Gå til innhold

For lav frekvens på minnet for hovedkort?


bjartiz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

1066 / 2 = 533 Mhz ( Double Data Rate ( Derav DDR ) )

 

CPU:DRAM frequency bør være 1:1 eller 1:2 for best ytelse.

 

Eksempel:

533 Mhz (1066 Mhz effektivt ( DDR vet du! ) ) minne fungerer best sammen med 1066 FSB (266 Mhz bus x 4).

 

Skal du ha raskere FSB, må du ha mer mhz på minnet.

La oss si du vil beholde 1:1 for optimal ytelse:

667 Mhz minne * 2 = 1334 Mhz effektivt.

1334 / 4 = 333.5 kan du kjøre på BUS.

 

Du kan som regel jukse det til ved hjelp av multiplier, m.m.

Lenke til kommentar

Hei,

1066 / 2 = 533 Mhz ( Double Data Rate ( Derav DDR ) )

 

CPU:DRAM frequency bør være 1:1 eller 1:2 for best ytelse.

 

Eksempel:

533 Mhz (1066 Mhz effektivt ( DDR vet du! ) ) minne fungerer best sammen med 1066 FSB (266 Mhz bus x 4).

 

Skal du ha raskere FSB, må du ha mer mhz på minnet.

La oss si du vil beholde 1:1 for optimal ytelse:

667 Mhz minne * 2 = 1334 Mhz effektivt.

1334 / 4 = 333.5 kan du kjøre på BUS.

 

Du kan som regel jukse det til ved hjelp av multiplier, m.m.

 

 

Javel, problemet mitt er at jeg har byttet hovedkort (til et bedre..), og etterpå har pcen blitt tregere; mer hakkete, loader saktere og lyden skurrer når jeg f.eks. åpner en ny fane i chrome. Dette skjedde aldri med det gamle hket. Prosessoren er ofte oppe i 100%, og det er da lyden skurrer. Sikker på at dette ikke har noe med minnet å gjøre? Memtest gir ingen feil.

 

Jeg kjører

MSI Fuzion

i5-650

Kingston 4 GB 673 MHz

XFX HD5770

500 W psu

Lenke til kommentar

Det HK'et støtter PC3-10600 og PC3-8500, dvs. ram-hastighet på 1333 og 1066MHz. Når du leser av f.eks. 667 MHz i CPU-Z, så er det det samme som 1333 MHz (2*667). Ytelsesmessig er HK'et neppe bedre enn det du hadde, men det har sannsynligvis mer tilleggsfunksjoner, bl.a. 3 stk. PCI Express 2.0 x16 spor.

 

Jeg går ut fra at HDD'en er reformattert og OS installert på nytt?

Lenke til kommentar

ditt nye hovedkort bruker andre drivere. Gamle drivere kan det ligge igjen rester av, som kan skape trøbbel for de nye..

 

Men vet ikke om dette påvirker ram'en, da det er maskinvare, mens os er programvare..

 

Jeg har avinstallert de gamle driverne, men det er altså ikke grundig nok? Jeg ser ikke helt hvorfor dette skulle gjøre pcen hakkete og tregere..

 

 

Det HK'et støtter PC3-10600 og PC3-8500, dvs. ram-hastighet på 1333 og 1066MHz. Når du leser av f.eks. 667 MHz i CPU-Z, så er det det samme som 1333 MHz (2*667). Ytelsesmessig er HK'et neppe bedre enn det du hadde, men det har sannsynligvis mer tilleggsfunksjoner, bl.a. 3 stk. PCI Express 2.0 x16 spor.

 

Jeg går ut fra at HDD'en er reformattert og OS installert på nytt?

 

Du har rett i det med ytelse og tilleggsfunksjoner. Det minnet jeg har er PC3-10600, altså skal det være godt nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...