Gå til innhold

Soldatene fra HV-016 sier opp


Sapere_aude

Anbefalte innlegg

Nok en gang har den politiske ledelsen av Forsvaret støtt bort verdifulle ressurser i form at opptrent personell.

Så nettopp at mer enn 120 soldater i Heimevernets innsatsstyrke har kollektivt sagt opp i protest mot Forsvarets personalbehandling, altså 94 % av det som var HV-016. Hvor mye har det ikke kostet å trene disse soldatene? Personlig synes jeg det er demotiverende å se hvor lite omtenksomhet og trofasthet selv ledelsen for Forsvaret har til sine soldater.

Trist at Forsvaret mister alle disse kapable soldatene, HV sitter igjen med en redusert innsatsstyrke som resultat og Forsvaret har tapt verdifult personell.

 

"Aldri mer 9. april" sa man etter krigen. Hvorfor motarbeider politikerne dette løftet så aktivt i dag?

 

Kilde: 120 forlaterHeimevernet i protest

Endret av Sapere_aude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At den administrative ledelsen i Forsvaret trenger en grundig oppvask er det ingen tvil om. Alle sakene den siste tiden har også (heldigvis) satt stort fokus på dette. Det er trist hvordan Forsvaret til tider gir inntrykk av å drite en lang marsj i de soldatene som faktisk gjør Forsvaret til det det er og det det er ment å være.

 

Regjeringen kan heller ikke sies å ha bidratt med stort. Det er mange flotte ord, men ikke noe særlig mer. Sånn som det er i dag så er det ikke "aldri mer 9. april". Det framstår heller som det vil bli "aldri mer 9. april v2, og vi er seriøse denne gangen altså!"

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar

For det første kan jeg ikke skjønne at folk i 2011 stemmer AP, SV og SP, som står for en så dårlig bærekraftig økonomisk utvikling for nasjonen Norge, som medfører blandt annet kutt i Forsvaret. Men er enig i Forsvarsledelsens besluttning om å legge ned HV-016. Når forsvaret er så lite, må nisjekapasitetene opprettholdes, og den opprettholdes operativt i Hæren og i Sjøforsvaret.

 

For det andre, så har HV så store problemer nå, at i krig eller krise vil ikke grenen kunne yte den kraft som den er ment til å kunne. Jeg er for at det store flertallet av vanlige infanterister skal trenes, og ved trene disse, opprettholder vi en nasjonal beredskap i tilfelle krig eller krise, i hele landet, som er minst like bra eller bedre som å opprettholde HV-016.

Lenke til kommentar

For det første kan jeg ikke skjønne at folk i 2011 stemmer AP, SV og SP, som står for en så dårlig bærekraftig økonomisk utvikling for nasjonen Norge, som medfører blandt annet kutt i Forsvaret.

Situasjonen i Forsvaret var ikke nevneverdig bedre under Høyre-ministeren "K2D" (nei, ikke K2I ...) heller. Hvis nå disse soldatene faktisk hadde hatt landets, Forsvarets og Heimevernets beste i tankene, så ville de gått med på å fortsette i HV-I-styrken når slaget om å opprettholde 016 var tapt, men her vil man statuere et eksempel pga misnøye med beslutningsprosessen -som kanskje ikke har vært god nok, for all del.

Lenke til kommentar

For det første kan jeg ikke skjønne at folk i 2011 stemmer AP, SV og SP, som står for en så dårlig bærekraftig økonomisk utvikling for nasjonen Norge, som medfører blandt annet kutt i Forsvaret.

Situasjonen i Forsvaret var ikke nevneverdig bedre under Høyre-ministeren "K2D" (nei, ikke K2I ...) heller. Hvis nå disse soldatene faktisk hadde hatt landets, Forsvarets og Heimevernets beste i tankene, så ville de gått med på å fortsette i HV-I-styrken når slaget om å opprettholde 016 var tapt, men her vil man statuere et eksempel pga misnøye med beslutningsprosessen -som kanskje ikke har vært god nok, for all del.

