Gå til innhold

Tilbakemelding på riktigbil.no


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Logoen må dere gjøre noe med. Den er for glorete.

Typografien er ikke bra. Du har overskrift nr.2 fanger mer oppmerksomhet en overskrift nr.1, og det blir feil.

Kursiv i den overskriften passer ikke. Spørsmålstegnene ødelegger, og passer ikke inn. Finn på noe annet der, og sørg for at det er i riktig høyde i forhold til skriften. I stedet for mellomrommet mellom de to menyene til venstre i hovedfeltet kan du lage en strek f.eks. Gjerne en litt spesiell en hvis du ønsker det. For mye mellomrom mellom overskrift nr.1 og brødteksten under. Det er for mange elementer i logoen. Det gjør den rotete. For mange effekter også. Må si meg litt uening i at bilentusiaster faller for glorete logoer. Det tror jeg ikke de gjør.

Lenke til kommentar

Først, tusen takk for at du har tatt deg tid til å hjelpe! :)

 

Logoen må dere gjøre noe med. Den er for glorete.

 

Logoen blir nok det vanskeligste å få gjort noe med, da ingen av oss er i stand til å lage en god logo selv, og vi fikk den som en vennetjeneste.

 

Typografien er ikke bra. Du har overskrift nr.2 fanger mer oppmerksomhet en overskrift nr.1, og det blir feil.

Kursiv i den overskriften passer ikke. Spørsmålstegnene ødelegger, og passer ikke inn. Finn på noe annet der, og sørg for at det er i riktig høyde i forhold til skriften. I stedet for mellomrommet mellom de to menyene til venstre i hovedfeltet kan du lage en strek f.eks. Gjerne en litt spesiell en hvis du ønsker det. For mye mellomrom mellom overskrift nr.1 og brødteksten under.

 

Hva referer du til som overskrift 1 og 2? h2 og h3? Kan du komme med et eksempel?

 

Med kursiv i overskriften, tenker du på "Søk i X nye biler fra(...)"? Isåfall er jeg enig, det så mye ryddigere ut uten. Har fjernet det.

 

Er også enig i at spørsmålstegnene ødelegger for helhetsinntrykket, jeg skal prøve å finne en bedre løsning.

 

Når det gjelder strek mellom kolonnene i søkeskjemaet: Jeg har basert hele designet på å bare ha whitespace til å skille elementer på siden. Så å ha en strek her, men ikke andre steder blir kanskje litt rart? Særlig med tanke på at det ikke er noen strek mellom søkeskjemaet og resultatene, og at denne da vil gi en logisk tilhørighet for kolonne to sammen med resultatene istedenfor sammen med kolonne 1. Med mindre jeg lager en strek mellom skjemaet og resultatene også da.

 

Det er for mange elementer i logoen. Det gjør den rotete. For mange effekter også. Må si meg litt uening i at bilentusiaster faller for glorete logoer. Det tror jeg ikke de gjør.

 

Jeg burde nevnt at målgruppen ikke er bilentusiaster, men den gjennomsnittelige person som er på jakt etter bil (uten at det gjør poenget ditt om logoen noe mindre gyldig).

Lenke til kommentar

Hvis du ikke er så flink på logoer ville jeg heller satset på å finne en grei standardfont på f.eks dafont.com. Men husk at det bør være en stilren sans-serif font som ikke oser fart og bil, men heller gir inntrykk av at det er en straight familiebil dere hjelper folk å finne. Kanskje du til og med er så heldig å finner en dingbat-font med en bil i. Det er ikke ulovlig det ;) Logoen må bare byttes ut altså. Du trenger ikke mer enn en font egentlig. Du kan bestemme selv om du vil ha med dingbat eller ikke. Kanskje du bare kan ta den fonten dere allerede har og strippe den helt ned. Fjerne bevel+embross og fjerne haken og bilformen.

 

Uten å kikke på koden tror jeg det er h2 og h3 jeg mener, ja.

 

Det med den streken gir jeg meg ikke på. Det ser litt rart ut med sånn whitespace der. Prøv med en strek der så skal du se! :) Du kan bytte den ut med streken i bunnen.

 

Jeg syntes også menyen er litt bortgjemt og kunne vært gjort mer fancy. Da blir det også mer plass til bilen.

 

Spørsmålstegnene kan du gjøre enda et par hakk lysere. Det samme gjelder hele bakgrunnsfargen i toppen.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke er så flink på logoer ville jeg heller satset på å finne en grei standardfont på f.eks dafont.com. Men husk at det bør være en stilren sans-serif font som ikke oser fart og bil, men heller gir inntrykk av at det er en straight familiebil dere hjelper folk å finne. Kanskje du til og med er så heldig å finner en dingbat-font med en bil i. Det er ikke ulovlig det ;) Logoen må bare byttes ut altså. Du trenger ikke mer enn en font egentlig. Du kan bestemme selv om du vil ha med dingbat eller ikke. Kanskje du bare kan ta den fonten dere allerede har og strippe den helt ned. Fjerne bevel+embross og fjerne haken og bilformen.

