Gå til innhold

Oppskrift vegetarmat for elever


j8rn

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er lærer i mat/ helse og skal for første gang prøve meg på en oppskrift uten kjøtt. Det kan godt være egg og melkeprodukter i den. Det er lett å finne oppskrifter på nett, men det hadde vært ok å finne en oppskrift som funker 100%.

 

Er ut etter en ovnsrett kanskje? Gjerne noe med belgfrukter, eller noe som har belgfrukter som tilbehør.

 

Er det noen som har noen forslag til oppskrift?

 

Vh

Jørn Andersen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tortilla med søtpoteter, sorte bønner og ost.

Lag potetmos ut av søtpotetene.

Stek løk og hvitløk i en stekepanne, ha oppi bønnene og mos de lett før du tilsetter krydder som spisskummen, kayennepepper, chili ol. Tenk hjemmelaget tacokryddder, bare ikke la det påvirke deg slik at du heller kjøper ferdig tacokrydder. Det kan være greit å lage ferdig krydderblandingen i skåler slik at man ikke trenger å måtte bruke tid på å vente.

 

Ta en tortilla, legg på potetmosen, bønner og ost og ha det i en 175 grader varm ovn i 10-15 minutter. Beregn dobbelt så mye kokte bønner som søtpoteter.

 

Smaker godt med paprika, agurk, tomat, salat og det meste som er godt i taco. Et lite tips da er å heller ha det som tilbehør på fatet enn å fylle tortillaene for mye.

 

Tid som må beregnes? Det kommer an på hvor mange som jobber sammen for å lage det. Om du tillater juks så kan du koke søtpotetene på forhånd. Fra start til slutt bruker jeg selv rundt 45 minutter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...