Gå til innhold

For dyrt å bo alene?


Bruker87

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det og ha bil med 12k i inntekt kan være litt utfordrende. Hva med å ha f.eks en scooter, eller reise kollektivt til du tjener litt mer.

 

Merkelig at du bare tjener 12600 i måneden. Burde du ikke tjene ca 13500? Det er ikke bare 4 uker per måned. Det er i gjennomsnitt 4,3 uker per måned.

 

Aldri tenkt over :!: Er vel en grunn til jeg strøk ut av skulen :p

Lenke til kommentar

......

Men så lurer jeg på om det er i det hele tatt mulig med en vanlig jobb?

......

Jeg leier for 5000 i måneden inkl. strøm, tv og internett, (bor i kr. sand), og resten går til buss, mat, og diverse(alkohol for det meste), jeg har nå en månedsinntekt på 12k og klarer meg utmerket.

 

fordelingen er:

5000,- hus

3300,- mat

700,- buss

resten kan jeg forsåvidt klare meg uten, men går til festing.

 

Klær, møbler, bil, slikt bruker jeg ikke penger på. så for 12k kan man bo kjempeflott i en 65kvm sokkelleilighet å ha rølpefyll hver helg.

 

Men når du først flytter ut er det lureste å finne seg en kompis til roomie, for da blir mange av utgiftene halvert, og mat til to personer koster cirka 150% av mat til en person så der blir det og billigere. Samtidig bør du legge deg opp penger på forhånd mens du bor hjemme, jeg gjorde ikke det og måtte kjøpe hvitevarer og slikt på avbetaling, kostet mer enn det var verdt;).

 

lykke til med utflytting!

 

EDIT: Er 1000 ANDRE grunner til å få seg en dame, og ikke bare for å ha noen å snylte på;), lett tilgang til kos er den viktigste kanskje:P

 

Jeg røyker eller drikker ikke så jeg sparer nokk en del på festfronten. Men dyrt å komme seg på jobb, jobben er langt ifra et område jeg hadde villet bo, hele plassen er bare rånere og festfolk (kanskje du burde flytte dit? :p), og det er bom dit, så 1000 kr for forsikring på bil, så 2000 i bensin/bompenger.

 

Jeg har ikke venner så roomie er egentlig ikke en mulighet, vil ikke dele leilighet med en fremmed heller :p Og damene sikler ikke etter meg for å si det sånn ^^

:p kanskje du bør flytte og starte et nytt og bedre liv i en annen landsdel? #sørlandet er fint;)#

 

Jeg flyttet BTW fra en fest/råneby så flytter ikke tilbake;)

 

Nei du setter utrolige grenser på deg selv, men hvis buss ikke er mulig så burde du gå for scooter, ingen bom, og minimal forsikring, og bruker lite bensin. Ellers er det ikke noe annet enn å bo hjemme å spare pengene, er vel få foreldre som hiver ut ungene FØR de 40 år gamle??;)

Lenke til kommentar
Jeg jobber i butikk og timeslønnen ligger på 131.9 kr. Ganget med 37,5 timer i uka, 4 uker i måneden minus skatt så blir det 12662 kr i måneden.

 

Er bare nysgjerrig her; er det snakk om en dagligvarebutikk dette? Har lønna gått opp eller er det bare jeg som ble lurt da jeg jobbet i dagligvare for 4 år siden og fikk 119kr/t før tillegg? :p

 

Får faen meg dårligere betalt enn deg for å jobbe for en telefonforhandler. I think I need to find a new job :$

Lenke til kommentar

lønnen har gått opp årlig med et par kr de siste tre årene ihvertfall.

men det er ot!

Jeg ville anbefalt å se på en leilighet med strøm(og andre ting) til 5500-6000, da slik du regnet(5000 leie + 1500 strøm blir mer)

så se primært etter leiligheter med inklusiv strøm da det blir en regning mindre å bry seg om! :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

......

Men så lurer jeg på om det er i det hele tatt mulig med en vanlig jobb?

......

Jeg leier for 5000 i måneden inkl. strøm, tv og internett, (bor i kr. sand), og resten går til buss, mat, og diverse(alkohol for det meste), jeg har nå en månedsinntekt på 12k og klarer meg utmerket.