 

Uten å kikke på koden tror jeg det er h2 og h3 jeg mener, ja.

 

Det med den streken gir jeg meg ikke på. Det ser litt rart ut med sånn whitespace der. Prøv med en strek der så skal du se! :) Du kan bytte den ut med streken i bunnen.

 

Jeg syntes også menyen er litt bortgjemt og kunne vært gjort mer fancy. Da blir det også mer plass til bilen.

 

Spørsmålstegnene kan du gjøre enda et par hakk lysere. Det samme gjelder hele bakgrunnsfargen i toppen.

 

Først, beklager sent svar, har vært syk. Takk for at du følger opp! :)

 

Logoen lar jeg stå, vi får heller være uenige om den.

 

Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva du mener med overskriftene. "Søk" er h2, mens f.eks. "Karosseri" er h3. h2 er større enn h3, så jeg skjønner ikke hvordan du mener h3-ene trekker mer oppmerksomhet enn h2?

 

Nå har jeg prøvd å legge til en strek i søkeskjemaet, og er litt usikker på hva jeg synes. Det tar jo alltid litt tid å venne seg til endringer, så jeg skal la det være sånn en stund og se hva jeg synes. Hva synes du? Jeg fjernet også streken i bunnen som du foreslo, og synes det ble penere. Det er stort sett bare admins som har noe som står noe under den uansett, så den var som regel unødvendig å ha der i det hele tatt.

 

Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre med menyen, men er enig med deg i at den er litt bortgjemt. Jeg har foreløpig bare økt font-size fra 1.3em til 1.5em og trukket den litt lenger inn i siden ved å gi den margin-top og margin-right. Får se om vi kan finne på noe mer fancy med den etterhvert.

 

Spørsmålstegnene er også lysere nå.

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Spennende prosjekt, men selve nettsiden gir meg et "ikke-helt-ferdig"-inntrykk. Det kan virke som det er litt inkonsekvent og tilfeldig plassering av tekst og elementer. For eksempel er søkefunksjonen plassert i venstre kolonne. Hvorfor ikke gi denne litt mer plass? Det er tross alt den besøkerne er på nettsiden for å bruke....

 

I tillegg synes jeg selve søkefunksjonen er forvirrende.

 

- Først kan det se ut som det er to forskjellige søkefunksjoner pga den vertikale streken - én funksjon for karosseritype, og en annen for fritekst og pris.

 

- Når jeg velger Avansert søk, kommer det inn en rekke nye valgmuligheter, men også en ny søkeknapp. Hvilken knapp skal jeg bruke? Er dette to søkefunksjoner blandet sammen, eller er det én og samme <form> med to alternative knapper?

 

Tipset mitt her er å hente inspirasjon fra f.eks. venstrekolonnen på Finn.no.

 

Videre, så bruker du på twitter-knappen data-attributter i et XHTML-dokument. Er ikke disse for HTML5?

 

Og jeg er enig i at logoen inneholder for mange spesielle ting og tang. Avhukingsboks, bilkontur, RiktigBil i to farger med utheving, gloss og refleksjon pluss en liten .no kan bli litt mye. Men for all del, den fungerer nok greit.

 

Kanskje er dette en side hvor det passer seg med noen diskrete reklameannonser i bunnen? Så kan man kanskje la siden dekke sine egne utgifter?

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Spennende prosjekt, men selve nettsiden gir meg et "ikke-helt-ferdig"-inntrykk. Det kan virke som det er litt inkonsekvent og tilfeldig plassering av tekst og elementer. For eksempel er søkefunksjonen plassert i venstre kolonne. Hvorfor ikke gi denne litt mer plass? Det er tross alt den besøkerne er på nettsiden for å bruke....

 

I tillegg synes jeg selve søkefunksjonen er forvirrende.

 

- Først kan det se ut som det er to forskjellige søkefunksjoner pga den vertikale streken - én funksjon for karosseritype, og en annen for fritekst og pris.

 

- Når jeg velger Avansert søk, kommer det inn en rekke nye valgmuligheter, men også en ny søkeknapp. Hvilken knapp skal jeg bruke? Er dette to søkefunksjoner blandet sammen, eller er det én og samme <form> med to alternative knapper?

 

Tipset mitt her er å hente inspirasjon fra f.eks. venstrekolonnen på Finn.no.

 

Videre, så bruker du på twitter-knappen data-attributter i et XHTML-dokument. Er ikke disse for HTML5?

 

Og jeg er enig i at logoen inneholder for mange spesielle ting og tang. Avhukingsboks, bilkontur, RiktigBil i to farger med utheving, gloss og refleksjon pluss en liten .no kan bli litt mye. Men for all del, den fungerer nok greit.

 

Kanskje er dette en side hvor det passer seg med noen diskrete reklameannonser i bunnen? Så kan man kanskje la siden dekke sine egne utgifter?

 

Lykke til!

 

Grunnen til at vi har to søkeknapper er for at brukeren aldri skal være uten en søkeknapp i det synlige skjermbildet. Men det er kanskje mer forvirrende enn hjelpsomt ja, godt poeng.

