren. Er det ikke selvmotsigende og ha vifter som blåser inn på baksiden, da dette vil surre med luftstrømmen i pc'en..

 

Lurte på om det er mulig å installere radiatoren på den viften jeg allerede har montert, og sette medfølgende vifte på andre siden, slik at lufeten går fra innsiden av kabinettet og ut,

 

eksempel: UT<--|vifte(som sitter der fra før) <- radiator <- vifte (som følger med)

 

pilene viser luftstrømmen :p

 

Noen tips her for hvordan jeg skal kunne fikse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel i utgansgpunkte det samme om det blåser inn eller ut, sålenge du har lik inn og ut, dvs. at du har luft inn på den ene siden av kabinette og ut på den andre, altså en retning på luftstrømmen. Jeg har det samme kabinette som deg, men har en coolit vantage i push pull som blåser ut bak. men du kan jo snu den og ta luft inn bak på kabinette og luft ut foran. Det er vel litt prøv å feil i forhold til hva som gir best temp hos deg :)

 

Veit ikke hvordan monteringen er på A50, men på mon Coolit vantage var det veldig enkelt å montere en ekstra vifte eller snu den orginale vifta, bare 4 skruer.

Endret av grOnN*
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-znfzAj

Så det gjør ikke noe om den blåser fra innsiden og ut altså, så lenge luftstrømmen stemmer.

 

Noen som har brukt H50? Hvor mye strøm trenger den, hvor mange, og hvilke strømkontakter bruker den?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-znfzAj

Takker for linken, ser at det er nesten 50/50 på om man har den som intake eller exhaust, virker jo helt ulogisk for meg å sette den med intake, da det bare vil føre ekstra varme inn i pc'en, og jeg er jo ikke på jakt etter et produkt som overfører cpu varmen til resten av pc'en. U

 

 

Uansett, hvordan er det med strømkontakter på vannkjøling i forhold til vanlig cpu kjøling, begynner å gå tom for kontakter på strømutaket, hvordan løses dette vanligvis?

Lenke til kommentar

Kan bare snakke for min CoolIT vantage, der er det bare en 4 pins vanlig cpu vifte kontakt. Hvis du skal ha en vifte i push pull må jo den også ha strøm. Så jeg vil tro at det i verste fall er 2 koblinger til hk. Det er da egentlig ikke flere tilkoblinger på denne en det er på en hvilken som helst vanlig cpu kjøler :)

 

Ligger en video av montering på komplett.no der ser du tilkolinger vett ;)

 

Tja, det trenger nødvendigvis ikke bli noe varmere hvis du har en fin gjennomstrøm av luft i kabinette, men det får du nesten bare prøve når du får den

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-znfzAj

Ty, da har jeg nok noe til overs tenker jeg.

 

Btw er det mulig å montere radiatoren til oversiden av kabinettet, er ikke sikker på om den ene viften jeg har bak, forøvrig den eneste vifteplassen bak også, har plass til radiator og vifte, men den ene 120mm jeg har i toppen burde ha plass under seg, burde vel gå greit det ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-znfzAj

går nok det, jeg har H70 og kunne ha plassert radiatoren i toppen av kabinettet.

men det blir mye mer styr å sette den der enn å bare feste den der det er meningen at den skal sitte

 

Er vel strengt tatt mest styr å sette den et sted den ikke passer :p når det er mye mer plass under en av toppviftene, virker det enklere for meg :)

Endret av Slettet-znfzAj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...