Gå til innhold

Hare bestanden i Norge.


Anbefalte innlegg

Jeg er veldig bekymret for hare bestanden i vårt land, her i Vestfold har jeg ikke funnet harespor i snøen i det hele tatt. Er det noen her som har oppdaget det samme? Finnes det hare andre steder?

Jeg har hørt om at noen hare jegere som slipper løs en del kaniner om sommeren i jaktområde for så komme tilbake om høsten for å drive harejakt(på kanin).

Hvis det er tilfelle så har jeg virkelig grunn til å vøre bekymret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harebestanden varierer veldig men som du sier så er det nå en lav bestand. Normalt så vil det komme hareår hvor bestanden eksploderer for så å forsvinne etter et år eller to. Siste hareår jeg husker var for ca 25år siden. Da var bestanden så stor at man kunne se hundrevis av harer beitende på jordene på våren. Harepest, rovdyr, reveskabb etc er med på å regulere bestanden.

Revebestanden vil ofte øke eksplosivt etter slike hareår.

Sør i Oppland så har jeg sett en god del hare i høst.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at harebestanden varierer, fint du har observert hare i Oppland, for i Vestfold så virker det som haren er utryddet.Det er derimot observert en del gaupe her, for også reven later til å være borte. Et sted hvor de vinterforer rådyr så har gaupe nylig tatt 3 rådyr i løpet av 2 uker. Selv villkattene er borte, så det er nok gaupa som har skylden for harens bortgang.

Lenke til kommentar

Gaupa har skylden???? Alle veit da at gauper kun spiser sau. :!:

 

Hadde det bare vært så vel,en politi mann hadde i sommer 30 sauer på et beite her i nærheten for å se om han kunne fakke noen tyvslaktere som har herjet i distriktet noen år.

Vel, tyvslaktere og gauper til tross, alle sauene overlevde til tross for tyvslakting og kadavere av rådyr som viltnemda fant ut at de var blitt drept av gaupe.

Sporsnø viser at det er bare gaupe,rådyr og elg i område her nå.

Det har vært et jaktlag som skulle felle gaupe, men ingen resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...