Gå til innhold

Bagasjeregler med codeshare på SAS


Gerber

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Til uken skal jeg en tur til Canada og har booket billetter med Air Canada.

Første flight ut av Norge går med SAS, men for meg så har den et AC flightnr, altså en codeshare flight.

 

Jeg kommer til å ha med en del bagasje og har prøvd å finne ut av hvilke regler som egentlig gjelder meg. Air Canada har en noe mer generøs bagasjepolitikk enn det SAS har.

Fra tidligere er jeg vant med at om du flyr med codeshare flighter så er det første fysiske flyselskapet du flyr med sine regler du skal forholde deg til.

 

Jeg ringte SAS for noen uker siden og samtalen kom inn på hvor mye bagasje min billett egentlig tillot. Jeg ble ikke spesielt mye klokere av dette, men det ble også nevnt at siden jeg har AC flighter så er det AC sine regler som gjelder og ikke SAS sine. Jeg ser også at på SAS sine nettsider så står følgende:

 

Bagasjereglene gjelder på SAS egne flyginger og når du reiser med Blue1 eller Widerøe. Reiser du med en av våre partnere, på en såkalt ”code share”-flyging, så er det det flyselskapets bagasjeregler som gjelder. Informasjon om våre partneres bagasjeregler finner du på deres websider.

 

Gjelder dette da flyvninger hvor du har en SK codeshare med et annet selskap, eller som i mitt tilfelle, har en AC codeshare og flyr med SAS materiell?

 

Så veldig viktig er ikke dette, jeg må verste fall bare betale for en ekstra bag, men kan være greit å vite om det er noen vits i å diskutere med de som sitter i innsjekk på Gardermoen eller ikke... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal følge det som står i biletten din. Når du har AC som carrier/codeshare er det dems regler du skal følge.

 

Jeg vil anta at det står enten 1PC eller 2PC på biletten din og da står dette for antall colli, du kan sjekke AC sine bagregler på websiden dems.

 

En grunnregel med flere selskaper involvert i biletten så er det den mest liberale reglen som gjelder.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Jeg har sjekket billetten, men teksten der virker veldig standard for alle type billetter og de har også tatt med denne teksten:

 

If more than one carrier is providing the transportation for your journey, each carrier may apply different rules on baggage

 

Så derfor den lille usikkerheten.

Air Canada bruker ikke amadeus heller så jeg kan ikke gå inn på checkmytrip.com heller for å finne ut av hva som faktisk ligger inne.

 

Men da kan det jo være verdt å ta en liten diskusjon ved innsjekk om det skulle bli et problem.

 

Problemet mitt er vel bare at jeg har lest ting litt for mye og dermed blitt usikker...:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...