 

fordelingen er:

5000,- hus

3300,- mat

700,- buss

resten kan jeg forsåvidt klare meg uten, men går til festing.

 

Klær, møbler, bil, slikt bruker jeg ikke penger på. så for 12k kan man bo kjempeflott i en 65kvm sokkelleilighet å ha rølpefyll hver helg.

 

Men når du først flytter ut er det lureste å finne seg en kompis til roomie, for da blir mange av utgiftene halvert, og mat til to personer koster cirka 150% av mat til en person så der blir det og billigere. Samtidig bør du legge deg opp penger på forhånd mens du bor hjemme, jeg gjorde ikke det og måtte kjøpe hvitevarer og slikt på avbetaling, kostet mer enn det var verdt;).

 

lykke til med utflytting!

 

EDIT: Er 1000 ANDRE grunner til å få seg en dame, og ikke bare for å ha noen å snylte på;), lett tilgang til kos er den viktigste kanskje:P

 

Jeg røyker eller drikker ikke så jeg sparer nokk en del på festfronten. Men dyrt å komme seg på jobb, jobben er langt ifra et område jeg hadde villet bo, hele plassen er bare rånere og festfolk (kanskje du burde flytte dit? :p), og det er bom dit, så 1000 kr for forsikring på bil, så 2000 i bensin/bompenger.

 

Jeg har ikke venner så roomie er egentlig ikke en mulighet, vil ikke dele leilighet med en fremmed heller :p Og damene sikler ikke etter meg for å si det sånn ^^

:p kanskje du bør flytte og starte et nytt og bedre liv i en annen landsdel? #sørlandet er fint;)#

 

Jeg flyttet BTW fra en fest/råneby så flytter ikke tilbake;)

 

Nei du setter utrolige grenser på deg selv, men hvis buss ikke er mulig så burde du gå for scooter, ingen bom, og minimal forsikring, og bruker lite bensin. Ellers er det ikke noe annet enn å bo hjemme å spare pengene, er vel få foreldre som hiver ut ungene FØR de 40 år gamle??;)

 

Hehe, nei tviler på jeg blir kastet ut, men det betyr ikke jeg vil bo hjemme :p Betaler dog mat/strøm/internett/tv selv, men sparer jo selvsagt en del. Det smarteste hadde vel vært å bodd hjemme noen år til så kjøpt istedenfor å leie, men er 23 år allerede og sååå lei av å bo hjemme.

Lenke til kommentar

Vi som er studenter klarer oss på 8900 i måneden. Hvorfor skal ikke du kunne gjøre det samme?

 

8900? Det var da mye!

 

Mens 2500kr for mat i måneden nesten virket lite... Jeg bruker rundt 500kr i uka på brød, pålegg, drikke og middagsmat. Men jeg "spleiser" med en kompis på dette.

Tja. Det er en del utgifter, pensum for eksempel, så jeg prøver å holde meg til rundt 2500 for utgifter til mat, drikke, husholdningsartikler og fornøyelser i løpet av en måned - med maksimum 3000. Som du selv sier, så går det med en god del penger til mat, så det er ikke så fryktelig romslig økonomisk sett. Men det går fint an å overleve på det om man planlegger litt. Trådstarter har derimot ikke noe å klage over. Det står bare på viljen.

Lenke til kommentar
Jeg jobber i butikk og timeslønnen ligger på 131.9 kr. Ganget med 37,5 timer i uka, 4 uker i måneden minus skatt så blir det 12662 kr i måneden.

 

Er bare nysgjerrig her; er det snakk om en dagligvarebutikk dette? Har lønna gått opp eller er det bare jeg som ble lurt da jeg jobbet i dagligvare for 4 år siden og fikk 119kr/t før tillegg? :p

 

Får faen meg dårligere betalt enn deg for å jobbe for en telefonforhandler. I think I need to find a new job :$

 

 

Er en Europris det er snakk om, jeg tror tariffen for vanlige butikker er 124, var det i fjor isåfall. Jeg jobbet på en Spar før, han skulle gi meg 124 kr, men gidde meg 138 med uhell, så fikk jeg beholde lønnen fordi jeg gjorde like mye på jobb som 3-4 andre ansatte tilsammen XD

Lenke til kommentar

lønnen har gått opp årlig med et par kr de siste tre årene ihvertfall.

men det er ot!

