Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Studere ved UiT?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har gått en stund å spekulert på UiT. Har lyst å studere rettsvitenskap 5-årig master der. Går vg2 for øyeblikket. Bor for tiden i Bodø sentrum - en by med i underkant av 50 000 innbyggere.

 

Spørsmålet jeg vil fram til, hvordan er Tromsø som en by i sin helhet? Er det noe særlig å studere der? Hvordan er studentlivet? Føles det litt som et utkantstrøk (bygd)?

 

Selv er Bodø svært uaktuelt å studere i, ettersom universitetet vårt er lagt 1 mil utenfor sentrum, samt at studentlivet og samferdselstransport ryktes dårlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tromsø er helt klart en toppers studentby. Men her også går det på smak og behag. Bodø og Tromsø blir jo ofte sammenliknet med hverandre, men jeg tror at studentlivet er mye bedre i Tromsø. Siden de har universitet med 5-åring profesjonsstudium og et større utvalg av studier enn Bodø har, så er det mange studenter som lokkes dit. Spesielt studenter som har vært bosatt i Nord-Norge lokkes til Tromsø, sånn at de kan søke seg inn på universitetet der med Nord-Norges kvoter.

 

Jeg syns at Tromsø føles mer som enn by enn Bodø gjør! Det er på ingen måte en utkant eller ei bygd. Det bor nesten 68.000 mennesker der. Og hvis du har tenkt å studere 5 år med jus for å oppnå master status så kan du jo ikke gjøre det i Bodø. For meg høres det ut som at du kanskje er redd for at Tromsø skal være en liten plass, og hvis du er redd for det kan du jo vurdere å studere i noen enda større byer som f.eks. Trondheim, Oslo eller Bergen som også har 5-åring masterprogram med jus.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg bor for tiden i Tromsø, og jeg planlegger å studere medisin her. Det er absolutt en bra by å bo i. Om du søker uteliv er det ganske bra, etter min mening, har da ikke så veldig mye annet å sammenligne med.

Det er og veldig fin natur utenfor byen, og veldig fine forhold for å være på fjellet, om dette interesserer deg. Ellers er folk som regel ganske greie her, og er du utadvendt er det nok ikke noe problem å bli kjent med folk her.

Du finner nok byer med bedre uteliv, og bedre tilbud, selvfølgelig. Men om du skulle velge Tromsø, tror jeg nok ikke du kommer til å angre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...