Gå til innhold

Spill programmering NITH eller andre høyskoler


VoO0m

Anbefalte innlegg

Hei , går nå mitt 3dje år på vidergående på Påbygg for å få (generell studiekompetanse), Det yrke eg har lyst å gå videre er å bli spillprogrammer, men eg ser att mulighetene er veldig små her i norge...

 

Synes att opplegget på min vidergående skule er veldig veldig idiotisk fordi eg har jo nå finni ut att eg må ha R1 matte /S2 matte og fysikk for å kunne søke videre til spillprogramminer , Og med tanke på att eg har gått 2 år elektro først så har eg da fått helt feil matte.. Men eg valgte jo som sagt fysikk som programfag og der klarer eg meg veldig bra.. og eg ligger rundt 5-6 på matten eg har nå. men som sagt eg får jo helt feil matte.. HELT idiotisk att eg ikkje fekk lovt å ta R1 matte i tillegg heller.. Men vett eg kan ta sånn R1 kurs, men det er vell veldig dyrt?

 

Men back to tema, Vist eg nå da har lyst å søke utdanning innen for spillprogrammering, Ka valg har eg? og kor... NITH ser eg nå som den eneste løsningen men dette er private skole og da må eg ut med 31.000 semesteret og da er eg avhengig av å ta student lån. Og har søkt rundt omkring og fant no ut om en høyskole i oppland men det er alt for langt vekke :)

 

Den muligheten eg har sett nå for å helst sleppe student lånet er vell å ta ett friår, der eg jobber mye og tar opp R1 matte og Fysikk 2 slik eg har fordelen med å ha hatt FY2 og som sagt får R1 matten gratis, i tillegg da kan eg tjene meg no penger så studielånet blir betrakglig mindre..

 

Så forkorta:

- Kor er det mulighet for spillprogrammering utdanning?

- Ka karakterer er forsåvidt minste krav?

- Og nei det er ikke snakk om spilldesign ;)

- Og lønna til spillprogrammer er rundt 400k? vist man blir dyktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NTNU har et 2-årig masterprogram i informatikk/datateknikk innen spillteknologi. Kravet for opptak er bachelor i informatikk/lignende med minst 30 studiepoeng i matematikk og 2,5 i snitt (tilsvarer C). Hvis du tar en bachelor ved et annet universitet eller en høgskole, så vil du muligens kunne søke deg inn på dette studiet. Det er selvfølgelig også mulig å ta bachelor-graden der, eller velge det berømte 5-årige sivilingeniørstudiet i datateknikk. Førstenevnte krever R1 og sistnevnte R1, R2 og Fysikk 1 med minst 4 i R2.

 

http://www.ntnu.no/studier/mit/oppbygging/spill

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Jeg går i dag på NITH, men skal ikke videre på spillprogrammering som du ønsker. Men jeg har hørt fra en kompis av meg som skal begynne der, at man som spillprogrammerer er ofte ønsket til offshore-industrien fordi man lærer programmering med fysikk, og visualisering noe som er relevant for offshore-industrien.

 

Men jeg må si at jeg syntes skolen er veldig bra! mange motiverte studenter, forholdsvis flinke forelesere, godt skoleprogram.

 

Lånekassen er det heller ingen problemer med. Greit, man får studielån, men studielånet er det mest gunstige lånet man kan ha. Ser at du skriver dialekt, så regner med at du ikke er bosatt i Oslo, men hvis du bor en fastsatt lengde unna dine foreldre får du 40% av lånet som blir gjort om til stipend (altså at 40% av den totale lånesummen blir til "mottatte" penger, gitt at du består alle eksamner. Se www.lanekassen.no for mer info vedrørende dette.)

 

Hvis du har mer spørsmål ang. NITH kan du gjerne spørre meg, eller så kan du spørre på facebook :)

 

 

Mvh Faller

Endret av Faller
Lenke til kommentar

Heisann.

 

Jeg går i dag på NITH, men skal ikke videre på spillprogrammering som du ønsker. Men jeg har hørt fra en kompis av meg som skal begynne der, at man som spillprogrammerer er ofte ønsket til offshore-industrien fordi man lærer programmering med fysikk, og visualisering noe som er relevant for offshore-industrien.