 

Jo, situasjonen var bedre under Høyre, KrF, Venstre-regjeringen. På den tiden når de tok over, ca 10 år siden, sto vi fortsatt igjen med et mob- og invasjonsforsvar, som måtte kuttes ned for å kunne opprettholde et moderne forsvar.

Lenke til kommentar
For det første kan jeg ikke skjønne at folk i 2011 stemmer AP, SV og SP, som står for en så dårlig bærekraftig økonomisk utvikling for nasjonen Norge, som medfører blandt annet kutt i Forsvaret.

 

Om vi skal snakke økonomi generelt er jeg uenig, jeg er mer for AP sin politikk om en sterk stat som eier all vannkraft, vindkraft, oljerettigheter og større deler av norsk industri, bedrifter etc. Det at Høyre er så mye for privatisering som de er skremmer vannet av meg, det svekker staten. Skal ikke gå inn på FrP en gang, de er enda værre der.

Men forsvarspolitisk er jeg helt enig, det virker som "de røde" hater Forsvaret.

 

Litt nedslående tall på en link her over hvor mange som har blitt kalt inn til førstegangstjeneste og hvor mange osm har fullført siden 2002. Tallet bare synker og synker for hvert år!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
For det første kan jeg ikke skjønne at folk i 2011 stemmer AP, SV og SP, som står for en så dårlig bærekraftig økonomisk utvikling for nasjonen Norge, som medfører blandt annet kutt i Forsvaret.

 

Om vi skal snakke økonomi generelt er jeg uenig, jeg er mer for AP sin politikk om en sterk stat som eier all vannkraft, vindkraft, oljerettigheter og større deler av norsk industri, bedrifter etc. Det at Høyre er så mye for privatisering som de er skremmer vannet av meg, det svekker staten. Skal ikke gå inn på FrP en gang, de er enda værre der.

Men forsvarspolitisk er jeg helt enig, det virker som "de røde" hater Forsvaret.

 

Litt nedslående tall på en link her over hvor mange som har blitt kalt inn til førstegangstjeneste og hvor mange osm har fullført siden 2002. Tallet bare synker og synker for hvert år!

 

I 2002, var vi bare midt i prosessen med å bygge ned og avslutte en lang epoke med mobiliersings- og invasjonsforsvar. Flere vernepliktige trengte forsvaret den gangen. For å omstille oss til et moderne forsvar, måtte vi legge ned, kalle inn færre og kjøpe inn dyrere utstyr. Hadde Forsvaret hatt så mange hoder som i 2002, hadde vi aldri kunnet øve eller bidra i intops på langt nær i samme skala som i dag, (selv om dagens øvelsesdøgn ligger på minimumsgrensen).

 

Man kan velge, kjøpe billigere utstyr, være mindre moderne, ha flere soldater bla vernepliktige, eller kjøpe dyrere utstyr, henge med i den teknologiske utviklingen, og opprettholde et minimumsnivå og kompetanse med få soldater.

 

016 har vært en utgiftspost i mange år, og jeg tror det er lurt å lytte til fagmilitære i forsvarsledelsen som Generalinspektører, forsvarssjefen osv. Dette kommer til å få HV på rett kjøl igjen.

 

AP fører en politikk som er gammeldags. Unødvendig mye kostnader for staten, kunne vært privatisert, dermed kunne for eksempel Forsvaret fått mye mer. AP sin politikk fungerer når man skal gjennoppbygge et land, ikke når et land allerede har utviklet seg så langt økonomisk, og skal utvikles enda mer. Liberalismen vil at staten kun skal ha ansvar for lov, orden og forsvar, men også en viss påvirkning på velferdsgoder og sykeordninger. Dette tjener Forsvaret. I motsettning til venstresiden som på død og liv skal ha statlig monopol og kontroll på omtrent alt.

Lenke til kommentar

Hvem er vi?

Får inntrykk av at du snakker fra "innsiden" av Forsvaret, stemmer det eller?

 

At Forsvaret måtte moderniseres og gjerne slankes fra det det var før kan jeg være enig med, men det som er skjedd nå er ekstremt, det er kun 7-8000 vernepliktige hvert år, en syvende eller åttendedel av hvert årskull.

Om Forsvaret skulle spart penger burde man aldri gått til innkjøp av fregattene. Eneste vi "trenger" de til er til internasjonale operasjoner. Og flyene fra USA, valget var jo avgjort av politikerne før budrunden. Nå blir de stadig dyrere og dyrere, og enda er de ikke kommet i produksjon!

 

Politikere burde ikke så mye makt over avgjørelser for Forsvaret som de har, når de fatter besluttninger for å smiske med USA eller vise at de har gjort noe "fornuftig" som å "effektivisere" Forsvaret. Men så er Norge et lite land uten spesielle tradisjoner for krig siden vikingetiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

smiske med USA

For det første: JSF var/er et mye bedre fly enn Gripen. Gripen fyllte ikke de krav som ble satt.

For det andre: USA er en av våre nærmeste allierte. Hvorfor i all verden skulle ikke vi "smiske" litt med de? Norge har fått mye igjen for det samarbeidet. Røde mennesker har av en eller annen grunn så veldig imot Usa. Jeg skjønner det ikke. Den dagen de røde heller vil smiske med nord-korea flytter jeg.

Lenke til kommentar

Ånei, tror du jeg er rød?

Fordi jeg er kritisk til USA og for en "sterk stat"-politikk er jeg ikke kommunist. Jeg har sympatier med AP og med Høyre, men er ikke fornøyd med noen av dem. Ved valget får vi se hva det blir til

 

Men back to topic, Forsvaret: Hva med Eurofighter? De gadd ikke være med i budrundene en gang fordi de mente valget var avgjort før budrunden startet. Nærere bånd til de store europeiske landene hadde ikke vært så dumt, hadde blitt lettere med opplæring av piloter og øvelser siden det ville vært samkjørt i Vest-Europa.

Slik det er i dag blir Forsvaret mer og mer moderne, men mindre og mindre. Til slutt står vi vel igjen med to-tre bataljoner vervede som vi kan stille til IntOps. Norges forsvar nærmer seg mer og mer gutta på skauen. Igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er enig i argumentene til FSJ til å legge ned HV-016. De har ikke lenger noen oppgave som ikke er dekket opp av andre enheter enten sivilt eller militært.

 

I de siste årene har 016 drevet å definert sitt eksitensgrunnlag på en måte som til tider har vært like oppfinnsome som de har vært desperate. Deres viktigste oppgave har siden 2002 vært å utdanne soldater til utenlandstjeneste (og for enkelte inngangsbillett til FSK osv..). -Og det er ikke en funksjon som en trenger å betale 20mill for pr år. Dette behovet kan og skal dekkes opp av Forsvaret.

 

Men, siden diskusjonen er langt utenfor "Topic" så klarer jeg ikke å la vær å komme med et lite innspill:

 

For de som er interesert, så går det en interesant artikkel serie i Stavanger Aftenblad nå, hvor Hjalmar I Sunde, tidligere ØKSN tar et oppgjør med regjeringens desenteralisering av forsvarsledelsen og måten de har tatt kontroll og gjort ledelsen mer håndterbar. Sett i lys av hans påstander så er nedleggelsen av HV-016, div flytte prosjekt litt interesante. Også kan også valg av jagerfly settes i et rart lys, igjen...

 

Jeg mener at valget var greit den gang vi tok det, men at vi nå bør trekke oss fra dette katastrofe prosjektet kalt F-35, umiddelbart!

 

Min påstand er at isolert sett vil Norge aldri vil ha behov for et stealth fly.

 

Vi kan løse dette oppdraget på andre måter, med f.eks kjøp/leasing av JAS Gripen NG og et utbygd nettverk av moderne radarstasjoner paret med NASAMS II og AWACS/ISTAR i et tett samarbeid med Sverige/Danmark. Dette vil være en mye mer realistisk og kost effektiv måte å holde et vist operativt nivå på enn å gå på et sinnsykt kostbart kjøp som kanskje/kanskje ikke vil kunne tilfredstille vårt behov.

 

Faktum I: Stortinget og regjeringen i Norge, mao Norges befolkning er ikke interesert i å investere mye penger i forsvar. Derfor må forsvaret tilpasses. Dette ble påbynt i 2001 og fortsetter nå. Med kjøp av F-35 så mener jeg at vi tar et stort skritt tilbake og skyter oss litt i foten.

 

Faktum II: Hvis RNoAF noen gang komme i strid mot stealth fly f.eks PAK-FA, så vil sannsyngligvis ikke F-35 med "stealth light"/LO teknologi heller være bra nok, det er jo for å dominere en slik kampsone at F-22 er utviklet..

 

Faktum III: Det stilles stadig mer alvorlige spørsmål med kapasiteten til F-35. Når dette kommer i tillegg til at budsjettoverskridelser og forsinkelser ser ikke ut til å ta slutt, så er det svært usikkert om dette flyet noen gang vil bli satt i bruk. For øyeblikket er det ikke noen realistike alternativ til F-35A/C for amerikanerene, men hvem vet om 3-4 år... Kanskje de må finne alternativ? Kanskje en oppgradering av F-18 og gjennopptakelse av produksjon av F-22 viser seg å være en god løsning frem til at UAV overtar..?? Hvem vet? -Har vi i Norge med 30 år gamle F-16 tid til å vente 10 år til før vi får våre fly??

Endret av DiscoDan
Lenke til kommentar

Man kan være enig eller uenig om utfallet, men prosessen og behandlingen av mannskapet har vært håndtert elendig.

 

Jeg syns forsvarsministeren/forsvarsledelsen skal ta til seg kritikken for håndteringen av saken og slutte å rakke ned på de som er uenig i avgjørelsen. "Sytingen" fra mannskapene nå er hovedsaklig for at de er blitt behandlet som dritt, ikke nødvendigvis fordi at 016 legges ned/endrer oppdrag.

 

Selv ser jeg at vi kansje ikke hadde bruk for 016 på samme måte som tidligere, men de er alikevel HVs best trente soldater og er en svært gripbar resurs. 016 kunne fint bestått som avdeling med et endret oppdrag uten alt oppstyret. Personellet ville de beholde uansett.

Hadde saken vært håndtert på en bedre måte uten usaklige angrep på avdelingen(personellet, hadde nok det meste av soldatene forsatt i tjeneste med glede. De var tross alt med helt frivillig.

Lenke til kommentar

Man kan være enig eller uenig om utfallet, men prosessen og behandlingen av mannskapet har vært håndtert elendig.

 

Jeg syns forsvarsministeren/forsvarsledelsen skal ta til seg kritikken for håndteringen av saken og slutte å rakke ned på de som er uenig i avgjørelsen. "Sytingen" fra mannskapene nå er hovedsaklig for at de er blitt behandlet som dritt, ikke nødvendigvis fordi at 016 legges ned/endrer oppdrag.

 

Enig.

 

Selv ser jeg at vi kansje ikke hadde bruk for 016 på samme måte som tidligere, men de er alikevel HVs best trente soldater og er en svært gripbar resurs. 016 kunne fint bestått som avdeling med et endret oppdrag uten alt oppstyret. Personellet ville de beholde uansett.

Hadde saken vært håndtert på en bedre måte uten usaklige angrep på avdelingen(personellet, hadde nok det meste av soldatene forsatt i tjeneste med glede. De var tross alt med helt frivillig.

 

Problemet med en slik løsning ville nok ikke vært noe god løsning da de fleste som er med der er med nettopp pga det er en prioritert avdeling og får litt spesielle oppdrag.

 

Når det gjelder kritikk og "usaklige angrep" på avdeling og avdeligspersonnel, så er det dessverre mye av det som er sagt nesten sant. Det har vært mye finurlige og rare ideer og "spenstige" initiativ opp igjennom årene i 016.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...