Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dro av eksosanlegget, hva nå?


PapaDon

Anbefalte innlegg

Jeg skulle kjøre ut bilen fra en lukeparkering i stad, bilen slo nedi isen og jeg klarte å dra av eksosanlegget! Det ser ut som om den ble dratt av/knakk mellom katalysatoren og manifolden (hvis det er det det heter da er i alle fall lengst foran mot motoren).

 

Kan null om bil, men håper at jeg slipper å ha den på verksted. Er det slik at jeg bare kan dytte anlegget på plass igjen eller er det en sveiseskjøt eller lignende som har røket? Hvor mye, sånn sirkus, ville det eventuelt koste på et verksted å fikse noe sånt?

 

Bilen er en sliten Ford Mondeo stasjonsvogn, fra en gang på 90-tallet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo høres ut som du har revet det fra hverandre ved en overgang. Du vil da se to hull ved enden av grenrøret, som fortsatt henger på bilen, og to hull foran katalysatoren din. Disse hullene er selvfølgelig til bolter.

Hvis det er slik at eksosanlegget ditt har gått fra hverandre i denne overgangen, vil det ikke være særlig vanskelig å feste det igjen. Hvis det ikke er bøyd eller bulket, og det eneste som eventuelt har tatt kvelden er de to boltene som skal holde grenrørdelen og katalysatordelen sammen, klarer du fint å sette det sammen selv.

 

Vask av enden på rørene med litt Zalo, og vent til det er tørt. Mos deretter på med eksosmonteringspasta, for å unngå lekkasje. Etter det kan du bare skru de to delene sammen igjen, og eksosanlegget ditt vil igjen være fungerende. Et godt tips er å sette bilen på to løftebukker foran.

 

Se etter skader på eksosanlegget, for det er heller ikke usannsynlig at du har skadet det. Men hvem vet, kanskje du har vært heldig.

Lenke til kommentar

Hm, bukker har jeg lite av, kun reservejekken og med all isen og snøen i byen og ingen enkel tilgang på garasje/flatt område kan det bli vanskelig å fikse selv. Men takk for svar, godt å vite at det er bolter det er snakk om, det er jo i utgangspunktet fiksbart.

 

Er det sånn at det foran på katalysatoren skal stikke ut et rør på noen cm? Ble litt usikker nå, men mener at det er flatt der, altså at røret har røket tvert av. I så fall må den vel skiftes ut. Jeg får se i morgen tidlige og avgjøre om det blir verksted eller ikke. Tittet litt rundt på nettet, og virket som om det vil koste i overkant av 2000 kr for nytt anlegg + arbeid, men greit å slippe unna.

 

Edit: Eksosmonteringspasta? Er det mulig å bruke kobberpasta?

Edit2: definitivt ikke noe rør som stikker ut foran på katalysatoren, så regner med at den er røket tvert av i en sveiseskjøt. Svendsen Eksos, here I come...:(

Endret av PapaDon
Lenke til kommentar

Men takk for svar, godt å vite at det er bolter det er snakk om, det er jo i utgangspunktet fiksbart.

Ingen har sagt at det er bolter det er snakk om. Det er bare sagt at det kan være.

Så lenge ingen, hverken du eller andre, har sett bilen under vil det bare være hypoteser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...