Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Investering


Anbefalte innlegg

Kan noen væææære så greie å hjelpe meg? :( skal finne ut hvor mye det må investeres i arbeidskapital i år 0 & netto kontantstrøm i år 1. :)

 

 

Bedriften ABC vurderer å starte produksjon av produkt Z, men de er usikre på hvor lønnsomt prosjektet er. De ber derfor om din hjelp til å beregne prosjektets nåverdi. En del budsjettforutsetninger fremgår av tabellen nedenfor:

 

Budsjettforutsetninger:

Tidspunkt (År) 1 2 3 4 5

Salgspris per enhet 2 200 2 100 2 000 1 900 1 800

Direkte materialer per enhet 650 700 750 800 850

Direkte lønn per enhet 400 440 480 520 600

Dekningsbidrag per enhet 1 150 960 770 580 350

Solgt kvantum per år (antall enheter) 1 500 1 650 1 800 1 400 1 100

Betalbare faste kostnader per år 360 000 360 000 360 000 360 000 360 000

 

Bindingstider i antall måneder

Råvarelagringstid 2

Produksjonstid 1

Ferdigvarelagringstid 2

Kundekreditt 2

Leverandørkreditt 1

 

 

I tillegg skal du legge følgende opplysninger til grunn:

Du skal se bort fra merverdiavgift og skatt.

Alle inn- og utbetalinger forutsettes å skje på tidspunktene 0, 1, 2, 3, 4 og 5.

På tidspunkt 0 skal arbeidskapitalbehovet beregnes med utgangspunkt i følgende forutsetninger (som er i tråd med metoden brukt i kap. 2 i Investering og Finansiering av Bredesen): Råvarene tilsettes straks et produkt tas under bearbeidelse, mens lønnskostnadene påløper jevnt under produksjonsprosessen (som er 1 mnd). De betalbare faste kostnadene påløper når produksjonen starter (slik at bindingstiden blir summen av bindingstiden for perioden råvarene ligger på lager, produksjonen pågår og ferdigvarene ligger på lager).

På tidspunktene 1 , 2 , 3 og 4 er arbeidskapitalbehovet 35 % av salgsinntektene i henholdsvis årene 2, 3, 4 og 5. På tidspunkt 5 blir all arbeidskapital oppløst.

For å produsere Z må det investeres i en maskin som koster 2,5 millioner kroner. Den 31.12.år 5 antas maskinen å kunne bli solgt for kr 200 000.

Endret av rebz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at malen ser slik ut, men trenger hjelp i og med at det er forskjellige salgspriser per år:

 

Enheter pr mnd Bindingstid (mnd) Beholdning i stk Verdi pr enhet Driftskapital

Råvarelager

Varer i arbeid

Ferdigvarelager

Kundekreditt

Leverandørkreditt

Variabel = omsetningsavhengig driftskapital

Betalbare faste kostnader (per år)

Sum driftskapital

Lenke til kommentar

Har ikke vært helt på hugget i det siste i finans og økonomistyringstimene så er ikke helt i rute på disse arbeidskravene. Kan noen være så snill å hjelpe meg på spørsmål 1 og 2? På spørsmål 1 mener jeg at jeg gjør alt rett ved å bruke bidragskalkylen vist på side 181 i økonomistyring 1. men likevel får jeg ikke riktig svar. sykt irriterende. På spørsmål 2 er jeg helt blank så fint om noen kunne gitt meg noen tips og hint for å løse oppgaven. Så fort som mulig siden fristen går ut i morgen. På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...