Gå til innhold

Windows kjenner ikke igjen minne; mister 2-4GB!


Maniche

Anbefalte innlegg

Hei igjen!

 

Problemet mitt er som følger; mitt Asus P6X58D-E sliter med minnet mitt. Minnet er ikke oppført på QCV-fila, men en venn av meg sliter ikke med det samme; på en "kald-boot" mister jeg alt fra to til fire GB med RAM(!) Dette er selvfølgelig veldig irriterende og trist, men før jeg eventuelt selger mine, som fungerer knirkefritt ellers, lurer jeg på om noen har noen siste tips? Jeg har funnet et eget forum for disse minne-problemene som gjemsøker Asus korta (Rampage-serien osv.), uten å få noe endelig svar.

 

Settet består av 2 stk. CMX4GX3M2A1600C9 som tilsammen gir 8GB med RAM.

 

Et utsagn jeg fant på nettet;

That particual model of ram has compatibility issues with ASUS. ASUS blames Corsair and Corsair blames ASUS but neither will do anything to resolve the issue. Buy new ram. I don't even recommend buying a new motherboard as I've done this and even though the sticks individually pass every memtest I throw at it, with multiple sticks, it starts to become unstable.

 

AVOID THIS MODEL RAM AT ALL COST.

 

Har jeg virkelig driti meg ut her når det kom til modell? Det ser mer og mer sannsynelig ut er jeg redd.

 

Dette er hva jeg har prøvd hittil;

* Sette vDIMM opp ørlite

* Sette QPI/DRAM opp

* Sette generelle volts opp her og der

* Satt tilgangstidene manuelt

* Kjørt MemTest på samtlige moduler, hver for seg og sammen (0 feil samtlige ganger)

* Under-klokket CPU/minne

* Over-klokket CPU/minne

* Osv.

 

Dette er meget irriterende og ytterst trist; man betaler for ting som fungerer ellers strålende sammen, for så å komme over slike ting.

 

Går vel heller ikke ann å legge RAM'en til RMA heller, enda settet er bare to mnd. gammelt(?)

 

Maniche

post-111218-0-41417100-1295445751_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enda ett klassiskt spørsmål med ASUS i sentrum.

Det viktigste du må sjekke er nr 1 skjeve pinner i sokkelen, dette kan også gjøre at du "mister" RAM under BIOS.

Nr 2 er at du må leke deg med forskjellige settings og spenninger relatert til RAM i BIOS for å få det til å funke optimalt, noen har sluppet unna med å kun øke spenningen til RAM andre med mer arbeid.

Hva som gjelder for deg kan vi ikke svare på da dette varierer fra HK til HK, selv om de er nøyaktig samme modell!

Lenke til kommentar

Skjønner. Jeg har nå 8GB slik Task Manager og System Info viser; skal sjekke i morgen tidlig etter at PC'en har vært avslått over natta; flash'a nettop BIOS'en til den siste som kom ut for 3 dager siden, som jeg dog ikke har fått prøvd før nå.

 

Takker for svar!

 

Maniche

Lenke til kommentar

Ikke over 1.65 nei, men det er en del andre spenninger som også relaterer til minnet inne i BIOSen din som du må ta hensyn til.

Deriblant spiller også VTT inn, her kan overklokkings guider til X58 være til hjelp ved å peke deg på rett vei.

Høres sprøtt ut, men ingen hovedkort er like, selv om du hadde kjøpt 500 kort av samme modell som ditt så ville alle ha oppført seg forskjellig hvor enkelte ville fungert uten noe tweaking mens andre må ha en runde tweaking for å funke.

Lenke til kommentar

Har leitet i BIOS etter innstillinger jeg kan rutte med, uten resultat; bestilte derfor 3 stk. Kingston minne som er på QVL-lista og BAM; Windows kjenner igjen alt av minne fra første stund! Blir gøy å se i morgen tidlig også.

 

Lar tråden stå åpen i tilfelle noe skulle skje!

 

Maniche

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...