 

Det å lage forsiden man kommer inn på mer fokusert på søket kan også være en god idé, og så heller forvise den til venstremenyen etter at man har gjort et søk.

 

Jeg skal snakke med noen og prøve å få litt hjelp til å rydde opp i tekst og elementer, det er jo typisk viktige ting i et design som er vanskelig for det utrente øye å få riktig.

 

Twitter-knappen er noe jeg fant hos Twitter. Jeg har også merket at det ikke validerer i HTML4, men har nedprioritert å kikke mer på det. Jeg får undersøke det videre. Jeg har ikke jobbet som webutvikler på en del år nå, (jobber til vanlig med vitenskapelig programmvare / C++) så det er en del nytt å sette seg inn i! :)

 

Vi vil nok etterhvert få på plass litt reklame ja, men foreløpig har vi såpass få brukere at vi ikke har begynt med det. Hosting hos Webfaction er jo også veldig rimelig, så det er omtrent bare vår egen tid vi investerer.

 

Tusen takk for hjelp og lykkeønskninger! :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er enig i mye av det som har blitt sagt her, men jeg vil gjerne utdype litt mer av det agm har påpekt. *tar på seg skrivehanskene*

 

Informasjonstruktur er nøkkelordet i en slik type nettside. Det hjelper ikke om overskrifter er kursiv eller om logo er glorete eller ei så lenge strukturen på informasjonen er uheldig.

 

Ikke gi brukeren så mange valg når han/hun først er inne. Hvis brukeren blir lesset på med alle muligheter av søk og whatnot så gidder ikke brukeren å prøve. Folk som surfer er late. Ikke vondt ment, men alle vi er utålmodige når vi surfer og ønsker ikke å "finne ut av ting" når vi er på en nettside.

 

Mitt tips er å gi dem en sti å gå, kontra en avansert søkefunksjon. list gjerne opp hovedkategorier (Familie - Sport - Varebil etc), bare den ikke blir for lang. Deretter kan man få muligheten til å velge merke / motor etc via interaktive slidere(pris) og hukebokser for å sortere resultatene. Jeg sier ikke at dette er noen fasit, men det kan være noe å tenke på.

 

Bruk gjerne selve innholdsboksen litt mer aktivt. Slik det står nå er det bare fillertekst som ingen gidder å lese. Det er liksom sidebar som tar fokuset, og det blir feil. Sidebar bør være nettop det - en sidebar. Den er til for å hjelpe å navigere. Slik nettsiden står nå så hadde den faktisk gitt mer mening om innholdet går til sidebar og visa versa.

 

Dette er ikke for å være krass eller noe. Jeg skulle gjerne likt å se at dette ble kjempe fint :) Et lite tips er å skissere strukturen med penn og papir. Sparr gjerne ideer med potensielle brukere da dette vil gi deg en retning.

 

Lykke til videre :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er enig i mye av det som har blitt sagt her, men jeg vil gjerne utdype litt mer av det agm har påpekt. *tar på seg skrivehanskene*

 

Informasjonstruktur er nøkkelordet i en slik type nettside. Det hjelper ikke om overskrifter er kursiv eller om logo er glorete eller ei så lenge strukturen på informasjonen er uheldig.

 

Ikke gi brukeren så mange valg når han/hun først er inne. Hvis brukeren blir lesset på med alle muligheter av søk og whatnot så gidder ikke brukeren å prøve. Folk som surfer er late. Ikke vondt ment, men alle vi er utålmodige når vi surfer og ønsker ikke å "finne ut av ting" når vi er på en nettside.

 

Mitt tips er å gi dem en sti å gå, kontra en avansert søkefunksjon. list gjerne opp hovedkategorier (Familie - Sport - Varebil etc), bare den ikke blir for lang. Deretter kan man få muligheten til å velge merke / motor etc via interaktive slidere(pris) og hukebokser for å sortere resultatene. Jeg sier ikke at dette er noen fasit, men det kan være noe å tenke på.

 

Bruk gjerne selve innholdsboksen litt mer aktivt. Slik det står nå er det bare fillertekst som ingen gidder å lese. Det er liksom sidebar som tar fokuset, og det blir feil. Sidebar bør være nettop det - en sidebar. Den er til for å hjelpe å navigere. Slik nettsiden står nå så hadde den faktisk gitt mer mening om innholdet går til sidebar og visa versa.

 

Dette er ikke for å være krass eller noe. Jeg skulle gjerne likt å se at dette ble kjempe fint :) Et lite tips er å skissere strukturen med penn og papir. Sparr gjerne ideer med potensielle brukere da dette vil gi deg en retning.

 

Lykke til videre :D

 

Takk for mange gode poenger! Er litt opptatt for tiden med en førstefødte på vei når som helst, men skal ta tak i Riktig Bil igjen så snart det har roet seg litt! :)

 

Synes du har viktige innspill, og kommer nok til å prøve å etterkomme de fleste av dem. Sier fra her når jeg får fikset det. Takk skal du ha!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...