Gå til innhold

Opptøyene i den arabiske verden


Anbefalte innlegg

Hva legger du i å "ofre Mubarak"? Han har vel såvidt jeg vet allerede tatt steget vekk fra offisiell maktposisjon, men muligheten er jo selvfølgelig stor for at han ønske å drive showet fra bakgrunnen.

 

Eksil, henrettelse, fengsel?

Nei, ikke noe saa radikalt.

 

For at Muslim Brotherhood ikke skal bli stemplet som foredere kan de ikke akseptere noe som ikke innebaerer at Mubarak gaar av og det vet Suleiman.

 

Det Mubarak/Suleiman proever aa gjoere er aa stoppe protestene ved aa gi opp minst mulig.

 

Tror derfor at avtalen blir:

 

1. Mubarak gaar av naa, og Suleiman tar over. Valg i September hvor Muslim Brotherhood faar innpass.

2. Muslim Brotherhood forlater demonstrantene og anbefaler at demonstrasjonene slutter

 

Hva som skjer senere om de kommer frem til dette er usikkert

 

PS. selvfølgelig vil Mubarak fortsatt drive showet fra bakgrunnen.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, da er jeg med. Ja, det høres vel ut som noe Suleiman kan akseptere da konsekvensene av et samlet Brotherhood og andre sekulære krefter kan ha nok til å velte regimet, med tanke på at hæren (som er det viktigste virkemiddelet de besitter) har vist stor motvilje til å bruke makt mot demonstrantene. Det er ihvertfall mitt inntrykk.

 

Beviser vel bare at Muslim Brotherhood bare er ute etter makt og innflytelse, ikke frihet som de pjattet om på Hardtalk der de snakket om at de var villig til å støtte de sekulære i en sekulær demokratisk fri stat.

 

(som ikke kommer som et sjokk vel og merke)

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Ok, da er jeg med. Ja, det høres vel ut som noe Suleiman kan akseptere da konsekvensene av et samlet Brotherhood og andre sekulære krefter kan ha nok til å velte regimet, med tanke på at hæren (som er det viktigste virkemiddelet de besitter) har vist stor motvilje til å bruke makt mot demonstrantene. Det er ihvertfall mitt inntrykk.

Enig. Militaere er noekkelen til alt her (som overalt).

 

Beviser vel bare at Muslim Brotherhood bare er ute etter makt og innflytelse, ikke frihet som de pjattet om på Hardtalk der de snakket om at de var villig til å støtte de sekulære i en sekulær demokratisk fri stat.

 

(som ikke kommer som et sjokk vel og merke)

Nei, ikke overraskende.

 

Om de faar det til vil de komme ut aa paastaa at de er seierherrer etter aa ha faatt Mubarak til aa ga av, og utvilsomt bli godt betalt til hoesten av Mubaraks regime.

 

Om det ikke gaar i boks kan de alltids hevde at de IKKE var villige til aa "ofre" revolusjonen for aa oppna politiske fordeler og fortsette aa stoette demonstrantene.

 

Win-win kaller jeg det.

 

For Mubarak

 

Om det gaar i boks sikrer han seg en viss kontroll igjennom Suleiman og skremmer USA med Muslim Brotherhood til fortsatt stoette,

 

Om ikke har han vist "villighet" til aa forhandle og utvilsomt halt ting ut noen dager (slite ut demonstrantene)

 

Egypts neste "valgte" president: http://en.wikipedia.org/wiki/Mohamed_Hussein_Tantawi

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Først hadde ikke bilen gjort noe. Likevel var folk sinte på den. De hadde en negativ innstilling til å begynne med. Sannsynligvis kastet de også stein.

 

En negativ innstilling betyr ikke "tenne på og drepe personen inni", men når den bilen meier ned masse mennesker så kan den negative innstillingen eskalere til det.

 

Bare fordi bilen er amerikansk. Skal ikke dette liksom være en frihetsaksjon? Da passer det dårlig å gå til angrep på amerikanske biler, for USA er et langt friere land enn Egypt.

 

De som var der hadde ingen mulighet til å vurdere om bilen var "amerikansk" slik hendelsen foreløp, mest sannsynligvis ble det vel sett på som en demonstrasjonsbryter eller lignende siden samtlige var til fots, eventuelt til det ytterste en trussel (som den viste seg å være eller ihvertfall bli).

 

Du har noen mildt sagt interessante konklusjoner basert på ville premisser.

 

Hvis folk hadde stått i ro og ikke vært aggressive, ville nok bilen kjørt rolig igjennom.

Jeg klarer ikke å dy meg.

 

"Check your premises!" ;P

Lenke til kommentar

Han stiller seg opp, viser fram brystkassa og nærmest ber om å bli skutt. Er det politistasjonen han går bort til?

 

Det ser jo ut som om demonstranten ber om å bli skutt.

 

Tja, for meg ser det ut som om han loefter jakka for aa vise at han er ubevepnet.

 

Hvis det er sant så gikk politiet sannsynligvis langt over streken. Men hva gjorde han der? Det kan være politiet skjøt for å sende et signal til andre demonstranter om hva som ville skje om de kom nærmere.

Lenke til kommentar

Men hva gjør han der? Virker som han bare vil provosere.

Sannsynligvis protesterer han mot et ekstremt undertrykkende og lite liberalt regime, og vil ha retten til frie valg, ytringsfrihet, religionsfrihet og til å skape sin egen lykke uten å måtte gjøre det på Mubarak-mafiaens premisser. Hvor vanskelig kan det være å forstå for en som kaller seg liberalist?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...