Jeg ville anbefalt å se på en leilighet med strøm(og andre ting) til 5500-6000, da slik du regnet(5000 leie + 1500 strøm blir mer)

så se primært etter leiligheter med inklusiv strøm da det blir en regning mindre å bry seg om! :thumbup:

 

Ja jeg tror absolutt det er ett godt råd :thumbup: Jeg er helt elendig på å regne fremover, som du sikkert har forstått i denne tråden her ^^

Lenke til kommentar

Er selv i jobb og får utbetalt over 20 K i måneden.

 

Jeg eier også leilighet som jeg fint har råd til å bo i men velger heller å leie ut å leie en hybel selv, da får jeg en mye mer romslig økonomi.

 

Når leie, telefon, bensin, forsikring, studielån, etc er betalt klarer jeg fint å sette av rundt 10 000 kr måneden.

 

Er nok slik at trådstarter er litt kravstor....

Lenke til kommentar

Når du først skal flytte hjemmefra og du sier du ikke har noen venner, så flytt nærmere arbeidsplassen så du slipper 3000kr i utgifter i reise hver måned.

 

Å jobbe i butikk er vel en av de dårligste betalte jobbene man kan ha. Se etter noe bedre. Det er en god del jobber innen f.eks helsevesenet, fabrikker, osv som betaler vesentlig bedre enn 138kr timen.

 

Å tro at du ikke kan ta noe mer utdannelse fordi du er 23 år "gammel" er bare piss. Det er ikke akkurat grusom lang utdannelse for å bli snekker, rørlegger, elektriker e.l. De har vel typisk rundt 200kr timen. Hvis du hadde klart å bli høgskoleingeniør (3 års utdannelse) så er timelønnen der rundt 250kr timen.

 

For å oppsummere: få ræva i gir og gjør noe for å forbedre situasjonen din. Å sitte hjemme hos mamma og pappa og jobbe på en butikk er lett, men som du sier, du har jo ikke råd til noe ok sted å bo engang.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Når du først skal flytte hjemmefra og du sier du ikke har noen venner, så flytt nærmere arbeidsplassen så du slipper 3000kr i utgifter i reise hver måned.

 

Å jobbe i butikk er vel en av de dårligste betalte jobbene man kan ha. Se etter noe bedre. Det er en god del jobber innen f.eks helsevesenet, fabrikker, osv som betaler vesentlig bedre enn 138kr timen.

 

Å tro at du ikke kan ta noe mer utdannelse fordi du er 23 år "gammel" er bare piss. Det er ikke akkurat grusom lang utdannelse for å bli snekker, rørlegger, elektriker e.l. De har vel typisk rundt 200kr timen. Hvis du hadde klart å bli høgskoleingeniør (3 års utdannelse) så er timelønnen der rundt 250kr timen.

 

For å oppsummere: få ræva i gir og gjør noe for å forbedre situasjonen din. Å sitte hjemme hos mamma og pappa og jobbe på en butikk er lett, men som du sier, du har jo ikke råd til noe ok sted å bo engang.

 

Vel, skole er kanskje et valg for deg, men det betyr ikke at det er et valg for alle. For meg er skole det verste mulige miljøet man kan være i, for meg så betyr skole angst, depresjon og mareritt hver natt. For meg er skole så grusomt jeg får narkolepsi pga jeg ikke får sove om natten, siste året mitt endte med at jeg sovnet bak rattet 4 ganger, forsov meg hele dagen over 40 ganger, og et totalt psykisk helvete generelt som endte i strykkarakter og sosial angst som sitter ennå.

 

Grunnen jeg lurer på om jeg har råd til å flytte ut er at jeg ikke vil bo i en 15 kvadrats hybel resten av livet, syntes ikke det er å være kravstor. Når jeg først flytter så har jeg tenkt å bo der til jeg har råd til å kjøpe hus, som er sikkert minst 10-20 år unna.

