Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Stieg Larsson - Menn som hater kvinner


Anbefalte innlegg

Har valgt å sammenligne boken Menn som hater kvinner av Stieg Larsson med den påfølgende filmen som mitt særemne eller fordypningsoppgave om du vil. Har lest ferdig boken og sett filmen én gang der jeg noterte ned vesentlige forskjeller.

 

Men jeg har hittil ikke funnet noen skikkelige problemstillinger. Det er nettop det jeg ønsker å få noen innspill på.

 

Noen jeg har i bakhodet, men som jeg ikke vurderer som gode nok. Kanskje de er gode, og da ønsker jeg å høre om de er spennende.

 

  • Sammenligne Lisbeth Salanders sinnstilstand, eller sosiale antenner om du vil, i bok og film.
  • Vesentlige ting i bok som ikke er tatt med i film.
  • Sammenlign spenningsnivået i film mot bok

 

Ligger det noen sannhet i at serien er overopphyted av Larssons død? Nå har jeg ikke lest mange bøker, men jeg synes denne var j***a bra.

 

Takk og bukker for alle forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skrev mitt særemne om triologien, trakk ikke inn filmene siden det var før de kom ut.

 

Jeg skrev derimot om helter/antihelter, sammenliknet den kulturen med hardkokte kriminalroller og hvorfor de var populære, slik som harry hole i Jo Nesbøs bøker, Emil i lønneberget, Pippi (her er det såklart mange paralleler med Salander du kan kose deg med) og mener å huske jeg skrev noe om Agatha Christie også.

 

Du kan også ta for deg hvordan Salander endrer seg gjennom triologien til å prøve å si de rette tingene som takk, at hun er mer åpen for de rundt seg osv, i filmen snuser hun på slutten nikotinfri snus istedet for kjederøyking (symbol for at hun prøver å starte ett nytt og bedre liv?)

 

Vil nok anbefale deg å velge en problemstilling som heller er litt dypere og inkluderer mer faglig snacks enn de du har nevnt hvis du ønsker å havne i et øvre sjikt på karakterskalaen.

 

Jeg hadde fått 6 på hele greia mi om jeg ikke hadde hatt for kort konklusjon. (ikke gå i den fallgruven mao.) Men er nok litt vanskeligere for deg nå som det sikkert er mange som skriver om dette. Lykke til! :)

Endret av leonthine
Lenke til kommentar

Meget spennende forslag! Tror faktisk jeg går for det, men er litt vanskelig å formulere problemstillingen. "Hvordan Lisbeth Salanders sinnstilstand utvikler seg utover i boken/filmen"?

 

Men oppgaven er jo at man skal bruke to kilder og gjerne bruke de opp mot hverandre. Må vel vinkle inn forskjeller på hennes sosiale antenner i film/bok, og når jeg tenker meg om så er det jo en god del forskjeller.

 

Vil jeg tape på at oppgaven ikke er vinklet på forskjeller mellom bok og film?

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at du iallefall vil være godt tjent med å vise at du ser budskapet som ligger "mellom linjene" både i bok og film.. Men hva hver lærer ønsker seg varierer jo så fryktelig..

Den klassiske protagonist endrer seg iallefall i løpet av forløpet så det er jo et bra utgangspunkt, så kan du jo bare fylle på med en bi-problemstilling om det skulle trenges..

 

Personlig ville jeg utelatt "sinnstilstand" og heller vinklet hvordan personligheten hennes endrer seg, fremfor den mentale helsen hvis du skjønner. Føler det sitter bedre hos noen som bryr seg nok om litteratur til å være lærer i det. Men again, det er bare min oppfattning ;P

 

jeg mener personlig at det er litt for simpelt, men om læreren ber om det kan du selvsagt tvinne det inn som en del eller avsnitt. Kommer helt ann på hvordan oppgaven sier det, er det meningen at du bare skal gjøre det, eller er det meningen at det skal være hoveddelen?

Endret av leonthine
Lenke til kommentar

Skal ikke skryte på meg at jeg er helt sinnsyk på skolen, og er desverre ganske sløv. Så det er bedre for meg å kjøre på med en slik oppgave som dette enn å ta noe skikkelig vanskelig som jeg ikke er vant til å løse.

 

Så med mindre du har noen flere geniale forslag, eller at noen andre kommer med innspill så tror jeg at jeg kjører på med;

"Hvordan Lisbeths personlighet endrer seg i løpet av Menn som hater kvinner".

 

Har ikke hørt noe spesifikt om at oppgaven MÅ vinkles mellom kildene, i dette tilfellet bok og film, så jeg tror at hvis jeg klarer å se forskjellene og likhetene så tror jeg det blir bra.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...