Gå til innhold

linje-valg


tuba1

Anbefalte innlegg

hei. Vart litt mye rot og tull, på den andre tråden om vgs. Så jeg oppretter en ny en. Har jo lest på vilbli, men står jo nesten det samme på allt. eks: hvis du velger, elektro må du være ansvarsbevisst og videre, slikt står det på alle linjer du kan velge mellom. Lite info å få der i fra. Så hvis noen har gått, på de forskjellige linjene på vgs og vil dele det meg, hadde jeg blitt glad. Ps ikke skriv om (bygg og annlegsteknikk)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går på Vg1 TIP for tiden. Er ganske slapt. Trenger ikke gjøre stort for å få gode karakterer i fellesfagene, i programfagene (dreiing, sveising osv) er det vanskeligere å få gode karakterer. I verkstedet sitter de fleste å slækker, bortsett fra meg selv og et par andre. Det blir aldri gitt ut 6ere i praksisen på min skole.

 

Personlig syns jeg det blir for ensformig, slapt og kjedelig, jeg skal velge vg1 studiespesialisering til neste år. Jeg har veldig stor interesse for teknologi og mekanikk, men ser ikke for meg å jobbe på gulvet i en bedrift resten av livet.

Lenke til kommentar

takk for at du svarte christian_k. Gikk selv på byggfag fram til januar, men sluttet (feilvalg). Da var min oppfatning av tip, riktig. Har også vurdert studiespesialisering, men sliter nok i engelsk fra før av, pluss at jeg ikke kan noe som helst tysk eller noe annet.

Lenke til kommentar

tenkte jeg kunne stille ett nytt spørsmål på denne tråden, istedenfor å starte en ny tråd, Så det jeg lurer på, er om det er noen som kan forklare hva jeg kan bli når jeg går helse og sosialfag. Selv har jeg lyst til å bli en, som hjelper unger, ungdommer og kanskje familier med problemer de har. Det kan være , alkohol, narkotika , venne problemer og diverse. Grunnen til at jeg tror jeg er en som passer til dette, er fordi jeg har opplevd/opplever dette.

Lenke til kommentar

noen som har hørt om videregående skole.? forresten noen som vet om det er vanskelig å få lærling plass som heismontør? hva er det som kreves? hvor høyt snitt burde jeg mini mummm ha, for å ha en sjanse for å komme inn? er det vanskeligere enn å få offshore jobb, på en plattform?

Endret av tuba1
Lenke til kommentar

Lit uklar tråd her...

Jaja. Selv går jeg studiespes. med formgiving, aka almenn med kunstfag. Aka den linja som alltid blir glemt og nedprioritert!

Skal prøve å ikke høres ut som en reklame, men herregud, det er en fantastisk linje - for de litt kunstneriske folka som liker teorifag. Vi har de vanlige fellesfagene (matte, norsk, gym, historie, geografi, samfunnsfag, naturfag, engelsk, fremmedspråk, religion og etikk - trenger vel ikke å utdype disse) i tillegg til felles programfag (visuelle kunstfag, design og arkitektur, kunsthistorie) og valgfrie programfag (trykk og foto, scenografi og kostyme, visuell kultur og samfunn, samisk visuell kultur).

Linja passer for alle som vil studere videre innenfor et av fagene, og kan lede videre til et utall yrker.

Selv synes jeg den er flott - vi har hhv. 10, 15 og 20 timer i uka med programfag, som gir en fin avveksling fra de relativt tørre teorifaga. Det å sitte helt stille med en PC eller bok blir jo ganske kjedelig i lengden, eller hva?

F.eks. starter vi en dag med samfunnsfag og matte, for så å ha kunstfag resten av dagen. Vi får enkeltoppgaver i programfaga, disse går over flere uker og krever gjerne at vi bruker alt mellom huet, kamera (i trykk og foto, vel å merke), blyanter og papir, diverse former for maling, trykkpresse, Photoshop...

Kan sikkert utdype fagene, men det meste av info finner du på udir.no ;)

Lenke til kommentar

takk for ett veldig utfyllende og bra svar om, studiespesialisering, Snora:). Har tenkt litt på allmenn fag, men jeg tror det vil bli litt hardt for meg å gå der. gikk ut 10`ende klasse, i fjor med ett snitt på 3,5, svak 3 i engelsk, 2 i tysk, kun norsken som var bra, men jeg har veldig lyst å få meg en bra jobb, og jeg har jo fått med meg at studiespesialisering er den mest seriøse og beste linjen du kan velge på videregående. Hva tror du, om de svake språk karakterene mine? vil det bli for vanskelig for meg å gå der? jeg er jo ett år eldre enn de andre folka som går der, forhåpentligvis. Til slutt, veit du om det går an å få fritak fra tysk, hvis jeg begynner på studiespesialisering? isåfall hvis det går an, blir mine tre åre tellet likedan som de andre som har fullført med, tysk, spansk eller lignende?