Lenke til kommentar

@Bruker87

Nevnte også muligheten til å skaffe deg en bedre betalt jobb og foreslo muligheter for å kutte kostnader når du først tenker på å flytte.

 

Hvis du ser på budsjettet som på 9600kr så blir det veldig romslig hvis du ikke har noen transportutgifter. (Det blir da kuttet til ca 7000kr).

 

Jeg tror ikke du har råd til å flytte OG ha bil. Dvs, det går sikkert rundt, men hvis noe går feil med bilen e.l. så går det til h...

 

Angående skole, så antar jeg dette var for noen år siden, ettersom du er 23 år gammel nå? Er forresten nysgjerrig på hvorfor du fikk så mange mentale problemer. Var det fordi du fikk prestasjonsangst, slet sosialt, dysleksi e.l. Har ikke noen problemer med å forstå at skolegang kan være vanskelig, men jeg lurer litt på hvorfor.

 

(Du brukte forresten argumentet med at du følte deg for gammel til å ta noe utdannelse, noe som ikke ser ut til å være den reelle grunnen utfra hva du skriver nå.)

Endret av blackbrrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Bruker87

Nevnte også muligheten til å skaffe deg en bedre betalt jobb og foreslo muligheter for å kutte kostnader når du først tenker på å flytte.

 

Hvis du ser på budsjettet som på 9600kr så blir det veldig romslig hvis du ikke har noen transportutgifter. (Det blir da kuttet til ca 7000kr).

 

Jeg tror ikke du har råd til å flytte OG ha bil. Dvs, det går sikkert rundt, men hvis noe går feil med bilen e.l. så går det til h...

 

Angående skole, så antar jeg dette var for noen år siden, ettersom du er 23 år gammel nå? Er forresten nysgjerrig på hvorfor du fikk så mange mentale problemer. Var det fordi du fikk prestasjonsangst, slet sosialt, dysleksi e.l. Har ikke noen problemer med å forstå at skolegang kan være vanskelig, men jeg lurer litt på hvorfor.

 

(Du brukte forresten argumentet med at du følte deg for gammel til å ta noe utdannelse, noe som ikke ser ut til å være den reelle grunnen utfra hva du skriver nå.)

 

Om det er noen jobber som har noe spesielt bedre betalt enn butikker som ikke trenger utdanning så ville det vært en god mulighet ja.

 

Angående skolegangen min så mener ikke jeg at jeg er for gammel, det er bare ikke noe jeg liker å snakke om. La oss bare si at å få skallen knust inn og kuttet opp med kniv pga fordommer ikke er de verste opplevelsene jeg har fra skolen. Og det er alltid sann uansett hvilken skole jeg går på.

Lenke til kommentar

Jobb på innen industri krever ikke nødvendigvis noe særlig til utdannelse nei. Det blir stadig færre slike jobber, men det er verdt å sjekke litt rundt. Tipper de har bruk for folk som liker å ta i et tak, ikke bare dasse rundt, så det burde passe deg bra.

 

Såvidt jeg skjønner på deg så hadde du ikke hatt noe problemer med å ta utdannelse hvis du kunne unngå alle idiotene ved skolene? Jeg har tatt endel fag som privatist, noe du også burde kunne gjøre. Fagene du tar der kan du bruke for å komme inn på f.eks (høgskole) ingeniør som gjør at du får deg en bedre jobb.

 

Utfra arbeidskapasitet så burde du kunne få gjort ferdig resten av VGS på 1-2 år (antar du har bestått i noen fag), også tar høgskoleingeniør 3 år. Om 5 år vil du da kunne ha en jobb som utbetaler ca det dobbelte av hva du får nå.

 

Fordelen med høyere utdannelse framfor fagskole e.l. er at hovedkravet er at du leverer inn oppgaver og består på eksamen, ikke at du må møte opp på skolen og omgås idioter. (Jeg har bestått fag fra høgskolen hvor jeg ikke vet hvordan læreren så ut og ikke åpnet en bok tidligere enn 2 dager før eksamen...)

Endret av blackbrrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...