Gå til innhold

Hvordan lage blank overflate som pianolakk


Anbefalte innlegg

Jeg vil få til noe så enkelt som å lage en bakgrunnsfarge til en meny på hjemmesiden min.

Den skal være elfenbenshvit, med hvit refleksjon i. Men hvordan lager man blank overflate som pianoer har?

 

Det skal ha litt følelse av å være stein, eller lakkert elfenben, så kontrastene skal være litt svakere enn hvitt lys på svart overflate, men fortsatt samme teknikk.

 

Jeg har en menybar på 950 x 40 px, og refleksjonen bør gå vannrett, uten fordreininger i refleksjon, da bildet skal deles opp i knapper og slikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er den filen jeg arbeider med, og dere kan forhåpentlig forstå omtrent hva jeg sikter til. Men jeg vil ha den "blankere". Nesten speilblank. Og jeg har prøvd med forskjellig gradienter midt på, og i kantene osv, men det blir ikke riktig.

post-58150-0-21036500-1297288521_thumb.jpg

Nå er jeg ikke noen ekspert, men jeg vil anta at for å få den til å virke blank, må det være noe som reflekteres.. Enten lyspunkter eller eventuelt skrift som ligger "over"

Lenke til kommentar

Jeg tenker mer en illusjon av lys som skjæres i overflaten. Men det er et samspill mellom skygge og lys her som er vanskelig å få til riktig.

 

Se for eksempel på dette flygelet, som er plassert i et hvitt studio, og reflekterer i praksis ingenting. Men allikevel persepterer vi at overflaten er blank, på grunn av et genialt spill i fargene, og bittesmå nyanser det er vanskelig å forklare:

piano1.jpg

 

 

Det er noe sånt som dette jeg tenker:

samsung_r510_1.jpg

 

Hvor du har en skarp skjæring i lyset, og vi med én gang skjønner at det er en blank overflate. Men når jeg prøver å tegne det, så ender det opp med å se ut som en svart/hvitt-tegning, og mangler "det ekte" utseendet.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Jeg vil få til noe så enkelt som å lage en bakgrunnsfarge til en meny på hjemmesiden min.

Den skal være elfenbenshvit, med hvit refleksjon i. Men hvordan lager man blank overflate som pianoer har?

 

Det skal ha litt følelse av å være stein, eller lakkert elfenben, så kontrastene skal være litt svakere enn hvitt lys på svart overflate, men fortsatt samme teknikk.

 

Jeg har en menybar på 950 x 40 px, og refleksjonen bør gå vannrett, uten fordreininger i refleksjon, da bildet skal deles opp i knapper og slikt.

Topaz DeNoise gjør jobben.Den kan du prøve ut gratis i 30 dager... http://topazlabs.com

Plugin til PS:-)

Endret av Jee113
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...