Gå til innhold

IQ og skoleprestasjon


ltdata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neppe har rett på en ting og det er at over tid (generasjoner) så har intelligens økt. Men på grunn av standardisering av intelligens, så vil snittet alltid ligge på 100.

 

Om en 20'åring i 1940 fikk 100 i intelligens den gang, ville han ikke med nødvendighet fått det om han hadde tatt en IQ test i dag. Det at populasjonen generelt "har fått høyere IQ" på tvers av generasjoner kalles for Flynn-effekten. Det er også helt åpenbart - for meg og mange andre - at årsakene til at intelligensen har økt nok har mye med miljømessige faktorer å gjøre (internett, bedre skoler, skole for alle, o.l.). Dette kan jo igjen ha epigenetiske innvirkninger.

 

Det utvikles til stadighet nye versjoner av intelligenstester - de vanligste er stanford-binet testen og WAIS testen - og de blir alle standardiserte. Dette gjøres ved at man samler inn et stort antall resultatet fra alle de aktuelle alderssegmentene testen inkluderer. Resultatet er "the bell-curve" hvor flesteparten havner rundt midten (100) og en gradvis minskning skjer mot ekstremene, hvor svært få havner i øverste og laveste sjiktet.

 

Mange metaanalyser av forskjellige studier hvor målet har vært å undersøke forholdet mellom IQ og skoleprestasjoner viser også at det er en sammenheng mellom IQ og skoleprestasjoner. Men om man har greid å fjerne for alle mulige 3faktorer er man neppe sikker på. Men det er viktig å huske at det er jo svært individuelt, skoleprestasjoner er laaaangt ifra utelukkende påvirket av IQ. Andre påvirkninger har andre nevnt tidligere i tråden.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt flere iq tester jeg ligger på 119 til 143. Er det bra?

 

Ja, det er et veldig bra resultat. IQ-tester er, som det blir nevnt her, lagt opp til at 100 skal være normalen. Du kan ta en titt her. Følg den med 15 i standardavvik, i det minste om du skal sammenligne deg med f.eks. Mensa-krav. 119 forekommer da hos 1/10, mens 143 forekommer hos 1/482.

 

Når det er sagt, vil jeg ikke anbefale tester på nettet som noen målestokk. De er stort sett alltid altfor snille. Det som nå er eksen prøvde også Mensa-testen en gang, og scoret like under 100. På nettet scoret hun som regel rundt 120. Samtidig er de færreste IQ-tester tilpasset folk under 18, så noe tilnærmet riktig svar får du nok ikke før du både er 18 og tar en kontrollert test.

 

AlexGM: Det stemmer, Flynn-effekten stemmer definitivt. IQ-tester må ofte normeres på nytt for å holde tritt. Altså, det er naturligvis ikke noen dramatisk endring, men over flere tiår er det klart det slår ut. IQ-tester har jo som mål å være kulturnøytrale, men det er det i praksis helt umulig å få til.

 

Og apropos det: Hva tenker folk om det svært politisk ukorrekte spørsmålet om det er forskjeller i IQ-snittet mellom folkegrupper/raser? Mulig det skulle være en egen tråd, i så fall. Det er tross alt et spennende tema.

Lenke til kommentar
Necrobumper denne... Samtidig kan høy IQ gjøre at du kjeder deg mye tidlig i skolegangen, slik at arbeidsvanene er ødelagt innen du faktisk behøver å begynne å jobbe.

(klippe)

Lekser ble det heller ikke noe særlig av, for jeg kunne titte i boken, se at jeg fortsatt kunne ting uten å lese dem, og da droppe å gjøre disse leksene. Mot slutten av VGS kom det ting jeg ikke bare kunne cruise gjennom uten å åpne bøkene. Da var jeg overhodet ikke vant til å jobbe, og det var en overgang jeg fortsatt ikke er i nærheten av å ha kompensert for.

 

Hei, dette kjenner jeg igjen. Jeg hadde det på akkurat samme måte. Jeg kjedet meg gjennom skolen og gjorde knapt lekser før i tredjeklasse på vgs. Og da var det alt for sent å begynne å lese. Endte med en rekke seksere i logiske fag (matte, fysikk, engelsk) og toere i fag der en faktisk må gjøre leksene for å lære noe, som fransk og norsk muntlig.

 

Etter å ha kjedet meg til veldig skuffende karakterer, trodde jeg i grunn jeg var mindre smart. Hjalp ikke at når skolen tilbød hjelp, så var det å sitte med en faglig svak lærer og gjøre veldig enkle oppgaver.

 

Lang historie kort, var på sesjon i tjedje gym og der er det som kjent IQ-test. Han som rettet den kom bort og sa "denne skårte du dritbra på", du må teste deg - og det endte med tilbud om å bli med i Mensa. Så gikk jeg en del kurs og skoler i Sjøforsvaret og fikk bekreftet at jeg faktisk kunne gjøre det bra på skole, fulgt av studier ved universitetet og sitter i dag med mastergrad og konsulentjobb. Om jeg ikke hadde vært på sesjon hadde jeg sikkert jobbet i kassen på Rema nå.

 

Det er gjort studier som antyder at det slett ikke er uvanlig at over gjennomsnittet intelligente folk gjør det dårlig på skolen. Akkurat som du beskriver. Så til deg som leser dette og lurer - ta en mensatest og bli ferdig med det.

 

Og en annen ting - litt forenklet kan du si at IQ-tester måler evnen til å finne sammenhenger og tenke abstrakt, derfor er mange av oppgavene figurer og assosjasjonsoppgaver. Så du kan kanskje sammenligne IQ med ren GPU ytelse på skjermkortet i PC'en din. Det er mange faktorer som har noe å si når du vil ha god framerate i BF3, GPU er grunnleggende men det gjør liten forskjell om du ikke har oppdaterte drivere og justert settingene. På samme måte er IQ en grunnleggende kvalitet, men du må fortsatt lære og forstå akkurat de samme tingene som alle andre.

Endret av Espenevo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...