Gå til innhold

Foto-PC (og kanskje litt video)


Anbefalte innlegg

Først: takk til alle dere som utrettelig hjelper slike som meg!

 

Jeg er ute etter ny PC ja. Min 4,5år gamle Dell Inspiron dreper lysten til å organisere bilder og drive bildebehandling. Dermed drepes også litt av lysten til å ta bilder. Ikke bra!

 

Jeg har prøvd å lese meg opp littegrann men innser at jeg kommer til å bruke altfor lang tid på å komme dit at jeg kan gjøre kvalifiserte valg. Jeg er nemlig i utgangspunktet ganske grønn. Men av erfaringer fra www.terrengsykkel.no vet jeg at forumfolket er villige og har grisepeiling, så...

 

Jeg slenger ut noen tanker og spørsmål, så er det fritt frem å slakte.

 

PC'en skal i første omgang brukes til helt ordinære ting og fotoredigering i LR og PS CS5 kanskje. Men etter hvert regner jeg med at jeg får et speilrefleks mellom hendene som har muligheten til å filme i HD og slikt. Tanken var derfor at jeg kan klare meg med ikke så mye nå en stund, og heller oppgradere når videoredigeringen slår inn. Jeg vet ikke om dette er en god idè.

 

Jeg har sett den derre "black refinery"-tråden. Synes det ser fornuftig ut med tanke på pris. Kankskje litt i overkant faktisk. Hva tenker dere til mitt bruk? Er det noe jeg kan sløyfe eller nedgradere og samtidige ha muligheten til å oppgradere. Det er jo kjedelig å drive å kaste ut komponenter som er 6mnd (f.eks) gamle da...

 

Noen dumme spørsmål:

1. Stemmer det at ...øøø... HK/CPU (?) allerede har skjermkort? Hadde det isåfall vært en god idè å vente med å kjøpe dedikert skjermkort til lommeboken blir tykkere og behovet større? Jeg spiller overhodet ikke (ikke under hodet heller).

2. RAM bo! Jeg har forstått at det er bra for ytelsen å ha like brikker. Er det noen som er konstruert for å fungere bedre sammen (kit), eller er det bare en pakke med like brikker? Bør man ha 8GB til mitt bruk? Jeg er ganske utolmodig.

3. Er det slik at nettverkskort er integrert i HK? Inkluderer det tråløse tilkoblingsmuligheter også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er bortimot i samme situasjon som deg.

 

Kjøpte " Foto PC " for ikke så lenge siden.

Kjøpte et billig skjermkort, og satset heller maximalt på skjerm som kostet omtrent det samme som hele "black refinery" budsjettet.

Det angrer jeg ikke noe på.

 

Du får evt. titte i post nr.2 i den tråden. Der er det gode skjermer.

 

 

GPU er integrert i SandyBridge.

 

RAM er viktig ja. Har selv 8 GB.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Ja, det er den jeg tenker på link

Er ikke sikker på hvor mange kroner du vil svi av på skjerm, men dette er iallefall en god begynnelse.

Ønsker du større og enda bedre skjermer har Dell noen knallgode på 24" og 27"

Eller enda verre kjøp NEC eller EIZO sine svindyre proffskjermer... :)

 

Du kan lese mere om den integrerte GPU'en her

Endret av johome
Lenke til kommentar

Trådløst nett er stort sett IKKE inkludert på HK. Kjøp et pci-kort eller usb-dongle til et par hundrelapper så har du Wifi. 8GB ram (ddr3 1600mhz) får du jo for under tusenlappen de fleste steder. Kjekt til billedbehandling ja. Jeg merket bra forskjell i Bridge og Photoshop da jeg dobla fra 4 til 8GB.

Lenke til kommentar

/snipp/

GPU er integrert i SandyBridge.

 

Ja, men ikke alle hovedkort gir deg tilgang til den GPU'en. Du må ha et intel H67 chipset for å kunne bruke inten grafikk. de fleste entusiast-oppsettene for Sandy Bridge bruker P67.

Kortet som er i Black Refinery har ikke grafikkutgang så der _må_ du ha eksternt grafikk-kort.

 

Jeg kjenner meg veldig igjen i trådstarters behov, noen som har tips til HK som er egnet for å utnytte den interne GPU'en?

(mao et Intel H67 chipset)

Lenke til kommentar

Noch ein mail Danke! (?)

 

Stemmer det at forskjellen på H og P chipset er at P kan klokkes? Er der andre vesentlige forskjeller på dem?

 

Nå synes jeg prislappen, støynivået og utseende til Fractalkabinettet var tiltalende da. Så er det kanskje ikke så dumt å ha muligheten til klokking. Men da må jeg altså ha et skjermkort. Noen billige anbefalinger? Jeg har ingen anelse om ytelse og hva som kreves av videoredigering. SYnes forresten å erindre noe om at PS CS går bedre på visse skjermkort!? Var det nvidia? Hadde det noe med opengl-støtte?

 

Når det gjelder skjermer, tenker jeg å skjerme budsjettet for de dyre sakene. Jeg er ikke så veldig kresen på kvaliteten. Satser på at jeg får noe funky i 2-3000kronersklassen.

Lenke til kommentar

Jeg fant vel litt av svaret selv her:

"Photoshop CS5 and CS4 leverage the video card's chip (the graphics processing unit, or GPU) instead of the computer's main chip (CPU) to speed some functions. Photoshop accesses and uses the GPU when the GPU:

 

* supports OpenGL, a software and hardware standard that accelerates video processing when working with large or complex images, including 3D.

* has at least 256 MB of RAM.

* has a display driver that supports OpenGL 2.0 and Shader Model 3.0, which the GPU uses to perform rendering effects."

http://kb2.adobe.com/cps/404/kb404898.html

Lenke til kommentar

Noch ein mail Danke! (?)

 

Stemmer det at forskjellen på H og P chipset er at P kan klokkes? Er der andre vesentlige forskjeller på dem?

 

 

Med P67 chipset kan du "Unlock CPU" for klokking av CPU, men ikke "Unlock GPU i CPU".

 

Med H67 chipset kan du ikke "unlock CPU" for full klokking, men du kan "Unlock GPU i CPU" for full GPU kraft.

 

Dette gjelder i7 2600K & i5 2500K.

 

For Foto & Video arbeid så vil H67 være det smarteste. Med lavt budsjett for en Foto/Video PC så ville jeg ventet med å kjøpe dedikert skjermkort til PC'n er bygget og testet med Photoshop for å se om den fungerer raskt nok.

 

(H67 har også flere Video/Grafikk utganger enn P67, men det gjelder muligens bare Intel HK)

 

Du kan alltids kjøpe et skjermkort senere etter behov og de nye serien GPU kort har falt i pris.

 

Noter; H67 er visstnok begrenset til 1333Mhz RAM så det er ikke noe vits i å kjøpe rasker/dyrere. 2x4GB RAM er bedre enn 4x2GB RAM, så du ikke bruker opp alle RAM slottene hvis du vil ha mer RAM for video arbeid senere.

 

Den nye Stock Kjøleren til INTEL ser ut til å være veldig bra så ikke kjøp ekstra kjøler med en gang.

 

Dette er de viktigste punktene når det gjelder de nye CPU & HK. i7 2600K er selvfølgelig bedre enn i5 2500K, alt etter budsjett, men husk K-modellene er de som gjelder for Foto/Video.

 

Andre viktige momenter for Foto/Video PC;

 

SSD for alt software. Intel X25-M 80GB er fremdeles det beste kjøpet Pris/ytelse. 80GB er mer enn nok for mye Software (har denne selv med win7ultim. ,CS5, Lightroom, Canon software,Premiere osv.osv. plass til overs)

 

Hvis du ikke har råd til en SSD, invester ihvertfall i en Hybrid HDD.

 

Lagring; His du ikke har annen back-up løsning så kjøp to like vanlige HDD som speiler så mister du ikke alle bildene hvis en HDD ryker.

 

Hvis du har en gammel HDD liggende du ikke bruker, sett den inn som dedikert Scratch Disk, det hjelper på farten i Photoshop og spesielt i Premiere Pro/Vegas video redigering.

 

Disse to testene av i7 2600K & i5 2500K på Intel HK har veldig oversiktlig forklaring på forskjellen på P67 & H67;

 

Intel Core i7 2600K (Sandy Bridge) & DP67BG Motherboard

 

Intel Sandy Bridge: Core i5 2500K and Intel 6 Series Chipset

 

CPU Overclocking Enabled (with Intel® P67 Express Chipset),: Fully unlocked core multiplier, power, and DDR3 memory ratios enable ultimate flexibility for overclocking.

 

Graphics Overclocking Enabled (with Intel® H67 Express Chipset) : Unlocked graphics multiplier allows for overclocking to boost the graphics clock speed.

 

Det vanskeligste valget blir å finne det HK som gir mest for pengene. Muligheten for å bygge en kraftfull Grafikk PC relativt billig er mye større nå enn for bare 6 måneder siden (da jeg bygget sist :yes: )

Lenke til kommentar

Konge/suverent!

 

Noen nevnte at man ikke kan bruke den integrerte grafikkprofessoren med Fractal-kabinettet. Noen andre (og gjerne litt rimeligere) forslag?

 

Er intern HD veien å gå? Jeg har nemlig en 500GB ekstern Lacie liggende. Men den synes å gå veldig tregt. Er det slik at ekstern HD går tregt, eller er det like greit? Hva med USB 3 HD'er?

 

SSD har jeg lest nok om til å bli overbevist!

Lenke til kommentar

Du trenger grafikkkort med visse typer hovedkort. Kabinett har veldig lite å si for hva du kan velge internt.

 

Du må også ha intern HD til OS og programmer, uavhengig om du har ekstern harddisk. USB3 vil la deg overføre filer raskere til / fra harddisk, men ikke hjelpe på noe annet.

 

SSD er veldig greit til OS / programmer, men da bør du ha en større disk til andre ting. Windows og CS5 installert, og du har allerede fylt opp halvparten av SSD-en. Om du skal lagre en del bilder, og serlig video, trenger du mer plass. OCZ Vertex 2 60GB er et flott valg, generelt raskere enn Intel x25, som ble nevnt tidligere her i tråden.

 

Ellers skal det sies at PS med grafikkkortaksellerasjon er ganske behagelig å jobbe med. Zooming, panning, etc. blir mye glattere. Hadde jeg vært deg, ville jeg vurdert å ta med en billig utgave av GTX 460, de får du ned til 12-1300,-

 

Ellers håper jeg du er klar over at Black Refinery er en oppskrift til hva du skal kjøpe når du skal bygge selv? Det finnes tilbud hvor du kan velge komponentene dine, og noen andre setter dem sammen. Det er også forskjell i garanti: bygger du selv, må du feilsøke selv om sende inn komponenten som ikke fungerer, og om du kjøper en hel PC sammen, leverer du inn hele PC-en dersom det er noe feil.

 

Og kjøp deg en stor, god skjerm. Det er verd det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...