Gå til innhold

BK:Matbilder


Anbefalte innlegg

TAr endel bilder av matretter i forbindelse med litt blogging og ønsker innspill på bilder- tips til komposisjon, bakgrunner eller hva annet Dere måtte mene.

 

En av utfordringene med å ta slike bilder er at jeg som oftest er sulten når bildene skal tas og det er oftest varm mat, altså litt begrenset tid-og jeg vil jo ikke ødelegge maten heller ;)

 

Her er et par eksempler på bilder jeg har tatt-kyllingbaguette og en spaghettivariant. Jeg ahr en forkjørlighet for bilder med liten dybdeskarphet, dette er en personlig smak og om dere mener dette er et dårlig valg si gjerne fra om det :)

 

Utstyret jeg bruker er et Pentax K20D med enten 18-55mm kit-objektiv eller Tamron f2.8 100 macro

post-169209-0-90691300-1295462436_thumb.jpg

post-169209-0-51356000-1295462533_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg ville øke dybdeskarpheten en tanke slik at selve matretten i større grad blir skarp. Tror også jeg ville forsøkt med en annen lyssetting på spagettien, virker som du har brukt kamerablitzen. Hva med sidelys. Øke saturasjonen en tanke? Og så var det denne oppskriften da :thumbup: :thumbup:

Lenke til kommentar

Tror jeg ville valgt et utsnitt av tallerkenen med spaghetti istedetfor hele. Synes det ble litt for innrammet. Ellers kan du jo velge hvitbalanse i forhold til lysstoffrør.

Baghuetten kunne du også kanskje forsøkt å fotografere fra en annen vinkel slik at f. eks. den forreste "skalken" med pålegg ble skarp, da fikk du den lille dybdeskarpheten (eller skal vi kalle det den dybdeuskarpheten) du ønsker.

Gjort er gjort og spist er spist, antar at fotoobjektet er fortært forlengst...

Og så var det jo den oppskriften.

Lenke til kommentar

Først og fremst så må du droppe den interne blitsen. Sett heller kamera på stativ (eller noe annet stødig) og ta bilder ved hjelp av naturlig lys. Du har jo sikkert et vindu på kjøkkenet som du kan dra nytte av.

 

Jeg syntes svært sjeldent at svart bakgrunn er passene til matbilder også. Lyse farger og nesten overeksponerte bilder skaper gjærne en følelse av renhet.

 

 

Lenke til kommentar

Enig med C-angel. Innebygd blitz funker ikke. Dybdeskarpheten syns jeg er helt grei,det er mange gode matfotografer som bruker "shallow DOF", men prøv å få en enda lavere vinkel, slik at du nesten ser vanrett på maten.

 

Svart kan fungere, men her blir det for stor kontrast mellom svar bakgrunn og hvitt fat, så man ser nesten ikke maten.

 

Her er et bilde av en torsketallerken jeg tok en gang: http://www.dreamstime.com/fish-dish-rimage13739922-resi1699026

Jeg er ikke helt fornøyd med vinkelen, men la en del arbeid ned i komposisjonen av fargene. Bildet er overeksponert flere hakk. Hadde det ikke vært for at sitronen begynte å miste detaljer, ville jeg har kjørt opp eksponeringen enda mer.

Lenke til kommentar

Flotte foto, og motiver vi ikke ser så ofte. Jeg synes nr 2 er mest vellykket som foto, men begge viser svært bra mat som motiv. I nr 1 synes jeg det er litt uheldig at talerken står som den står, den burde ha vært skrådd mer.

 

Det er jo liten DoF, men jeg synes ikke det gjør noe, tvert i mot.

Lenke til kommentar

 

Likte bildene,spesielt spaghetti-retten den var såpass delikat at jeg måtte lage noe tilsvarende :)

 

Bedre tilbakemelding kan man jo knapt få :)

 

Blir muligens noen bilder i helga om jeg får ånden over meg (vedr.matlaging da altså) og da skal jeg prøve med annet lys/ikkeblitz og mer dybde bla. Flott med så konkrete tips/tilbakemelødinger!

Lenke til kommentar

Det så egentlig ikke så veldig godt ut. Som C-Angel sier, man behøver ikke store blitssystemer og mye pikkpakk for å ta fine matbilder. Et lite tips her er å sette et lys bakfra med en hvit papp-plate foran for å reflektere baklyset. Spray maten med litt olje så den ikke ser så "død" ut.

Kombiner rettene dine med litt flere farger enn bare gult. Pynt med litt grønt krydder, salatblader og noe annet komplimentert så ser det straks mye friskere ut.

 

Sier ikke at dette er fasiten, men det er et lite tips til hvordan du kan gjøre det.

 

5367704211_4830092912_o.jpg

 

Om du ikke har blitser og alt det utstyret der, bruk stativ, vanlig skrivebordslampe og ei hvit papp-plate. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...