nutts Skrevet 3. februar 2011 Skrevet 3. februar 2011 Hei Har ett spørsmål som andre kansje kan hjelpe meg med. La oss si att jeg har 2stk siter, i hver sin by. Site1: Her står alle våre servere som kjører applikasjoner, Terminalservere og 1stk printserver. Det er ingen fysiske skrivere på site1, dette er en ren hosting site som alle avdelingskontorer kobler seg opp mot. Alle skrivere fra site2 er lagt opp på printserveren. Site2: På denne site står det 1stk printserver, alle skrivere som fysisk befinner seg på site2 er også koblet opp mot denne printserveren (samtidig som de er koblet opp mot site1 sin printserver) Alle fra site2 som jobber lokalt på sin datamaskin printer via printserveren som står på site2, for å belaste linjen mellom site1 og site2 minst mulig. Alle som jobber fra site2 som jobber via terminalservere på site1, printer til printserveren på site1, som igjen sender jobbene til skrivere som står fysisk plassert på site2. Så kommer mitt spørsmål: Siden allt som skrives ut SKAL ende opp på Site2, er det noe poeng å skrive ut via printserveren som står på Site1 når man jobber via terminalserver på Site1, eller kan man likegodt sende utskriften rett til printserveren på Site2? Hvilken måte vil belaste linjen minst mulig ved utskrift? Håper dere skjønner hva jeg forsøker å forklare.
Sickmyduck Skrevet 3. februar 2011 Skrevet 3. februar 2011 Dette blir jo et logisk "problem": Bare for å forenkle det du forsøkte å si innlegget regner jeg med dette er det du mener: Side------Server-----------------Printer Site1 -> Printserver Site1 -> Print Site2 Site2 -> Printserver Site2 -> Print Site2 Forslag: Site1 -> Printserver Site2 -> Print Site2 Dette vil forårsake like mye nettverkstrafikk mellom Site1 og Site2 som det originalt er, det eneste positive ved å velge å beholde det slik det er i dag er om nettverksforbindelsen mellom Site1 og Site2 er ustabil. Da vil større printjobber kanskje ikke komme frem til printserveren om Site1 benytter seg av Site2 sin printserver. Med unntak av dette ser jeg ikke noen åpenbare ulemper i henhold til trafikkmengde mellom Site1 og Site2. Jeg håper jeg forstod deg riktig.
nutts Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Skrevet 3. februar 2011 Hei Takk for svar, ja du har forstått meg riktig. Slik det er i dag så blir alle skrivere som står på Site2 lastet inn via loginscript, alle skrivere blir lastet inn 2 ganger, pga att vi har ønsket å ta med begge printservere. Slik det er i dag brukes den "lokale" printserver på Site2 kun ved større utskrift jobber. Det jeg ønsker er å fjerne site1 sin printserver\skrivere fra loginscriptet hvis det ikke genererer større belastning på linjen ved å printe direkte fra terminalservere på site1 og til printserver på Site2.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå