Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Dr Jekyll & Mr Hyde - tolkning (av setning)


Anbefalte innlegg

Jeg vil tro at det er en fordel å ha lest boka, men ikke et must. Jeg skal skrive en artikkel i morgen i forbindelse med fordypningsemne. Dvs at jeg har lest tre bøker og skal sammenligne "monster-figurene" i dem. Dr Jekyll og Mr Hyde handler om at Jekyll søker tilflukt i Hydes skikkelse (de er samme person, tenk shizofreni) for å gjøre handlinger han ikke med trygghet kan utføre som den respektable doktor Jekyll. Han forklarer alt dette i et brev (etter sin død), men går aldri i dybden på hva slags handlinger det er snakk om, men det er åpenbart ikke noe han ikke vil folk skal vite, og han sier selv at Hyde er som ondskapen selv. Det jeg da lurer på er hva han mener med følgende setning:

 

"De gledene jeg hadde det så travelt med å søke i forkledningen min, var som sagt uanstendige, jeg kan neppe bruke et sterkere uttrykk."

 

Han har tidligere sagt: "Mange menn ville ha blåst av de forseelsene jeg hadde gjort meg skyldig i, men med utgangspunkt i de høye målene jeg hadde satt meg, betraktet jeg dem og skjulte jeg dem med nærmest en morbid skyldfølelse."

 

Er dette tegn på at Jekylls lyster egentlig ikke er veldig alvorlige, men noe som ikke sømmer seg for en mann som Jekyll? Et eksempel tatt fra løse lufta ville vært prostitusjon. (Altså ikke det at han prostituerer seg selv, dere skjønner...) En annen tolkning av den første setningen kan være at han er redd for å bruke/ klarer ikke skrive et sterkere uttrykk, men at "uanstendig" egentlig ville være å regne som for svakt. Jeg er altså veldig usikker på hvordan dette skal tolkes. All hjelp mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er en stund siden jeg leste boka, men mener å huske at de handlingene han gjorde va ganske grove(drap osv) ordet uanstendig er kanskje ikke sterkt nok å bruke. han hadde også et sinne som gjorde han relativt uspiselig, og dette er det jo ikke alle som syns er like "alvorlig kanskje" Vet ikke jeg, ser nå at jeg husker alt for lite av boka :p

Lenke til kommentar

er en stund siden jeg leste boka, men mener å huske at de handlingene han gjorde va ganske grove(drap osv) ordet uanstendig er kanskje ikke sterkt nok å bruke. han hadde også et sinne som gjorde han relativt uspiselig, og dette er det jo ikke alle som syns er like "alvorlig kanskje" Vet ikke jeg, ser nå at jeg husker alt for lite av boka :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...