 

Men jeg må si at jeg syntes skolen er veldig bra! mange motiverte studenter, forholdsvis flinke forelesere, godt skoleprogram.

 

Lånekassen er det heller ingen problemer med. Greit, man får studielån, men studielånet er det mest gunstige lånet man kan ha. Ser at du skriver dialekt, så regner med at du ikke er bosatt i Oslo, men hvis du bor en fastsatt lengde unna dine foreldre får du 40% av lånet som blir gjort om til stipend (altså at 40% av den totale lånesummen blir til "mottatte" penger, gitt at du består alle eksamner. Se www.lanekassen.no for mer info vedrørende dette.)

 

Hvis du har mer spørsmål ang. NITH kan du gjerne spørre meg, eller så kan du spørre på facebook :)

 

 

Mvh Faller

 

Hei ja : D skriver dialekt bur atm i drammen:) og Det med 40% av lånet blir gjort om.. Selv om eg låner helt opptil f.eks 200 000.. så hadde det blitt gjort om til stipend? : D

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke godt nok til alle reglene fra Lånekassen, men en liten quote skader ikke :)

 

Utdanningsstipendet er på 40 prosent av basisstøtten og blir utbetalt som lån. Etter eksamen blir beløpet omgjort til stipend, forutsatt at du består eksamen i fag som tilsvarer full studiebelastning og at du ikke bor sammen med foreldrene dine.

Borteboere - maksimalt beløp (sorry litt klønete oppsett)

 

Utdanningsstipend (etter bestått eksamen) kr 3 560 per måned

Lån kr 5 340 per måned

Samlet utdanningsstøtte kr 8 900 per måned

 

I tillegg kan du få reisestipend, forsørgerstipend og ekstra lån til skolepenger.

 

Håper dette hjelper litt :)

 

Summene har jeg hentet herfra:

http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/

 

Edit:

Selv søkte jeg fullt lån (143000 per år, totalt 429000), og kommer til å flytte hjemmefra ila dette semesteret, og håper på å få omgjort 40% :) Da vil jeg sitte igjen med 257000 i stedet. Man trenger ikke fullt lån heller, men det kan være greit å ha litt ekstra penger fordelt utover året. Greit, man blir litt gjeldsslave, men heldigvis med det beste lånet man kan ha, som nevnt tidligere ;)

 

Mvh Faller

Endret av Faller
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke godt nok til alle reglene fra Lånekassen, men en liten quote skader ikke :)

 

Utdanningsstipendet er på 40 prosent av basisstøtten og blir utbetalt som lån. Etter eksamen blir beløpet omgjort til stipend, forutsatt at du består eksamen i fag som tilsvarer full studiebelastning og at du ikke bor sammen med foreldrene dine.

Borteboere - maksimalt beløp (sorry litt klønete oppsett)

 

Utdanningsstipend (etter bestått eksamen) kr 3 560 per måned

Lån kr 5 340 per måned

Samlet utdanningsstøtte kr 8 900 per måned

 

I tillegg kan du få reisestipend, forsørgerstipend og ekstra lån til skolepenger.

 

Håper dette hjelper litt :)

 

Summene har jeg hentet herfra:

http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/

 

Edit:

Selv søkte jeg fullt lån (143000 per år, totalt 429000), og kommer til å flytte hjemmefra ila dette semesteret, og håper på å få omgjort 40% :) Da vil jeg sitte igjen med 257000 i stedet. Man trenger ikke fullt lån heller, men det kan være greit å ha litt ekstra penger fordelt utover året. Greit, man blir litt gjeldsslave, men heldigvis med det beste lånet man kan ha, som nevnt tidligere ;)

 

Mvh Faller

 

Tusen takk <3 : D Var veldig sikker på att di 40% ikkje ble gjort om til stipend :) Men vist det gjør det. så er det jo egentli ikkje så sykt stress å ta studie lån alikavell : ) takk for hjelpa : D