 

hvis noen veit noe om heismontør, hva som kreves i snitt for å få lærling plass, så hadde det vært fint å funnet ut av!

Lenke til kommentar

Bare hyggelig, det:)

Ja, det høres ut som om ren allmenn kan være litt hardt for deg. Om det faktisk blir for hardt kan jeg rett og slett ikke svare på, dessverre. Det kommer an på skolen her, tror jeg.. Men studiespesialisering er jo for de som vil studere videre etter VGS. Så, går veien til en god jobb gjennom et universitet eller en høyskole? Du kan evt. gå en yrkesfaglig linje og ta allmenn påbygg, men da er du fort oppe i fire år, om ikke mer. Tviler på at det er veldig aktuelt! Så vidt jeg vet er det et krav at du har et fremmedspråk på studiespes., hvilket dette i så fall blir kommer jo an på skolen din (er du i Osloskolen kan du velge og vrake blant språk). Du er nødt til å ha to år med fremmedspråk uansett hvordan du vrir og vender på det, etter hva jeg har forstått. Sånn sett er jo hele linja lagt opp for språk (selv har jeg to fremmedspråk i tillegg til norsk og engelsk).

Akkurat det yrket vet jeg ingenting om, men jeg vil gjette at det finnes ett eller annet studie som gir deg det du trenger. Evt. kan du jo kontakte en bedrift og høre med dem for å finne ut hva som trengs :)

Lenke til kommentar

Jeg går nå vg1 elektrofag. Er vell en av de slackeste linjene du kan gå. Har så og si aldri lekser, men man må nok arbeide litt i praksisen for å få bra karakter. Synes det er ganske fine valg man kan ta etter vg1 elektro, så vil påstå at dette er et bra valg.

Man har jo de vanlige fagene; Engelsk, norsk, matte og gym. I tilegg har vi Data og elektronikk, El installasjon, automatiseringssystemer, El Energi og prosjekt til fordypning.

I f.eks Engelsk, norsk, Data og elektronikk, Elenergi og matte er det for det meste å møte opp til timen for å få en grei karakter, mens i Automasjon og El installasjon må du nok faktisk gjøre litt for å få en god karakter. Det er mange veier man kan gå etter vg1 elektro, som f.eks: Man kan bli elektrikker, automatiker, Matros, motormann, Heismontør, Industrimekaniker og mye mer. Du ser jo alle disse mulighetene på "Vilbli.no". Vil nevne at noen av løpene her er kryssløp, altså at du går på retninger som egentlig er ment for TIP.

Lenke til kommentar

takk til dere som har svart^^. Er det noen som vet av yrker med reising? for eksempel, reiseguide, Flyvert, Lokomotivfører og videre? er det noen som vet, hva som er best å gå på vgs for å få en jobb med reising, og som er greit nok betalt fra (350 000++). Ikke mindre. Hva er det best å gå for å komme innpå skolen i Grorud, som utdanner lokomotivførere? hva er det best å gå for å bli flyvert?

Lenke til kommentar

tenkte jeg kunne stille ett nytt spørsmål på denne tråden, istedenfor å starte en ny tråd, Så det jeg lurer på, er om det er noen som kan forklare hva jeg kan bli når jeg går helse og sosialfag. Selv har jeg lyst til å bli en, som hjelper unger, ungdommer og kanskje familier med problemer de har. Det kan være , alkohol, narkotika , venne problemer og diverse. Grunnen til at jeg tror jeg er en som passer til dette, er fordi jeg har opplevd/opplever dette.

 

 

hvis dette er noe uklart, så mener jeg, hva kan jeg bli etter 2 år med helsefag, og ett år med påbygg. Hvilken linje må jeg gå på andre året. hvilken linde må jeg gå på universitet/høgskole?

 

 

nånn som kan hjelp mæ litt? :hmm:

 

 

?

 

 

ingen på hele forumet, som gidder å ta seg noen sekunder for å poste ett innlegg, som kan hjelpe meg med mitt videregående valg? :(

 

 

Liten vits å mase, særlig ikke om natten.

 

Når det er sagt kan du jo studere sosionom, barnevernspedagog, spesialpedagog eller psykolog, som noen eksempler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...