Gå til innhold

Trenger hjelp, skal kjøpe ny minne.


Gruble94

Anbefalte innlegg

hei,

 

Har en: Asus N71JA

 

Jeg har nå 4GB minne.

Og jeg ser at det er mulig å oppgradre minnet til 8 gb og har tenkt å kjøpe en av disse Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1333MHz 8GB

eller

Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1066MHz 8GB

 

Hvilken av dem er best?

Hvilken av dem scorer høyest i windows opplevelsesindeks?

Hvilken av dem er best i ytelse/respons tid?

Hva anbefalere dere?

 

Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1333MHz 8GB bruker CL9 ( 9-9-9-24 ) Minnehastighet: 1333 MHz ( PC3-10600 )

mens

Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1066MHz 8GB bruker CL7 ( 7-7-7-20 ) Minnehastighet: 1066 MHz ( PC3-8500 )

 

Hva er forskjellen mellom CL9 og CL7?

Hva er best?

Hva er raskest?

 

Pcen min har nå: PC3-10700 CL7

skjermbildea.png

 

Kan jeg kjøpe et PC3-10600 eller PC3-8500 uten å få problemer? (Sia jeg har nå PC3-10700 )

Hva er raskest mellom PC3-10600 og PC3-8500?

 

Tilslutt hvilken av de to minne brikkene vil dere anbefale? (Hvis de funker til pcen min)

 

Unskyld før at jeg spør så mye. Men jeg er en gangske nybegynner innenfor pc komponenter.

 

 

Takker før alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør kjøpe samme type minne som det du har i maskinen. Det hjelper altså ikke å kjøpe et raskere minne siden det blir begrenset og vil yte likt det minnet du har fra før. Du bør altså kjøpe SODIMM PC3 10700 CL7, helst av samme merke også, som det du har.

 

Hvis du kjøper minne som er dårligere enn det du har vil ditt gamle minne senke seg ned til samme hastighet. Ved å kjøpe annen type minne enn det som står i kan du også risikere at maskinen ikke vil starte.

 

Dess høyere tall, dess raskere minne. 10700 som du har er altså raskere enn 10600 som er raskere enn 8500. Når det er sagt så har jeg aldri vært borte i SODIMM DDR3 PC10700 i norske nettbutikker, men jeg ser at det diskuteres på enkelte utenlandske forum, så jeg antar at det er å få tak i.

 

Er maskinen kjøpt i Norge så antar jeg likevel at du får tak i riktig minne der du kjøpte maskinen.

 

Når det er sagt så kan det være at CPU-Z viser feil minne og at det riktige "Hovedminne DDR3 1066 MHz SDRAM, 2 x SODIMM socketer for ekspansjon opp til 8GB SDRAM" som spesifikasjon hos Asus viser: http://www.asus.no/p...DXLBhVczhtgIywo

 

Uten at jeg kan garantere det vil jeg tro at dette minnet kan fungere hvis du har en brikke i fra før: http://www.komplett....aspx?sku=408726

 

Har du 2 fra før så må du bytte ut begge ved å kjøpe 2 stykker. Nå skal du være oppmerksom på at DDR3 SODIMM også finnes som 200 pins så du må sjekke opp hva din maskin bruker, men jeg tror det skal brukes 204 pins som linkene er til.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilke brikker du har! Du sier de heter SODIMM PC3 10700 CL7, mens Asus specs for maskinen sier at det er SODIMM PC3 8500 som står i den.

 

PC3 10600 er ubetydelig tregere enn PC3 10700 vil jeg si, hvis det overhodet er målbart. Begge sykler med 1333MHz, men kan ha forskjellig timing som kan utgjøre en forskjell i hastighet. Likevel, i praksis så vil jeg si de er likeverdige. Jeg er ingen ekspert, så forhåpentlig vil jeg bli korrigert hvis jeg sier noe galt her.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...