Lenke til kommentar

Tenker du på meg? Jeg jobber ved siden av, men det er egentlig mest fordi jeg har lyst til å tjene litt penger samtidig. Jeg har óg en annen fordel, og det er at jeg bor hjemme hos mine foreldre. Tenker veldig hardt på å flytte ut før sommeren, men får se hva jeg får til. Jeg tror jeg skulle klart meg uten lånet når jeg tenker meg om. Er jo flere på skolen her som ikke har jobb ved siden av, men som klarer seg greit. Det jeg bruker mest penger på er faktisk mat :p Har en Meny ved siden av skolen, og havner der ca. 2-3 ganger daglig, litt avhenging av hvor lenge jeg sitter på skolen. Grunnen til at jeg handler der såpass ofte er fordi jeg er lei av matpakker, enn så lenge.

Lenke til kommentar

Tenker du på meg? Jeg jobber ved siden av, men det er egentlig mest fordi jeg har lyst til å tjene litt penger samtidig. Jeg har óg en annen fordel, og det er at jeg bor hjemme hos mine foreldre. Tenker veldig hardt på å flytte ut før sommeren, men får se hva jeg får til. Jeg tror jeg skulle klart meg uten lånet når jeg tenker meg om. Er jo flere på skolen her som ikke har jobb ved siden av, men som klarer seg greit. Det jeg bruker mest penger på er faktisk mat :p Har en Meny ved siden av skolen, og havner der ca. 2-3 ganger daglig, litt avhenging av hvor lenge jeg sitter på skolen. Grunnen til at jeg handler der såpass ofte er fordi jeg er lei av matpakker, enn så lenge.

 

Ahh, så du er hjemmeboende ja. Men da er det jo klart du har det mye lettere enn alle de andre som går der :) Hvis foreldrene dine dekker alt av leieutgifter, mat, strøm, skolebøker osv så er det jo klart at det ikke kan sammenlignes med en person som bor for seg selv.

 

Jeg har veldig lyst til å starte på NITH, men lurer på om skolelånet er nok til å dekke semesteravgiftene, OG husleie, OG skolebøker, OG strøm OG mat osv osv.

Gjør ikke noe om jeg må jobbe LITT ved siden av, men frister ikke å jobbe 3 kvelder i uka for å få ting til å gå rundt.. :)

Lenke til kommentar

Hehe, jeg skjønner hva du mener. Men som jeg skrev; jeg kjenner andre som ikke jobber, men som klarer seg :) skolebøker er det ikke så mye av. Så langt har jeg kjøpt 4 bøker, og en av de trengte jeg ikke. Hvis du samtidig søker om fullt lån får du 54000 til August, og 45000 i Januar, samt 6676 i 4 mnd. (i alle fall jeg får det) Så penger er nok ikke det største problemet sånn sett. Man trenger jo ikke bruke så mye penger på mat som jeg gjør heller, bare det at jeg spiser naturlig mye!

 

Ang jobb; det er ikke skole alle dager, så man kan jobbe den dagen det ikke er skole, så tjener man litt ekstra. Så hvis du jobber, la oss si, 1 dag i uken. Timelønn på 110 kr/t, og jobber i 8t, så har man 880 kr på en dag. Da har man plutselig ca. 3500 kr ekstra. Da klarer man seg sannsynligvis ganske bra! Det vil i praksis si at du har ca. 10000 kr pr mnd.

 

 

Mvh Faller

Endret av Faller
Lenke til kommentar

Takk, det var litt betryggende å høre. Har bare lest litt på NITH sine sider ang. lån osv. Ser at jeg kan få ca 140.000 totalt, men bare skolegangen koster 66.000. Så skal jo resten av pengene holde til husleie, strøm, kollektivtransport, mat, skolebøker osv.

