Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

problemer med frysing i datamaskin


Anbefalte innlegg

Hei. jeg har problemer med at datamaskinene min fryser. Det vil si at skjermbildet vryser og hverken tastatur eller mus ser ut til å virke. Når jeg så restarter maskinen så kommer det ikke noe bilde opp. Ikke noe bios meling eller noe. Så jeg venter litt og da funker den en liten stund igjen før jeg må slå av pc'n og vente en stund.

 

 

Jeg kjører linux mint 10.04 64 bit.

Maskinvare er amd 1055t x6

8gig ram

Ati radeon 5750 grafikk kort.

Har og et trådløs nettverks kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde noe av den samme feilen med windows faktisk, det var helt fint når jeg boota linux, men med win7 så skjedde det når maskinen ville.

Spilte ingen rolle om jeg så på en film, skrev koder eller spilte, jeg kjørte så en registry-cleanup, og har ikke hatt problemer med det på 2 dager nå..

 

Mulig det er et annet problem for deg såklart, men det hjalp for meg.

Lenke til kommentar

Merkelig, jeg sliter med det samme problemet, fikk det i dag. Har nettop byttet prosessor, hovedkort og ram. Kan det ha med at jeg ikke reinstallerte win7? Lot OSet finne den nye hardwaren og har kjørt uten problemer i flere dager.

 

 

 

 

 

amd 1055t x6

4gig ram

ASUS M4A87TD USB3 AM3 ATX

Ati radeon 4850 grafikk kort.

trådløst nettverks kort.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Så det er ingne som har den fjerneste anelse om hva som foregår med maskina mi?

 

Jeg vet ikke, men klarte å løse mitt problem, ved å stille inn ramens spenning, frekvens og andre innstillinger manuelt, ved å benytte fabrikkinnstillingene jeg fant på hjemmesiden. Biosens automatiske instillinger var tilsynelatende ikke gode nok!

 

Jeg tror ditt problem kan ha med ram og gjøre også, har du kjørt memcheck? Kan lastes ned og bootes med, for å teste ramen. Noe som visstnok hjelper for noen, er å skru opp volten littegrann. Merk ar jeg ikke er noen ekspert på emnet.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Har slått av asus express gate. Dette gjorde at jeg fikk startet maskina mi litt bedre. Fikk kjørt memtest men fant ingen problemer der. Måtte kjøre memtest 2 ganger fordi den fryste under første gangen. Har installert kubuntu 10.10. Men samme problem vedvarer.

 

Glemte å si at hovedkortet mitt er ett asus m4n68t.

 

 

pipet har ikke gjentatt seg.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Problemet har dukket opp etter at jeg har hatt maskina til service i over en måned hos dataskjeden uten at de fant noe som var galt med maskina mi. Det tok vel 3 til 4 uker før jeg fikke feil på maskina mi igjen. Nå har jeg kjørt memtest 2 ganger og begge gangene finner den feil under forskjellige tester den kjører. Jeg begynner å bli seriøst frustert at maskina mi ikke kan bli stabil.

 

Jeg kjører linux mint 10.10 64 bit.

Maskinvare er amd 1055t x6

8gig ram

Ati radeon 5750 grafikk kort.

Har og et trådløs nettverks kort.

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt, så var mitt problem strømstyringsfeil på hovedkortet, muligens forårsaket av at jeg ikke reinstallerte windows 7, da jeg byttet prosessor og hovedkort. Nå er hovedkortet byttet ut og alt fungerer. Merk at jeg kjørte memtest, uten å finne feil.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Så det kan hende at feilen ligger på hovedkort nivå? For nå har jeg prøvd med 8 forskjellige minne moduler og det viser feil på alle sammen. Men hvordan får man verifisert det?

 

Dessuten kan jeg ikke lenger levere det inn til dataskjeden fordi amentio/dataskjeden er konkurs. Så hvordan få dette fikset på billigste måte? Må jeg gå til det skrittet å bruke penger på ett nytt hovedkort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...