Men hvis det er så få bøker som du sier så er det jo ingen sak, det bare virket for meg som om man skulle ha 15-20 forskjellige O.o

 

En annen ting er jo at jeg ikke var klar over at det var fri minst en dag i uka. Det er jo herlig :) 110 er jo ræva betalt, men skjønner jo at det bare skulle være et eksempel ;)

 

Men takk for svar, føler meg litt tryggere angående saken nå. Må bare bli ferdig med generell studiekompetanse jeg og satse på at jeg har nok arbeidserfaring til at de vil slippe meg inn :x

Lenke til kommentar

Hei , går nå mitt 3dje år på vidergående på Påbygg for å få (generell studiekompetanse), Det yrke eg har lyst å gå videre er å bli spillprogrammer, men eg ser att mulighetene er veldig små her i norge...

 

Synes att opplegget på min vidergående skule er veldig veldig idiotisk fordi eg har jo nå finni ut att eg må ha R1 matte /S2 matte og fysikk for å kunne søke videre til spillprogramminer , Og med tanke på att eg har gått 2 år elektro først så har eg da fått helt feil matte.. Men eg valgte jo som sagt fysikk som programfag og der klarer eg meg veldig bra.. og eg ligger rundt 5-6 på matten eg har nå. men som sagt eg får jo helt feil matte.. HELT idiotisk att eg ikkje fekk lovt å ta R1 matte i tillegg heller.. Men vett eg kan ta sånn R1 kurs, men det er vell veldig dyrt?

 

Men back to tema, Vist eg nå da har lyst å søke utdanning innen for spillprogrammering, Ka valg har eg? og kor... NITH ser eg nå som den eneste løsningen men dette er private skole og da må eg ut med 31.000 semesteret og da er eg avhengig av å ta student lån. Og har søkt rundt omkring og fant no ut om en høyskole i oppland men det er alt for langt vekke :)

 

Den muligheten eg har sett nå for å helst sleppe student lånet er vell å ta ett friår, der eg jobber mye og tar opp R1 matte og Fysikk 2 slik eg har fordelen med å ha hatt FY2 og som sagt får R1 matten gratis, i tillegg da kan eg tjene meg no penger så studielånet blir betrakglig mindre..

 

Så forkorta:

- Kor er det mulighet for spillprogrammering utdanning?

- Ka karakterer er forsåvidt minste krav?

- Og nei det er ikke snakk om spilldesign ;)

- Og lønna til spillprogrammer er rundt 400k? vist man blir dyktig?

 

Har du vurdert å flytte nordover? Høgskolen i Narvik samarbeider blant annet med Funcom, og tilbyr følgende:

 

Bachelor datateknikk

– Bli ekspert på Internett, datasystemer eller spill

Med Bachelor i datateknikk er du rustet til å studere videre på et høyt nivå innen de aller fleste felt innenfor data/IT.

Opptakskrav ordinært løp (inkl. nettstudier) Generell studiekompetanse med tilleggskrav: Matematikk, R1+R2 og Fysikk, FYS1 eller Forkurs for ingeniører eller 2-årig teknisk fagskole

 

Master data/IT

– Bli ekspert på virtuell virkelighet, utvikling av dataspill og spesialeffekter

Dette er et studie for deg som er opptatt av grafikk, dataspill og simuleringer. Du skjønner at vårt dagligliv snart blir en del av den virtuelle virkelighet, og du ønsker å være med å utvikle fremtiden.

 

Studiekatalogen finner du her: http://www.hin.no/index.php?ID=1393 (bestill eller last ned)

Se side 12, 13 og 29 (i pdf-fila), eller 23, 24 og 57 på de trykte sidetallene.

 

eller kanskje denne er et alternativ?

Bachelor datateknikk Y-vei

– Yrkesveien til dataingeniør

Det finnes mange som velger yrkesfaglig studieretning på videregående skole og som etter toårig læretid får sitt fagbrev. Ved Høgskolen i Narvik kan du ta ingeniørutdannelse innenfor datateknikk med fagbrev som grunnlag. Den kompetansen som eventuelt mangler fra videregående skole i matematikk, fysikk/kjemi, norsk og teknisk engelsk gis særskilt i

1. klasse, sammen med noen ordinære emner.

Se s 17 (pdf)(32 (trykt sidetall)

 

Vi tilbyr også nettstudier om du syne det er langt å flytte hit.

 

Mvh

Høgskolen i Narvik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...